EKONOMISTI SAGLASNI: Novi auto-put za JAKU SRBIJU!
Prvih 40 kilometara prve deonice auto-puta na Koridoru 11, od Ljiga do Preljine, danas će pustiti u rad premijer Srbije Aleksandar Vučić.
Ekonomski stručnjaci ističu da će novi auto-put značiti srpskoj privredi, kao i da je u pitanju veoma bitan putni pravac koji je godinama neopravdano zapostavljen.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubomir Madžar tvrdi da je dobro što je Srbija konačno počela da realizuje izgradnju auto-puta prema luci Bar u Crnoj Gori.
- Toliko smo se kao zemlja namučili da bi najzad došli do prve deonice puta ka Baru. Više od 40 godina se priča o tom auto-putu i dobro je da se tu sada stvarno nešto pomerilo s mrtve tačke. Sa privrednog aspekta je bitno da luka Bar postane dostupnija drumskom saobraćaju. Svaki auto-put je dobar za zemlju, a isto je bitno graditi ih u različitim pravcima – poručuje Madžar u razgovoru za portal SrbijaDanas.com.
Ekonomista Milan Kovačević navodi za naš portal da je razvoj drumskog saobraćaja veoma bitan jer on predstavlja osnovu za razvoj svih drugih vidova saobraćaja.
- Uzalud vam na primer pruga od 200 na sat od Soluna do Beograda, ako posle nećete moći da robu koja je stigla razvezete u najkraćem roku ka Budimpešti ili Bukureštu. Zato je putna infrastruktura veoma bitna da se razvija. Nadam se da su ovih 40 kilometara samo početak i da ćemo već u narednim godinama gledati gradnju sledećih deonica. Dobro je što se radi na putnoj infrastrukturi, dobro je i što je prodajom JAT-a Etihadu podignut na viši nivo avionski saobraćaj, a sledeće bi trebalo da se više poradi na popravci železničke mreže – priča Kovačević.
Loš posao prethodne vlasti
Izgradnja deonice auto-puta duge 40 kilometara od Ljiga do Preljine koštala je 300 miliona evra, a novac je obezbeđen pozajmicom od Azerbejdžana. Kovačević tvrdi da je prethodna vlast napravila loš dogovor sa Azerbejdžanom, a da sadašnja Vlada Srbije nije imala prostora da to promeni.
- Nije tu problem u tih 300 miliona, već više u tome što su naše firme bile premalo zastupljene u poslu. Sa Azerbejdžanom je napravljen dogovor da oni budu glavni izvođači, a naše kompanije su minorno bile zastupljene. Takav dogovor je nasleđen i nije se više mogao menjati, ali bi zato za sledeće deonice trebalo paziti i na te stvari – dodaje Kovačević.
Završiti što pre Koridor 10
On na kraju dodaje da bi Vlada Srbije u budućem periodu trebalo da više vremena posveti završetku auto-puta na Koridoru 10.
- Dosta je urađeno na jugu Srbije, ali treba završiti i ono što je još ostalo nezavršeno na Koridoru 10. Kada tu celinu ka luci u Solunu zaokružimo, onda treba da se sva energija usmeri i na Koridor 11 ka luci Bar. Ranijih godina je planiranje putne infrastrukture bilo u rukama ljudi koji se nisu baš najbolje razumeli u taj posao. Nadajmo se da će od sada to biti malo drugačije – zaključuje Kovačević.
Na Koridoru 11, odnosno auto-putu ka Jadranu, trenutno je toku gradnja još tri deonice. Deonice Obrenovac – Ub i Lajkovac – Ljig gradi kineska kompanija „Šandong haj spid grup“, dok deonicu Ub – Lajkovac rade isključivo domaće firme i ona se kompletno finansira iz budžeta Srbije.