Bankovne prevare u porastu: Ovako možete najbolje zaštititi svoj račun i lične podatke od zloupotreba - detaljno objašnjeno
Ako imate osećaj da skoro pa nijedan bankovni račun danas nije u potpunosti bezbedan od zloupotreba, niste paranoični.
Tri od 10 klijenata banaka doživelo je sumnjive aktivnosti na svojim računima u protekloj godini, prema prvoj studiji o bankarskim prevarama koju je sprovela J.D. Power, firma za analitiku potrošača.
Neki korisnici su poslali novac prevarantima putem aplikacija za plaćanje. Drugi su uočili neovlašćene kupovine na svojim izvodima ili su im ukradena sredstva sa računa.
Analitičari J.D. Powera kažu da se prevare šire u eri aplikacija za međusobno plaćanje (P2P) i sve bezličnijih transakcija.
- Kao potrošač, nikada ne biste uzeli 100 evra i predali ih nepoznatoj osobi. Ali, na mnogo načina, tako funkcionišu P2P transakcije - rekla je Dženifer Vajt, viša direktorka za bankarske i platne obaveštajne podatke u J.D. Poweru.
Curenje informacija, poput masovnog curenja Nacionalnih javnih podataka, daju prevarantima pristup milijardama brojeva socijalnog osiguranja i drugim podacima o potrošačima. Zlonamerna osoba može nazvati klijenta, predstavljajući se kao banka i koristeći dovoljno podataka da zvuči ubedljivo.
- Lako je nasesti na ovo, jer imaju mnogo vaših ličnih informacija - rekao je Pol Benda, izvršni potpredsednik za rizik, prevare i sajber bezbednost pri Američkom udruženju bankara.
Ne dešava se samo jednom
Studija, objavljena 7. novembra, pokazala je da je 29% korisnika banaka iskusilo prevaru u poslednjih 12 meseci. Od te grupe, 45% je imalo više incidenata prevare.
- Ne dešava se samo jednom - rekla je Vajt.
Korisnici mlađi od 40 godina još su češće postajali žrtve bankarskih prevara.
To bi moglo izgledati kao kontraintuitivno, rekla je Vajt, s obzirom na to da su mlađi Amerikanci "digitalni domoroci". Ali, takođe su češće koristili aplikacije za plaćanje, što ih potencijalno čini ranjivijim.
Studija je otkrila još dve intrigantne činjenice o američkim bankarskim klijentima: zaista smo zadovoljni kada naša banka reši slučaj prevare. Ali, ne štitimo najbolje svoje račune.
Gotovo svi korisnici banaka, ili 92%, rekli su da su "verovatno nastavili da koriste svoju banku" nakon što je institucija rešila slučaj prevare.
Većina žrtava prevare rekla je da su i dalje imali dobar utisak o svojoj banci. Samo 17% je izjavilo da ih je iskustvo ostavilo s negativnim utiskom.
Korisnici su posebno oduševljeni, rekla je Vajt, kada banka otkrije prevaru i reši problem.
Službenici banaka su se složili
- Kada otkrijemo i sprečimo prevaru ili povratimo [sredstva] za naše klijente, oni su izuzetno zadovoljni - rekla je Dženifer Ehresman, šefica zaštite potrošača u Bank of America.
Studija je zasnovana na odgovorima iz anketa više od 20.000 korisnika banaka i kreditnih kartica.
Korisnici banaka ne čuvaju uvek svoje račune
Nalazi studije sugerišu da su banke možda budnije u vezi s prevarama od svojih klijenata.
- Banke svake godine troše doslovno milijarde dolara na mere protiv prevara za vaše račune - rekao je Benda.
Gotovo polovina korisnika banaka iz izveštaja J.D. Powera, ili 46%, rekla je da ih je njihova banka podstakla da preduzmu mere za sprečavanje prevara u poslednjih 90 dana.
Ali, korisnici nisu uvek pomogli sebi. Četvrtina potrošača je izjavila da nisu učinili ništa u poslednjih 90 dana kako bi osigurali svoje račune. Među onima koji su nešto preduzeli, najčešća aktivnost bila je pregled nedavnih transakcija radi sumnjivih aktivnosti.
To je bolje nego ništa, kažu stručnjaci za bankarstvo, ali ne mnogo. Proveravanje transakcija je reaktivno, a ne proaktivno, i ne pruža pravu zaštitu vašem računu.
Izgleda da je teže nego ikada pre nadmudriti prevarante. Ipak, evo nekoliko saveta za korisnike banaka kako da zaštite svoje račune:
1. Posetite svoj centar za bezbednost
Posetite veb-sajt ili aplikaciju svoje banke i pronađite centar za bezbednost, „mesto u aplikaciji gde se svi vaši bezbednosni parametri mogu pregledati na jednom mestu“, rekla je Vajt.
2. Upravljajte svojim lozinkama
Birajte složene lozinke koje nisu očigledne, poput vašeg rođendana ili imena psa. Ne koristite istu lozinku za svaki nalog. Ažurirajte ih redovno.
3. Postavite obaveštenja
Vaša banka verovatno ima stranicu za obaveštenja gde možete birati da primate SMS ili mejl u slučaju da neko promeni vašu lozinku ili kontakt informacije.
4. Koristite dvostruku identifikaciju
Većina finansijskih institucija koristi dvostruku identifikaciju kao način da dodatno proveri vaš identitet.
5. Ažurirajte svoju aplikaciju
Uverite se da imate najnoviju verziju aplikacije za bankarstvo na svom pametnom telefonu.
6. Idite bez papira
Bezpapirna prepiska štedi vreme i trud. Takođe je sigurnija, kažu stručnjaci za bezbednost, jer ne ostavlja papirni trag koji kriminalci mogu pratiti.
7. Ne delite svoj pametni telefon
"Budite pažljivi s telefonom," rekao je Ašvin Ragu, direktor politike inovacija i zaštite od prevara u Citi banci. „Telefon je ključ vašeg kraljevstva.“
8. Pazite na neočekivano
Budite oprezni s mejlom, pozivom ili porukom koja tvrdi da je od vaše banke. Američko udruženje bankara navodi pet crvenih zastavica:
- - Poruka sa linkom koji niste očekivali.
- - Bilo šta s hitnim ili zabrinjavajućim tonom.
- - Bilo koji prilog.
- - Bilo koji zahtev za ličnim podacima, poput PIN-a ili lozinke.
- - Bilo šta što vas pritiska da pošaljete novac putem aplikacije.
"Ako to niste očekivali", rekla je Ehresman,"ne klikćite"