SUROVA ISTINA: Da li trgovci u Srbiji zaista treba da rade nedeljom?
Tema koja je podelila srpske potrošače je dobila jedini mogući zaključak
Iako se nedeljom porodica okupi i krene u namensku kupovinu čime, prema evidenciji Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), trgovine naprave značajne pazare, u našoj zemlji postoji znatan broj radnji koje su, po božijoj zapovesti, zatvorene. Da li trgovine treba da budu na usluzi radnom narodu koji nedeljom želi da kupi svež hleb, obezbedi namirnice za predstojeću sedmicu ili relaksaciju potraži u šopingu, pitali smo potpredsednika NOPS-a Zorana Nikolića. Prema njegovim rečima, u osnovi takve odluke treba da se nađe ekonomska logika, ne zakonska odredba.
Koliko novca staviti u KOVERTU za svadbeni poklon?! Ovo je STANDARD kog se pridržavaju u Srbiji
Odlične vesti za NEZAPOSLENE: Evo kako da zaradite BOGATSTVO! Ovo ima SVAKA kuća u Srbiji! (FOTO)
- Sve je stvar tržišta i stvar potrebe. Trgovci rade da bi zaradili. Ako oni znaju da nedeljom ima promet koji je dosta veći nego radnim danima, treba da rade. Ne treba tu imati zakonska ograničenja - kaže u razgovoru za portal SrbijaDanas.com ističući da je sve stvar procene vlasnika biznisa.
On je mišljenja da je u odnosu na finansijski aspekt, svaki drugi motiv manje vredan. Stoga, prevaziđene sisteme vrednosti i navike svojstvene prošlim vremenima, ne uzima za ozbiljan razlog iz kog nedeljom ne treba raditi.
- Ako je trgovac navikao potrošača da radi, a pritom je procenio da može, jer mu to donosi profit, zašto neko ne bi radio makar i nekoliko sati nedeljom - upitao se i izneo lični stav: - Ja ne mogu da verujem da će tradicija biti jači motiv od zarade. U vremenu u kom živimo, svaki dinar je dobrodošao.
Mišljenja da niko nije imun na novac, objašnjava kako potrošačke navike građana utiču na radno vreme trgovina u različitim delovima zemlje, ali i na izvesnu podelu.
- Obratite pažnju po gradovima Srbije, "male" radnje ne rade nedeljom. Sa druge strane, imamo i drugu vrstu specijalizovanih radnji koje se zovu šoping molovi i koje rade svakog dana. Za njih nedelja ništa ne znači, eventualno rade nekoliko sati kraće - naglašava Nikolić dodajući da je čvrsto uveren u to da su na osnovu proste matematike, koja vaga prihode i troškove, i jedni i drugi doneli najbolju odluku za svoj biznis, jer "rad nedeljom košta".
Svaka druga bandera u Beogradu ima OVAJ OGLAS, a niko NE ZNA šta je u pitanju!
Mada su potrebe tržišta svuda slične, navike potrošača se razlikuju ne samo u odnosu unutrašnjosti i prestonice, već i u odnosu Srbije prema svetu, pa se tako razlikuje i radno vreme. Paradoksalno, na Zapadu trgovine rade daleko kraće, nego u Srbiji - i radnim danima!
- Nedeljom rade samo veliki marketi. Čak, butici garderobe i obuće preko sedmice rade tek do 18.30 ili 19 časova - kaže dodajući spisku nelogičnog i podatak o padu kupovne moći u Srbiji, koja je, tvrdi on obeležila proteklu deceniju.
Nelogičnostima ovde nije kraj! "Zapadne" trgovine u prestonici, za razliku od domaćih, rade i nedeljom!
- Oni su se prilagodili tržištu. Videli su da su navike potrošača u Srbiji takve da nedeljom nešto kupe. Zašto bi neko zatvorio radnju i rekao ne moram da zaradim nekoliko stotina hiljada? - objašnjava na primeru: - Znate priču o tome da veliki marketi i tržišna konkurencija donose niske cene? Da li je iko dao niske cene? Nije. Šta svi rade? Pa, svi se prilagode tržištu. Zašto ne se ne bi prodavalo po višoj ceni, ako može da proda? To je to prilagođavanje tržištu: i u odnosu na radne dane i odnosu na navike potrošača.