VOZAČI, OPREZ! Stigli novi propisi o zimskoj opremi na putevima Srbije
Novi uslovi uneli pometnju među vozačima.
Od 1. novembra na svim putevima u Srbiji su obavezne zimske gume, a informacija da vozač koji učestvuje u udesu, a nema zimsku opremu, može biti okrivljen za štetu i ako nije kriv, izazvala je pometnju među vozačima.
Boban Milinković, zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije, potvrdio nam je da je moguće da ćete u slučaju udesa koji niste izazvali platiti kaznu jer nemate zimske gume. Međutim, kako kaže - to se može desiti samo pod određenim okolnostima.
- Ukoliko, primera radi, vi stojite na semaforu i crveno je svetlo, i neko vas udari otpozadi, za izazivanje udesa biće kriv taj koji vas je udario, a ne vi. Ako je u tom trenutku na putu bilo snega i leda, a vi niste imali zimsku opremu, dobićete zbog toga kaznu, ali ne i zbog izazivanja udesa, za koji je i dalje kriv onaj koji vas je udario. Ukoliko u toj situaciji nema snega i leda, prema pravilniku važi da ne morate da imate zimske gume, što znači da nećete dobiti ni kaznu za gume, a ni kaznu za udes, za koju je, opet, kriv taj koji vas je udario – objašnjava Milinković.
Kako dodaje, ista pravila važe i za vožnju u pijanom stanju. Čak i kada ne izazove nesreću, vozač koji je vozio pod dejstvom alkohola sigurno plaća kaznu zato što je vozio pijan, što je odvojeno od kazne za krivicu u samom udesu.
Međutim, vozačima se ipak savetuje da u periodu od 1. novembra do 1. aprila koriste zimske gume, bez obzira da li na putu ima snega i leda, ili ne, zbog samog ponašanja tih pneumatika na niskim temperaturama.
- Zimi ima i suvih, a hladnih dana, i uopšte ne mora na putu da bude ni snega, ni leda. Temperature ispod tačke prelaska u staklasto stanje, koja iznosi 45 Farenhajta, odnosno oko 7 stepeni Celzijusovih, dovoljna je da se vaše letnje gume na putu ponašaju drugačije nego kada je temperature preko te tačke. One se stvrdnjavaju, postaju plastične, i gube svoja svojstva, što može da dovede do problema, a vaš zaustavni put prilikom kočenja da produži za više od 10 metara – objašnjava Milinković.
Krivica na vozaču ako nema zimske gume
Propisi predviđaju da su zimski pneumatici obavezni kada su na kolovozu poledica, sneg i led, i da je krivica na vozaču i vlasniku vozila ukoliko do nezgode dođe zbog toga što nema zimske gume, ali samo kada je nezgoda uzrokovana upravo tim nedostatkom, objašnjava Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
- Karakteristične su nezgode kada na snegu dolazi do proklizavanja vozila koje nema zimske pneumatike, što bi moglo biti uzrok sudara- priča on.
Međutim, kaže, kada se dogodi udes čiji je uzrok ponašanje, na primer drugog vozača ili učesnika u saobraćaju, krivica neće biti na onome ko nema zimske gume.
Zimske gume, koje u sebi imaju više kaučuka, odnosno prirodne gume, pri takvim temperaturama se bolje ponašaju, odnosno i na znatno nižim temperaturama ostaju meke, što znači da bolje prijanjaju za podlogu, održavaju vozilo stabilnim na putu, a i kraće se koči.
- Zato se i koriste zimi zimske, a leti letnje gume. Zimske gume, zato što su mekše, više se troše, i zato se ne koriste leti, ali svakako bi trebalo da se koriste tokom zime – ističe Milinković.
- Karakteristične su nezgode kada na snegu dolazi do proklizavanja vozila koje nema zimske pneumatike, što bi moglo biti uzrok sudara - kaže Okanović. Međutim, kaže, kada se dogodi udes čiji je uzrok ponašanje, na primer drugog vozača ili učesnika u saobraćaju, krivica neće biti na onome ko nema zimske gume.