Kolaps "srpskog Amazona": Onlajn prodavnica "Ananas" ostavila kupce na cedilu pred Novu godinu
Problematika sa ovom onlajn prodavnicom javila se već početkom decembra kada je onemogućeno onlajn plaćanje naručenih proizvoda.
Na srpsko tržište e-commerce-a pre skoro godinu dana stigao je i domaći pandan svetskoj kompaniji “Amazon” pod imenom “Ananas”, projekat Miroslava Miškovića, koji je svojim budućim korisnicima uz pompezne slogane najavljivao revoluciju u ovoj oblasti. Kako je decembar mesec kada se najbolje vide mogućnosti i operativnost onlajn prodavnica, veoma je začuđujuće da se srpski wannabe Amazon i ne snalazi najbolje i da su krajnji kupci ostali “kratkih rukava” tik pred novogodišnje i božićne praznike.
Zasigurno je svima poznato da Amazon nekoliko meseci unapred sprema strategiju rada za decembar kako ne bi došlo do problema i zastoja u isporuci, plaćanju, povraćaju. I upravo tako rade ozbiljne kompanije i u Srbiji, a veruje se da bi tako trebalo da bude i sa onima koji se hvale da su srpski “Amazon”, tj. “Ananas”.
Problematika sa ovom onlajn prodavnicom javila se već početkom decembra kada je onemogućeno onlajn plaćanje naručenih proizvoda. Imate onlajn prodavnicu u kojoj ništa ne možete da platite onlajn, već možete samo da poručite proizvod i da onda čekate kurirsku službu kojoj ćete dati novac. Užitak kupovine iz fotelje više nije užitak, nego dodatna organizacija vremena i čekanje kurira uz dobro poznatu rečenicu “možete li sitnije, ne radi mi aparat za kartice” i tome slično.
Svi oni koji su u prethodnih nekoliko dana poželeli da upravo sa sajta “Ananas” pazare neki proizvod i isti plate onlajn putem dobijali su isto obaveštenje: “Procedura plaćanja trenutno nije u funkciji. Molimo vas za strpljenje. Hvala na razumevanju”. Kliknete na korpu, a onda vas sačeka ovo obaveštenje i tu se vaša želja za kupovinom završava.
Apsurd svega toga jeste što portal koji se bavi e-commerce-om ne radi onlajn plaćanje, a uz to već više od deset dana i ne može da reši problem plaćanja. To znači da na sajtu na kojem možete naći proizvode poput elektronike, odeće i obuće, pa sve do alata i malih kućnih aparata, u stvari ništa ne možete ni da kupite onlajn i možete samo da razgledate. Ukoliko odlučite da pozovete njihov call centar dobićete odgovor sledeće sadržine:
-Imamo problema sa opcijom onlajn plaćanja, nadamo se da ćemo uskoro rešiti problem i da ćete moći da nastavite sa svojom kupovinom.
Ipak, moramo priznati da je veoma čudno da je u eri sveobuhvatne digitalizacije, neophodno i više od 10 dana za rešavanje problema na internet sajtu ili prodavnici. Sistemski problemi sajtova se uglavnom otklanjaju u rekordnom roku i vrlo mali broj korisnika suštinski oseti da je problem i postojao. Šta ako “Ananas” nema informatički problem, već je to problem zakonodavne prirode?
NBS ukinula opciju plaćanja e-prodavnici “Ananas”
Trgovac “Ananas” svoje poslovanje započeo je putem takozvanih split transakcija koje funkcioništu tako što “Ananas” od kupca naplati novac putem kartice i taj novac se po automatizmu deli tako što deo ide kurirskoj službi za njihovu uslugu, deo ide prodavcu za vrednost proizvoda i deo zadržava “Ananas”. Namera je da se novac deli odmah po automatizmu, ali za Narodnu banku Srbije takav vid transakcija nije logičan sled poslovanja i stvara prostor za problematiku oko podele plaćanja PDV-a.
Logičnije poslovanje za e-commerce je da "Ananas" bude taj koji kupuje robu od prodavca, pa da je prodaje kao posrednik kupcu i tu nema problematike oko PDV-a, jer su ulazne i izlazne transakcije transparentnije. Takođe, ovakav vid poslovanja nije smeo da se pusti u rad bez odobrenja Narodne banke Srbije, te ne čudi što su upravo oni sada stopirali sva plaćanja putem ovog sajta.
Dodatna problematika može se javiti i po firmu čiji je procesor kartica, a to je Ipay, domaća firma koja ima licencu da radi onlajn transakcije. Pitanje je da li će i ta firma imati neke sankcije u budućnosti zbog ovog propusta, osim trenutne sankcije što im je zabranjeno da naplaćuju proizvode i usluge putem prodavnice “Ananas”-a. Tek će se videti da li će im Narodna banka Srbije dodeliti određene penale za realizaciju spliting transakcija.
Veliki deo problema je što “Ananas” ima ugovor sa kurirskom službom, ugovor sa prodavcem robe, a kupac nema nikakav poslovni odnos sa svima njima, a samo on plaća iznos koji ide kurirskoj službi, prodavcu, iako nema osnova za to. Narodnoj banci je problem u tome što se ne može utvrditi šta to kupac plaća nekome sa kim nema nikakav ugovorni odnos, a ujedno je tu problem i garancije i povraćaja proizvoda i ko plaća povraćaje novca. Knjigovodstveni i finansijski krug se prilikom ovakvog poslovanja ne zatvara prema pravilima Narodne banke Srbije i zato je stavljena zabrana onlajn plaćanja već nekih desetak dana i “Ananas” nikako da reši taj problem.
Iako bi želeli da budu kao “Amazon”, u tome ne uspevaju ni po poslovanju. Poslovanje Amazona je drugačije, kada se nešto kupi sav novac ide Amazonu. Ukoliko je vlasnik robe kompanija Amazon sav novac ostaje njima, ukoliko je posrednik onda deo novca Amazon zadržava, a ostatak uplaćuje prodavcu od kog je preuzeo proizvod, ali kupac plaća samo Amazonu i on je odgovoran za sve transakcije i povraćaje, što je veoma drugačiji sistem od onog koji “Ananas” pokušava da implementira na srpskom tržištu.
Bilo kako bilo, ukoliko ste kliknuli kupi na “Ananas” prodavnici, dalje nećete moći, makar ne onlajn. Ako je sudeći po ažurnosti, pričekaćemo da se plaćanje aktivira, a ako je sudeći po transparentnosti kupovine i na to ćemo izgleda kao društvo takođe sačekati, makar što se tiče ovog elektronskog trgovca.