"Srbija se diže, prisustvujemo istoriji" U poslednjoj deceniji izgrađeno više auto-puteva nego ikada, a novi projekti vredni divljenja se uveliko realizuju (FOTO)
Zajedno sa razvijanjem Srbije počela je i izgradnja najmodernijih auto-puteva.
Srbija je poslednjih godina postavila visoke standarde u oblasti infrastrukture, a izgradnja novih puteva i modernizacija postojećih, ključni su faktori za ekonomski razvoj zemlje.
Uz ulaganja u infrastrukturu, zemlja ne samo da je unapredila svoju prometnu povezanost, već i stvorila temelje za dalji rast.
Juče su građani svedočili uspešnoj realizaciji projekta i otvaranju deonice auto-puta Kruševac (Koševi) - Trstenik - Vrnjačka Banja duge 30 kilometara, a otvaranju je prisustvovao i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
- Srećan sam što sam danas sa vama. Prisustvujemo istoriji. Niko nije brinuo o centralnoj Srbiji, uradili smo mnogo. Ponosan sam zato što će ovo doneti više posla, investitora. Izgrađen je najbolji auto-put u Srbiji. Ovo je najširi auto-put, uspešna Srbija je mogla da izgradi ovaj auto-put. Moje obećanje za vas je da krećemo u izgradnju brze saobraćajnice, promeniće život ljudi. Srbija se diže, podiže plate i penzije, ali i gradi puteve i pruge - poručio je Vučić.
Tako je u poslednjih 12 godina izgradila najviše kilometara auto-puteva u svojoj istoriji.
Osim toga, izgradnja auto-puta kroz centralne delove Srbije, poput deonice kroz Kruševac i Niš, smanjuje vreme putovanja i povezuje region sa glavnim prometnim pravcima, što stvara nove poslovne mogućnosti.
Projekti izgradnje 10 auto-puteva
Koridor 10 je jedan od najznačajnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Severnu Makedoniju i Grčku. Radovi na delu koridora koji prolazi kroz Srbiju završeni su posle 50 godina!
Da se radi o pravoj revoluciji na području infrastrukture dokazuje i činjenica da su u 2019. godini završeni južni i istočni krak Koridora 10, a krunu građevinskih poduhvata čini deonica kroz Grdeličku klisuru.
Na ovih 26.34 kilometara izgrađeno je 36 mostova, dva tunela, preko 15 km potpornih konstrukcija i 7.5 km kosina.
Ova deonica Koridora 10 se s pravom smatra jednim od najizazovnijih i najzahtevnijih građevinskih poduhvata u Evropi. Pored Koridora 10, u 2019. godini je završen i auto-put "Miloš Veliki" koji spaja Čačak sa Beogradom u dužini od 120 km.
Projekti izgradnje 10 auto-puteva pored ekonomske dobiti omogućili su priliku da brojni turisti pohrle u našu zemlju, te na efikasan i brži način posete i osete mnoge turističke lepote koje naša zemlja nudi.
Reč je o sledećim deonicama: Fruškogorski koridor, Ruma - Šabac - Loznica, Kuzmin - Sremska Rača, Preljina - Požega, Moravski koridor, Surčin - Novi Beograd, Obilaznica oko Beograda - Sektor B, Požarevac - Gradište - Golubac, Niš - Pločnik, Obilaznica oko Kragujevca
Običnom građaninu upada u oko da se samo u periodu od 2012. do danas mnogo intenzivnije gradilo nego u čitavoj deceniji koja je ovom periodu prethodila.
Sa aspekta konkretne matematičke računice, za samo 7 godina izgrađeno je 362 kilometra auto-puteva, tačnije 39.21% svih saobraćajnica tog tipa u Srbiji!
Fruškogorski koridor
Izgradnja Fruškogorskog koridora, koja je simbolično počela 1. maja, pored boljeg povezivanja sa neposrednim i širim međunarodnim okruženjem, ima za cilj poboljšanje regionalne pozicije u domenu pristupačnosti, u saobraćajnom rasterećenju urbanih područja (obilaznica oko Novog Sada, Iriga i Rume) kao i uklanjanje tranzita sa područja Nacionalnog parka „Fruška gora” (izgradnjom tunela).
Ukupna dužina Fruškogorskog koridora, tj. brze saobraćajnice Novi Sad – Ruma, iznosi 47,91 km.
Brza saobraćajnica se sastoji iz četiri deonice: Deonica 1: Petlja Auto-put E-75 – Paragovo sa planiranom trasom državnog puta IIA reda br. 100 od Žeželjevog mosta do petlje Auto-put E-75, dužine 14,01 km. Deonica 2: Paragovo – početak obilaznice oko Rume, ukupne dužine 16,48 km. Deonica 3: Petlja Kać – Petrovaradin (Auto-put E-75), dužine 6,9 km. Deonica 4: Obilaznica oko Rume, dužine 10,52 km.
Važno je istaći da radovi na izgradnji tunela Iriški venac u okviru ovog koridora, koji je i inače najzahtevnija tačka projekta, napreduju u skladu sa planiranom dinamikom, kažu u Ministarstvu građevinarstva. Iriški tunel biće najduži u Srbiji, čak 3,5 kilometara.
Predviđena je i izgradnja dva vezna tunela kroz koje će moći da prođu i kamioni ako ostanu u kvaru, a sve je projektovano u saglasnosti sa nemačkim standardom bezbednosti RAPT.
Auto-put Kuzmin-Sremska Rača
U toku je gradnja mosta na budućem auto-putu Kuzmin-Sremska Rača. Ukupna dužina biće 1.310 metara, najduži raspon je 150 metara, a ukupna širina biće 31 metar.
U okviru projekta planirana je izgradnja auto-puta dužine 18 kilometara od Kuzmina do Sremske Rače.
Auto-put Ruma–Šabac i brza saobraćajnica Šabac–Loznica
Ukupna dužina deonice Ruma–Šabac–Loznica iznosi 78 km. Na toj deonici predviđena je izgradnja 56 objekata, od toga 54 mosta i dve petlje, u Hrtkovcima i Rumi.
Projekat se sastoji iz tri deonice: auto-put Ruma–Šabac dužine 22,07 km, most preko Save dužine 1,35 km i brza saobraćajnica Šabac–Loznica dužine 54,58 km.
Auto-put Ruma–Šabac i brza saobraćajnica Šabac–Loznica jedan je od prioritetnih zadataka u drumskom transportu, jer će povezati Vojvodinu i važne administrativne i regionalne centre od Rume preko Šapca sa Loznicom i istočnim delovima Republike Srpske.
Ovaj auto-put, sa novim mostom preko Save, otvorio je 14. oktobra 2023. predsednik Aleksandar Vučić.
Moravski koridor - uspešno realizovan još jedan projekat
Deonica auto-puta Kruševac (Koševi) - Trstenik - Vrnjačka Banja duga 30 kilometara svečano je otvorena, a u saobraćaj za građane pušten je već danas od 9.00 časova.
Na otvaranju velelepnog auto-puta od Koševa do Vrnjačke Banje, predsednik je otkrio da se sada iz Beograda do Ljubostinje može stići za samo jedan sat i dvadeset minuta.
Memorandum za izgradnju brze saobraćajnice Kraljevo-Ušće-Raška-Novi Pazar
- Velika vest za ljude potpisali smo Memorandum i krećemo da radimo sve pripreme za izgradnju brze saobraćajnice Kraljevo-Ušće-Raška-Novi Pazar - rekao je peredsednik Vučić tokom otvaranja Moravskog koridora i tako najavio još jedan projekat važan za građane.
Svakako, nije samo auto-put ključni faktor u izgradnji modernih saobraćajnih veza. Ulaganja u regionalne i lokalne puteve, od značaja za ruralne delove zemlje, takođe čine veliku razliku.
Srbija Danas