ONA ĆE POKORITI SVET: Nova jedrilica zamena za trajekt! Evo kako izgleda brod-letelica (FOTO)
Prošle godine američki startap Regent sa Rod Ajlenda predstavio je novi hibridni brod - letelicu pod nazivom morska jedrilica, koja bi mogla da transformiše priobalni transport u svetu.
"Seaglideri" počinju svoje putovanje poput tradicionalnih brodova, plutajući po vodi. Kako ubrzavaju, prelaze u fazu klizanja, koristeći hidroglisere da glatko klize po površini vode. Konačno, lete do devet metara iznad vode, koristeći efekat tla (pritisak) kako bi smanjili otpor i postigli glatkiju vožnju.
Bili Talhajmer, suosnivač i izvršni direktor kompanije Regent, najavio je da će do kraja godine početi testiranje sa prototipom od 6.800 kilograma u punoj veličini. Prvi jedriličari imaće kapacitet za 12 putnika i domet od 290 kilometara, koji će se takmičiti sa malim trajektima i hidroavionima, prenosi CNN.
Efekt tla, princip na kome se zasnivaju jedriličari, nije nov. Sovjetski Savez je testirao modele slične ekranoplanima 1960-ih, a leteli su na malim visinama iznad vode. Iako se koncept u to vreme nije uhvatio, Regent je unapredio tehnologiju rešavajući probleme sa talasima i manevrisanjem u luci. Hidrokrilci omogućavaju jedriličarima da se nose sa talasima do 1,5 metara, a tri režima rada obezbeđuju bezbednu plovidbu kroz luku.
Prva komercijalna jedrilica, nazvana Viceroi, imaće raspon krila od 20 metara i leteće između šest i devet metara iznad površine mora. Među prvim operaterima biće Surf Air Mobiliti i povezaće ostrva na Havajima i duž obale Majamija. U Evropi, s druge strane, Brittani Ferries planira da koristi jedrilice za prevoz između Velike Britanije i Francuske, a među prvim korisnicima biće i Japan Airlines i novozelandski startap Ocean Flier.
U Abu Dabiju, jedriličari će podržavati turističke operacije i rešavati saobraćajne gužve, povezujući udaljenije emirate kao što je Ras Al Haima i ostrvske zajednice u Zalivu, kao što je ostrvo Dalma.
Regent takođe planira da razvije veći jedriličar pod nazivom Monarch, kapaciteta do 100 putnika, koji bi trebalo da uđe u upotrebu krajem decenije. Ovo će zahtevati poboljšanja u tehnologiji baterija kako bi se podržao domet od 480 do 800 kilometara.
Darren Biddlecombe iz konsultantske kuće AviationValues upozorava na regulatorne i komercijalne prepreke koje Regent mora da prevaziđe da bi jedriličari postali stvarnost. Pored tehnoloških izazova, neophodno je obezbediti njihovu sigurnost, pouzdanost i ekonomsku isplativost.
Ako Regent uspe da prevaziđe ove izazove, jedriličari bi mogli da predstavljaju praktičan i ekološki prihvatljiv oblik prevoza za priobalne zajednice širom sveta, zaključuje Bidlkom.
Izvor: Srbija Danas/Blic