ISTOK TRAŽI NOVE SARADNIKE: Pogledajte šta proverava na Fejsbuk profilima kandidata pre zapošljavanja
Američko-srpska kompanija Frame zaposliće do kraja 2017. godine 50 ljudi, a tim povodom razgovarali smo sa Istokom Pavlovićem koji nam je otkrio na osnovu kojih kriterijuma, pored stručnosti, biraju nove saradnike, kako izgleda njihov radni dan, ali i šta bi danas promenio da počinje karijeru od nule.
Ljudi u Srbiji imaju običaj da omalovažavaju uspeh softverskih proizvoda. Imate ljude koji govore kako bi oni napravili Tviter za jedan dan, a Fejsbuk za nedelju dana. I to jeste tačno, u teoriji. U praksi, pravi izazov je skaliranje za milione zahtevnih korisnika. Svako zna da napravi picu kod kuće. Ali da napravite firmu koja će da dostavlja u celom gradu picu za manje od 30 minuta, to je ozbiljan problem. Frame radi sa najozbilnijim svetskim kompanijama kao što su Adobe, HP i Autodesk. Tu je izuzetno kompleksno napraviti da sve to radi za stotine hiljada ljudi.
Frame trenutno ima 45 zaposlenih. Osnovna razlika je što se ovde radi nešto smisleno. Većina programerskih poslova u Beogradu su neki outsourcing, baze podataka, rad na nekom opskurnom delu velikog sistema, i ljudi nemaju utisak da prave nešto što utiče na svet i život oko nas. Možda su to dobro plaćeni poslovi, ali su dosadni. U Frejmu ljudi rade nešto zaista smisleno i kreativno, dizajniraju proizvod koji koriste miloni ljudi širom sveta, a plata je jednako visoka kao i u "dosadnim" firmama, plus ljudi imaju akcije. To sve zaista nije tipično za Srbiju. Mi ćemo zaposliti još 50 novih ljudi do kraja sledeće godine, pogledajte kod nas na sajtu poslove.
Može se početi biznis i iz Srbije, ali ako dođe do nekog većeg uspeha, uvek je dobro povezati se sa investitorima iz Silicijumske doline, jer je tamo centar sveta za ove stvari. Ako imate dobar proizvod, investitori nisu problem. Ali ovde sam video puno započetih projekata koji jednostavno nisu dobre ideje. Morate da pratite i čitate malo više šta je ljudima potrebno. Teško je odavde napraviti takozvanu consumer aplikaciju kao što je Instagram. Uvek je bolje da to bude nešto konkretno, za šta će odmah ljudi početi da vam daju novac.
Da ne radim ništa sa bilo kojom firmom iz Srbije. Ne mislim na firme kao što je Frame, nego na one koje i dalje vide marketing kao nekakav nepotrebni trošak, gde pozicija marketinga u firmi često postoji samo zato da bi imali opravdanje da tu zaposle neku dobru ribu.
To je sve jedno veliko blato u koje sam više puta zaglibio, ali brzo pobegao. Ovde tek treba da dođe jedna nova generacija mlađih biznismena koji razumeju digitalne medije i koji maltene ceo biznis zasnivaju na tome, i samo će takvi projekti biti uspešni.
Ja to rekao? Hm, ne sećam se. U svakom slučaju, promenilo se to, sve je više "ljudi sa neta" koji su postali popularni, pogledajte samo klince sa YouTuba u poslednjih par godina. Ja vam garantujem da su za tinejdžere do 20 godina oni veće ikone i bogovi od bilo koje TV zvezde. Ljudi kažu "sramota što naša deca gledaju reality i starlete", ali u praksi reality emisije gledaju matorci. Klinci imaju svoje zvezde na YouTubu i love Pokemone. Ali ne zove se to više "blogerska zajednica, jer sad ima mnogo više online medija koji nisu blogovi, i nije to više zajednica u smislu da se svi znaju.
Ima ovde puno ljudi koji se "bave kompjuterima" i nekakvim webom. Ali, kada se dekonstruiše sve, to su najčešće ljudi koji rade neke poslove koji nisu toliko kompleksni. Još veći problem je što i ljudi koji su vrhunski programeri (u žargonu kažemo "ubice"), sede i rade neke dosadne outsourcing poslove, a u sebi imaju kapaciteta za mnogo više. Mislim da kod nas ljudi mogu da nauče zaista mnogo, više nego u bilo kojoj domaćoj IT kompaniji. Mi smo nekako idealna odskočna daska za ljude koji hoće da naprave svoj startup.
Mi imamo nešto što se zove "company culture". Koliko god to bila izvikana fraza, stvarno je bitno da se ljudi uklapaju u neku kulturu naše kompanije. To je neki način razmišljanja, pogled na svet, i to je presudno za dobar timski rad. Ja otvorim profil kandidata, i ako vidim da prati npr. Mashable ili Reddit, VentureBeat, ili The Next Web, znam da se verovatno uklapa u company culture.
To jeste izazov, i zato danas startupi uspevaju da naprave nešto što ne mogu velike kompanije. Velike kompanije su trome, pokreću se sporo kao ogroman tanker. Zato se dešavaju disruptivne inovacije poput Ubera - jer nekoliko ljudi može da izvede sulude stvari na koje velike kompanije i ne pomišljaju.
Ranije sam retvitovao hejtere i lajkovao im komentare, bilo mi je to zabavno. Sad sam i to prestao, postali su dosadni. Postoji jedan citat koji objašnjava sve: "Znate li za nekog hejtera kome ide bolje od vas? Ne znam ni ja."