ОНА ЋЕ ПОКОРИТИ СВЕТ: Нова једрилица замена за трајект! Ево како изгледа брод-летелица (ФОТО)
Прошле године амерички стартап Регент са Род Ајленда представио је нови хибридни брод - летелицу под називом морска једрилица, која би могла да трансформише приобални транспорт у свету.
"Сеаглидери" почињу своје путовање попут традиционалних бродова, плутајући по води. Како убрзавају, прелазе у фазу клизања, користећи хидроглисере да глатко клизе по површини воде. Коначно, лете до девет метара изнад воде, користећи ефекат тла (притисак) како би смањили отпор и постигли глаткију вожњу.
Били Талхајмер, суоснивач и извршни директор компаније Регент, најавио је да ће до краја године почети тестирање са прототипом од 6.800 килограма у пуној величини. Први једриличари имаће капацитет за 12 путника и домет од 290 километара, који ће се такмичити са малим трајектима и хидроавионима, преноси CNN.
Ефект тла, принцип на коме се заснивају једриличари, није нов. Совјетски Савез је тестирао моделе сличне екранопланима 1960-их, а летели су на малим висинама изнад воде. Иако се концепт у то време није ухватио, Регент је унапредио технологију решавајући проблеме са таласима и маневрисањем у луци. Хидрокрилци омогућавају једриличарима да се носе са таласима до 1,5 метара, а три режима рада обезбеђују безбедну пловидбу кроз луку.
Прва комерцијална једрилица, названа Вицерои, имаће распон крила од 20 метара и летеће између шест и девет метара изнад површине мора. Међу првим оператерима биће Сурф Аир Мобилити и повезаће острва на Хавајима и дуж обале Мајамија. У Европи, с друге стране, Brittani Ferries планира да користи једрилице за превоз између Велике Британије и Француске, а међу првим корисницима биће и Јапан Аирлинес и новозеландски стартап Оцеан Флиер.
У Абу Дабију, једриличари ће подржавати туристичке операције и решавати саобраћајне гужве, повезујући удаљеније емирате као што је Рас Ал Хаима и острвске заједнице у Заливу, као што је острво Далма.
Регент такође планира да развије већи једриличар под називом Monarch, капацитета до 100 путника, који би требало да уђе у употребу крајем деценије. Ово ће захтевати побољшања у технологији батерија како би се подржао домет од 480 до 800 километара.
Darren Biddlecombe из консултантске куће АвиатионВалуес упозорава на регулаторне и комерцијалне препреке које Регент мора да превазиђе да би једриличари постали стварност. Поред технолошких изазова, неопходно је обезбедити њихову сигурност, поузданост и економску исплативост.
Ако Регент успе да превазиђе ове изазове, једриличари би могли да представљају практичан и еколошки прихватљив облик превоза за приобалне заједнице широм света, закључује Бидлком.
Извор: Србија Данас/Блиц