Da li znate koliko posle svakog leta avionom za vama ostane smeća?
Posle svakog leta avionom za jednim putnikom ostane 1.5 kg smeća
Svaki avion kojim letimo ili ga sa zavišću posmatramo sa zemlje proizvodi neverovatnu količinu đubreta. Od ostataka ambalaže hrane koja je poslužena u avionu do onog koje se nakuplja u toaletima u letelici, procene su da svaki putnik za sobom ostavi oko 1.43 kilograma smeća po letu za sobom. Kako se broj letova povećava, tako se i otpad gomila.
Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz (IATA) procenila je da je samo 2018. godine oko 6.1 miliona tona smeća proizvedeno u avionima. Prethodne, 2017. godina, taj broj se kretao oko 5.7 miliona tona. Statistike kažu da 23 odsto tog smeća potiče od ambalaža hrane i pića.
Voće i povrće NE SME VIŠE U PLASTIČNA PAKOVANJA: Da li će se zdravija alternativa dodatno plaćati?
Stigli na posao u osam ujutru i dočekala ih poruka: Preko mejla 400 radnika dobilo otkaz
RIČARD BRANSON ŽELI CEO REGION: Kompanija Virdžin planira širenje biznisa na Balkan
Ketering u avionima je širom sveta predstavljao posao vredan ukupno 15 milijardi dolara samo u 2017. godini. Zbog toga je pitanje na koji način najbolje odlagati ovo smeće postalo važan logistički izazov. Organski otpad je problem čitave planete, a prema IATA oko 1.3 milijarde tona hrane ode u smeće svake godine. To je oko trećine ukupne hrane na svetu.
Novine, papirne i plastične čaše i pribor za jelo osnovni su elementi smeća iz aviona. Putnici za sobom ostavljaju i ćebad i jastuke, slušalice za telefon, kozmetiku i mini pribor za ličnu higijenu. U mnogim zemljama, kao u Srbiji, zakoni o sortiranja otpada nisu izričiti i neretko ovaj otpad sav završi u spalionicama, što uništava kvalitet vazduha.
Zbog svega ovoga aviokompanije traže same način da se izbore sa problemom. Australijski "Kvantas" pustio je prve "letove bez smeća" (zero-waste), što će reći da je sav pribor za jelo moguće reciklirati ili razložiti. Planiraju da se jelo služi u posudama od šećerne trske, dok će pribor biti od skroba žitarica.
Danska kompanija KLM je objavila u junu da želi da zameni plastični pribor za jelo sa onim od biorazgradivih materijala.
IDU I DO 350 NA SAT: Evo gde se putnici voze NAJBRŽIM VOZOVIMA na svetu!
SVI BI VOLELI DA RADE U OVOJ ZEMLJI: Lekarima plate i do 15.000 evra
PRAVE VODU OD VRUĆEG VAZDUHA: Nova tehnologija spas za zemlje "trećeg sveta"
Er Frans je takođe odlučan da zabrani upotrebu 210 miliona plastičnih delova do kraja 2019. godine, koji se i dalje koriste na letovima. Danas, 5. juna, na Svetski dan životne sredine, francuska aviokompanija testirala je alternative plastičnim delovima na letu Pariz - Detroit.
Oni takođe žele da zamene 100 miliona plastičnih čaša sa onima od papira do kraja ove godine, da umesto plastičnih viljušaka i noževa koriste one od biomase, dok će plastične kašike ustupiti mesto drvenim.