ПРЕМИЈЕР ОТВОРИО ДЕОНИЦУ ЉИГ-ПРЕЉИНА: Градимо аутопут и уједињујемо Србију (ФОТО)
Аутопут Љиг-Прељина на Коридору 11 биће отворен данас, а свечаности ће присуствовати премијер Србије Александар Вучић, као и потпредседница Владе и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић.
13:44 - Премијер Александар Вучић изјавио је поводом отварања деонице аутопута Љиг-Прељина на Таковској петљи да је његов највећи утисак то што види велики број људи који су задовољни што Србија напредује...
Само један пут постоји до циља - изграђен од тона асфалта, банкина, тунела и мостова, рекао је премијер.
- Зато сам данас толико срећан, јер знам шта све то значи. И знам колико смо близу наставку путовања које нас чека. Дајемо тим људима и градовима оно што им највише треба - слободу. Јер пут то јесте - слобода. "Исплови из своје луке", рекао је својевремено Марк Твен. И није важно колико он траје, по великом Кавафију, већ колико ћеш на њему да научиш - рекао је Вучић.
У томе, додао је, јесте величина "овога што данас радимо".
- Дајемо им циљ и могућност да буду све оно што могу да буду. Да виде колико је вредносно Србија велика и колико они велики могу да буду. И радићемо сутра у Грделици, и прекосутра у Пироту. За десет дана отворићемо 10 километара иза Ниша, за месец дана Пирот-Димитровград, до краја године до бугарске границе - казао је он.
Додао је да сваки евро који данас улажемо у аутопут, нашој деци вредеће на десетине хиљада.
- Пут је најважнији начин да пронађеш себе. Дозволите да ова деца отворе аутопут, њима је то најважније. Србија је данас пронашла драгоцени део себе. Хвала сваком грађанину који се радује што смо данас урадили оно што нисмо урадили 70 година. И што показују да љубављу и радом можемо да победимо сваку мржњу - закључио је Вучић и пустио да испред њега протрче деца у народним ношњама и "пробију" црвену траку, чиме је аутопут отворен.
12.15 - Премијер Александар Вучић изјавио је да имамо и најлепше опремљене тунеле у Србији.
- Хвала грађанима којима није било тешко да дођу. Неки су говорили да шлепер не може да прође, а имали смо још бар метар и по простора. Толико о томе како се пише у овој земљи. Али то није мој највећи утисак, већ да су овде људи срећни јер је Србији боље. Само на ових 40,4 километра смо изградили 66 мостова, четири велика тунела. То су најлепши и најбоље опремљени тунели у Србији. Уградили смо и 7,5 км ограде за буку. Када будете прошли осетићете се као да сте у Аустрији, Италији или Немачкој, али је наша земља лепша. Тешко да било где то може да се види као у величанственом таковском крају - рекао је Вучић.
Зорана Михајловић, потпредседница Владе и министарка инфраструктуре, рекла је да је ово "аутпоупут за миран сан свих родитеља и свих грађана Србије".
- Нећу погрешити ако кажем да овај пут чекамо најмање 50 година. Влада је овај пут завршила, завршиће и друге путеве. Иако је данас дан за славље, мала порука свим домаћим грађевинарима, пре свега вама који водите путарске и грађевинарске фирме: Ми као Влада смо створили све услове како бисте могли да радите и да будете главни извођачи. Да иза себе имате снажну Владу којој можете увек да се обратите, али сада је ред на вас, јер од вас очекујемо да не касните, јер ћемо уговоре раскидати ако није тако, да радите у квалитету који је договорен, као што је квалитетан овај пут, да поштујете своје раднике и плаћате им плате, јер је Влада платила све своје дугове и никоме не дугује динар ни један једини. Ви не смете да дугујете ниједну плату радницима. А вама драги радници хвала што сте радили дан и ноћ да бисмо овде стајали - рекла је министарка.
Дмитар Ђуровић, директор "Коридора Србије" каже да је компанија Азвирт показала како треба да се ради домаћински, у туђој земљи. Захвалио је свима који су учествовали у пројекту - радницима, извођачима радова, министарки Зорани Михајловић.
- Ми не бисмо данас овде стајали да није било велике подршке премијера Александра Вучића и захваљујући његовом великом труду добили смо поклон за све грађане - рекао је Ђуровић.
12:00 - Премијер Александар Вучић и директор Коридора Србије Дмитар Ђуровић ушли су шлепером у тунел на деоници аутопута Љиг-Прељина, за који су медији писали да је сувише низак за пролазак теретњака.
Вожњом је премијер демантовао све гласине да је тунел на овој деоници аутопута неисправан.
11:05 - Свечаност поводом завршетка изградње и пуштања у саобраћај ауто-пута почела је у 11 часова на Таковској петљи, саопштила је Канцеларија Владе Србије за сарадњу с медијима.
На лицу места налази се велики број грађана, око 10.000, новинари, укључујући и најмлађе који играју коло у народним ношњама. Присуствују и министри Нела Кубуровић, Вања Удовичић, Александар Антић, Милан Кркобабић.
10:00 - Деоница је дуга око 40 километара и коштала је 300 милиона евра.
Састоји се из три деонице:
- Доњи Бањани - Бољковци (10,72км)
- Бољковци - Таково (12,57км)
- Таково - Прељине (17, 07 км)
Михајловићева је раније изјавила да ће нови пут унапредити саобраћајну безбедност.
Управник "Планума", подизвођача радова, Слободан Радаковић рекао је да су завршни да је та деоница већ спремна за саобраћај, да су завршени грађевински и електрорадови, а да је остало још мало посла на чишћењу и фарбању линија.
Радови у току
Осим те деонице Коридора 11 у току су радови на још две деонице, Обреновац-Уб и Лајковац-Љиг, где је главни извођач кинеска компанија "Шандонг high спеед гроуп", а деоница Уб-Лајковац, коју су радиле домаће фирме и финансирана из буџета, већ је завршена.
Кинези ће такође градити деоницу Обреновац-Сурчин, а уговор о њеном финансирању потписан је на Петом самиту Кине и 16 земаља Централне и Источне Европе који је јуче одржан у Риги.
Радаковић је навео да ће екипе "Планума" остати на терену још неко време, како би се локални путеви и саобраћајнице довели у првобитно стање.
09:45 - Скраћује пут за пола сата
Грађани, који су на потезу од Чачка до Љига путовали Ибарском магистралом или ће тек путовати отварањем нове деонице, добили су безбеднију, лакшу и краћу алтернативу - Коридор 11. Деоница Љиг - Прељина на Коридору 11 не само што је далеко безбеднија од Ибарске магистрале, која важи за најопаснију деоницу у Србији, већ је и око 17 километара краћа, па су процене, које би возачи од сутра могли и да у пракси тестирају, да ће се овим путем од Љига до Прељине стизати за око пола сата уместо за досадашњих око сат времена, уз вожњу при брзини од 80 километара на сат.
Вредност уговорених радова за Љиг - Прељину износила је 308 милиона евра, од чега је 300 милиона за радове уплаћено из буџета Азербејџана, док је осам милиона евра обезбеђено из буџета Србије.
Четири тунела, укупно 2,5 километра
Највећи изазов за грађевинаре биле је изградња тунелских конструкција, као и санација непредвиђених клизишта.
На самој траси налази се велики број објеката - четири тунела укупне дужине два и по километра, 66 мостовских конструкција укупне дужине пет километара. Највећи мост је дуг 600 метара.
Предвиђени тунел Голубац (125 метара) је претворен у усек, док се тунел Велики Кик дужине 200 метара изводио методом отвореног ископа.
Најдужи тунел на деоници је тунел Шарани од 885 метара, затим Брђани од 450 метара и Савинац од 270 метара.
Изграђено је и 7,5 километара потпорних зидова и 20 километара регулација речних токова.
Пробијен рок
Рок за отварање деонице Љиг-Прељина био је 25. август, али је продужен до 31. октобра, како би се исправила бетонска подлога у два тунела, Брђани и Шарани, а премијер Вучић поручио је да је обављен добар посао и да ће лично шлепером проћи кроз тунеле.
Аутопут, део будућег аутопута Београд-Јужни Јадран кроз Србију, дуг је 40,3 километра, главни извођач радова је азербејдзанска фирма "Азвирт".