PREMIJER OTVORIO DEONICU LJIG-PRELJINA: Gradimo autoput i ujedinjujemo Srbiju (FOTO)
Autoput Ljig-Preljina na Koridoru 11 biće otvoren danas, a svečanosti će prisustvovati premijer Srbije Aleksandar Vučić, kao i potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.
13:44 - Premijer Aleksandar Vučić izjavio je povodom otvaranja deonice autoputa Ljig-Preljina na Takovskoj petlji da je njegov najveći utisak to što vidi veliki broj ljudi koji su zadovoljni što Srbija napreduje...
Samo jedan put postoji do cilja - izgrađen od tona asfalta, bankina, tunela i mostova, rekao je premijer.
- Zato sam danas toliko srećan, jer znam šta sve to znači. I znam koliko smo blizu nastavku putovanja koje nas čeka. Dajemo tim ljudima i gradovima ono što im najviše treba - slobodu. Jer put to jeste - sloboda. "Isplovi iz svoje luke", rekao je svojevremeno Mark Tven. I nije važno koliko on traje, po velikom Kavafiju, već koliko ćeš na njemu da naučiš - rekao je Vučić.
U tome, dodao je, jeste veličina "ovoga što danas radimo".
- Dajemo im cilj i mogućnost da budu sve ono što mogu da budu. Da vide koliko je vrednosno Srbija velika i koliko oni veliki mogu da budu. I radićemo sutra u Grdelici, i prekosutra u Pirotu. Za deset dana otvorićemo 10 kilometara iza Niša, za mesec dana Pirot-Dimitrovgrad, do kraja godine do bugarske granice - kazao je on.
Dodao je da svaki evro koji danas ulažemo u autoput, našoj deci vredeće na desetine hiljada.
- Put je najvažniji način da pronađeš sebe. Dozvolite da ova deca otvore autoput, njima je to najvažnije. Srbija je danas pronašla dragoceni deo sebe. Hvala svakom građaninu koji se raduje što smo danas uradili ono što nismo uradili 70 godina. I što pokazuju da ljubavlju i radom možemo da pobedimo svaku mržnju - zaključio je Vučić i pustio da ispred njega protrče deca u narodnim nošnjama i "probiju" crvenu traku, čime je autoput otvoren.
12.15 - Premijer Aleksandar Vučić izjavio je da imamo i najlepše opremljene tunele u Srbiji.
- Hvala građanima kojima nije bilo teško da dođu. Neki su govorili da šleper ne može da prođe, a imali smo još bar metar i po prostora. Toliko o tome kako se piše u ovoj zemlji. Ali to nije moj najveći utisak, već da su ovde ljudi srećni jer je Srbiji bolje. Samo na ovih 40,4 kilometra smo izgradili 66 mostova, četiri velika tunela. To su najlepši i najbolje opremljeni tuneli u Srbiji. Ugradili smo i 7,5 km ograde za buku. Kada budete prošli osetićete se kao da ste u Austriji, Italiji ili Nemačkoj, ali je naša zemlja lepša. Teško da bilo gde to može da se vidi kao u veličanstvenom takovskom kraju - rekao je Vučić.
Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade i ministarka infrastrukture, rekla je da je ovo "autpouput za miran san svih roditelja i svih građana Srbije".
- Neću pogrešiti ako kažem da ovaj put čekamo najmanje 50 godina. Vlada je ovaj put završila, završiće i druge puteve. Iako je danas dan za slavlje, mala poruka svim domaćim građevinarima, pre svega vama koji vodite putarske i građevinarske firme: Mi kao Vlada smo stvorili sve uslove kako biste mogli da radite i da budete glavni izvođači. Da iza sebe imate snažnu Vladu kojoj možete uvek da se obratite, ali sada je red na vas, jer od vas očekujemo da ne kasnite, jer ćemo ugovore raskidati ako nije tako, da radite u kvalitetu koji je dogovoren, kao što je kvalitetan ovaj put, da poštujete svoje radnike i plaćate im plate, jer je Vlada platila sve svoje dugove i nikome ne duguje dinar ni jedan jedini. Vi ne smete da dugujete nijednu platu radnicima. A vama dragi radnici hvala što ste radili dan i noć da bismo ovde stajali - rekla je ministarka.
Dmitar Đurović, direktor "Koridora Srbije" kaže da je kompanija Azvirt pokazala kako treba da se radi domaćinski, u tuđoj zemlji. Zahvalio je svima koji su učestvovali u projektu - radnicima, izvođačima radova, ministarki Zorani Mihajlović.
- Mi ne bismo danas ovde stajali da nije bilo velike podrške premijera Aleksandra Vučića i zahvaljujući njegovom velikom trudu dobili smo poklon za sve građane - rekao je Đurović.
12:00 - Premijer Aleksandar Vučić i direktor Koridora Srbije Dmitar Đurović ušli su šleperom u tunel na deonici autoputa Ljig-Preljina, za koji su mediji pisali da je suviše nizak za prolazak teretnjaka.
Vožnjom je premijer demantovao sve glasine da je tunel na ovoj deonici autoputa neispravan.
11:05 - Svečanost povodom završetka izgradnje i puštanja u saobraćaj auto-puta počela je u 11 časova na Takovskoj petlji, saopštila je Kancelarija Vlade Srbije za saradnju s medijima.
Na licu mesta nalazi se veliki broj građana, oko 10.000, novinari, uključujući i najmlađe koji igraju kolo u narodnim nošnjama. Prisustvuju i ministri Nela Kuburović, Vanja Udovičić, Aleksandar Antić, Milan Krkobabić.
10:00 - Deonica je duga oko 40 kilometara i koštala je 300 miliona evra.
Sastoji se iz tri deonice:
- Donji Banjani - Boljkovci (10,72km)
- Boljkovci - Takovo (12,57km)
- Takovo - Preljine (17, 07 km)
Mihajlovićeva je ranije izjavila da će novi put unaprediti saobraćajnu bezbednost.
Upravnik "Planuma", podizvođača radova, Slobodan Radaković rekao je da su završni da je ta deonica već spremna za saobraćaj, da su završeni građevinski i elektroradovi, a da je ostalo još malo posla na čišćenju i farbanju linija.
Radovi u toku
Osim te deonice Koridora 11 u toku su radovi na još dve deonice, Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig, gde je glavni izvođač kineska kompanija "Šandong high speed group", a deonica Ub-Lajkovac, koju su radile domaće firme i finansirana iz budžeta, već je završena.
Kinezi će takođe graditi deonicu Obrenovac-Surčin, a ugovor o njenom finansiranju potpisan je na Petom samitu Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope koji je juče održan u Rigi.
Radaković je naveo da će ekipe "Planuma" ostati na terenu još neko vreme, kako bi se lokalni putevi i saobraćajnice doveli u prvobitno stanje.
09:45 - Skraćuje put za pola sata
Građani, koji su na potezu od Čačka do Ljiga putovali Ibarskom magistralom ili će tek putovati otvaranjem nove deonice, dobili su bezbedniju, lakšu i kraću alternativu - Koridor 11. Deonica Ljig - Preljina na Koridoru 11 ne samo što je daleko bezbednija od Ibarske magistrale, koja važi za najopasniju deonicu u Srbiji, već je i oko 17 kilometara kraća, pa su procene, koje bi vozači od sutra mogli i da u praksi testiraju, da će se ovim putem od Ljiga do Preljine stizati za oko pola sata umesto za dosadašnjih oko sat vremena, uz vožnju pri brzini od 80 kilometara na sat.
Vrednost ugovorenih radova za Ljig - Preljinu iznosila je 308 miliona evra, od čega je 300 miliona za radove uplaćeno iz budžeta Azerbejdžana, dok je osam miliona evra obezbeđeno iz budžeta Srbije.
Četiri tunela, ukupno 2,5 kilometra
Najveći izazov za građevinare bile je izgradnja tunelskih konstrukcija, kao i sanacija nepredviđenih klizišta.
Na samoj trasi nalazi se veliki broj objekata - četiri tunela ukupne dužine dva i po kilometra, 66 mostovskih konstrukcija ukupne dužine pet kilometara. Najveći most je dug 600 metara.
Predviđeni tunel Golubac (125 metara) je pretvoren u usek, dok se tunel Veliki Kik dužine 200 metara izvodio metodom otvorenog iskopa.
Najduži tunel na deonici je tunel Šarani od 885 metara, zatim Brđani od 450 metara i Savinac od 270 metara.
Izgrađeno je i 7,5 kilometara potpornih zidova i 20 kilometara regulacija rečnih tokova.
Probijen rok
Rok za otvaranje deonice Ljig-Preljina bio je 25. avgust, ali je produžen do 31. oktobra, kako bi se ispravila betonska podloga u dva tunela, Brđani i Šarani, a premijer Vučić poručio je da je obavljen dobar posao i da će lično šleperom proći kroz tunele.
Autoput, deo budućeg autoputa Beograd-Južni Jadran kroz Srbiju, dug je 40,3 kilometra, glavni izvođač radova je azerbejdzanska firma "Azvirt".