Колапс "српског Амазона": Онлајн продавница "Ананас" оставила купце на цедилу пред Нову годину
Проблематика са овом онлајн продавницом јавила се већ почетком децембра када је онемогућено онлајн плаћање наручених производа.
На српско тржиште e-commerce-a пре скоро годину дана стигао је и домаћи пандан светској компанији “Амазон” под именом “Ананас”, пројекат Мирослава Мишковића, који је својим будућим корисницима уз помпезне слогане најављивао револуцију у овој области. Како је децембар месец када се најбоље виде могућности и оперативност онлајн продавница, веома је зачуђујуће да се српски wannabe Амазон и не сналази најбоље и да су крајњи купци остали “кратких рукава” тик пред новогодишње и божићне празнике.
Засигурно је свима познато да Амазон неколико месеци унапред спрема стратегију рада за децембар како не би дошло до проблема и застоја у испоруци, плаћању, повраћају. И управо тако раде озбиљне компаније и у Србији, а верује се да би тако требало да буде и са онима који се хвале да су српски “Амазон”, тј. “Ананас”.
Проблематика са овом онлајн продавницом јавила се већ почетком децембра када је онемогућено онлајн плаћање наручених производа. Имате онлајн продавницу у којој ништа не можете да платите онлајн, већ можете само да поручите производ и да онда чекате курирску службу којој ћете дати новац. Ужитак куповине из фотеље више није ужитак, него додатна организација времена и чекање курира уз добро познату реченицу “можете ли ситније, не ради ми апарат за картице” и томе слично.
Сви они који су у претходних неколико дана пожелели да управо са сајта “Ананас” пазаре неки производ и исти плате онлајн путем добијали су исто обавештење: “Процедура плаћања тренутно није у функцији. Молимо вас за стрпљење. Хвала на разумевању”. Кликнете на корпу, а онда вас сачека ово обавештење и ту се ваша жеља за куповином завршава.
Апсурд свега тога јесте што портал који се бави e-commerce-om не ради онлајн плаћање, а уз то већ више од десет дана и не може да реши проблем плаћања. То значи да на сајту на којем можете наћи производе попут електронике, одеће и обуће, па све до алата и малих кућних апарата, у ствари ништа не можете ни да купите онлајн и можете само да разгледате. Уколико одлучите да позовете њихов call центар добићете одговор следеће садржине:
-Имамо проблема са опцијом онлајн плаћања, надамо се да ћемо ускоро решити проблем и да ћете моћи да наставите са својом куповином.
Ипак, морамо признати да је веома чудно да је у ери свеобухватне дигитализације, неопходно и више од 10 дана за решавање проблема на интернет сајту или продавници. Системски проблеми сајтова се углавном отклањају у рекордном року и врло мали број корисника суштински осети да је проблем и постојао. Шта ако “Ананас” нема информатички проблем, већ је то проблем законодавне природе?
НБС укинула опцију плаћања е-продавници “Ананас”
Трговац “Ананас” своје пословање започео је путем такозваних сплит трансакција које функционишту тако што “Ананас” од купца наплати новац путем картице и тај новац се по аутоматизму дели тако што део иде курирској служби за њихову услугу, део иде продавцу за вредност производа и део задржава “Ананас”. Намера је да се новац дели одмах по аутоматизму, али за Народну банку Србије такав вид трансакција није логичан след пословања и ствара простор за проблематику око поделе плаћања ПДВ-а.
Логичније пословање за e-commerce је да "Ананас" буде тај који купује робу од продавца, па да је продаје као посредник купцу и ту нема проблематике око ПДВ-а, јер су улазне и излазне трансакције транспарентније. Такође, овакав вид пословања није смео да се пусти у рад без одобрења Народне банке Србије, те не чуди што су управо они сада стопирали сва плаћања путем овог сајта.
Додатна проблематика може се јавити и по фирму чији је процесор картица, а то је Ipay, домаћа фирма која има лиценцу да ради онлајн трансакције. Питање је да ли ће и та фирма имати неке санкције у будућности због овог пропуста, осим тренутне санкције што им је забрањено да наплаћују производе и услуге путем продавнице “Ананас”-а. Тек ће се видети да ли ће им Народна банка Србије доделити одређене пенале за реализацију сплитинг трансакција.
Велики део проблема је што “Ананас” има уговор са курирском службом, уговор са продавцем робе, а купац нема никакав пословни однос са свима њима, а само он плаћа износ који иде курирској служби, продавцу, иако нема основа за то. Народној банци је проблем у томе што се не може утврдити шта то купац плаћа некоме са ким нема никакав уговорни однос, а уједно је ту проблем и гаранције и повраћаја производа и ко плаћа повраћаје новца. Књиговодствени и финансијски круг се приликом оваквог пословања не затвара према правилима Народне банке Србије и зато је стављена забрана онлајн плаћања већ неких десетак дана и “Ананас” никако да реши тај проблем.
Иако би желели да буду као “Амазон”, у томе не успевају ни по пословању. Пословање Амазона је другачије, када се нешто купи сав новац иде Амазону. Уколико је власник робе компанија Амазон сав новац остаје њима, уколико је посредник онда део новца Амазон задржава, а остатак уплаћује продавцу од ког је преузео производ, али купац плаћа само Амазону и он је одговоран за све трансакције и повраћаје, што је веома другачији систем од оног који “Ананас” покушава да имплементира на српском тржишту.
Било како било, уколико сте кликнули купи на “Ананас” продавници, даље нећете моћи, макар не онлајн. Ако је судећи по ажурности, причекаћемо да се плаћање активира, а ако је судећи по транспарентности куповине и на то ћемо изгледа као друштво такође сачекати, макар што се тиче овог електронског трговца.