DOBRA VEST ZA PRESTONICU: Vesić potpisao Ugovorni sporazum za Lot 1 prve faze Linije jedan beogradskog metroa
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i predstavnici JKP "Beogradski metro i voz", Sekretarijata za javni prevoz Grada Beograda i kineske kompanije "Power Construction Corporation of China" potpisali su danas Ugovorni sporazum o realizaciji projekta izgradnje beogradskog metroa Lot jedan prve faze Linije jedan, koji obuhvata izradu projekata i izvođenje radova, uključujući i pripremne aktivnosti za nabavku TBM mašina (mašine za probijanje tunela).
Ugovorni sporazum je, u Vladi Srbije, u ime Sekretarijata za javni prevoz potpisao Radovan Kremić, direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andreja Mladenović, a u ime kineske kompanije Jang Boom. Ministar je istakao da izgradnja beogradskog metroa predstavlja najveći i najznačajniji infrastrukturni projekat u Srbiji.
-Odluka o izgradnji beogradskog metroa doneta je 2015. godine i tada je počeo proces koji danas traje a završiće se izgradnjom treće linije. Slušam u javnosti hvalisanja nekih opozicionih političara da sada kada mi gradimo metro oni bi izgradili ranije!? Ne znaju da nam objasne zašto nisu i ko ih je sprečavao. Nisu mogli da izgrade metro i da su hteli jer nije bilo urbanizma, planova, master plana saobraćaja niti projekata a ni ugovora a da ne govorim da nisu bili u stanju da obezbede jedan dinar za izgradnju metroa. Sve ove preduslove morali smo da uradimo prethodnih godina a njihove želje su bile na nivou skica iz Družine Pere Kvržice. U svakom slučaju sada se metro gradi a kako kaže jedan aforizam “bolje je kada se nešto novo izgradi makar bilo gore od onoga što nikada nije bilo izgradjeno - rekao je Vesić.
Dodaje da ne postoji evropski grad veličine Beograda koji nema metro, kao i da je krajnje vreme bilo da i srpska prestonica dobije ovaj “šinski podsistem”.
-Mi sada gradimo prve dve linije, a nedavno je raspisan tender za projektovanje treće linije. U prvoj liniji, između Železnika i Mirijeva, putovaće se 32 minuta. Tu ćemo imati 41 trodelnu kompoziciju i ukupno 21 stanicu. Između Mirijeva i Bežanije putovaće se 39 minuta sa 40 kompozicija i 24 stanice, a između Bežanije i Banjice, na trećoj liniji, putovaće se 38 minuta sa 27 trodelnih vozova - objasnio je Vesić.
Navodi da se metro delom finansira iz budžeta, a delom iz kredita.
-Mi smo sada doneli odluku da jedan deo radova finansiramo direktno iz budžeta da bismo to mogli brže da radimo. Radimo pripremu dokumentacije za prve dve TBM mašine koje su i narodu poznatiji kao “podzemne krtice” koje će kopati cevi tunela. Ovaj posao možemo da počnemo 2026. godine jer izrada ovih mašina traje duže od godinu dana - kazao je on.
Ministar naglašava da će već sledeće godini početi radovi na prve četiri stanice, kao i da će Mirijevo imati ulaze na prvu i drugu liniju metroa što će taj deo grada, prema njegovim rečima, učiniti atraktivnijim.
"Metroom nije moguće povezati sve delove grada, već samo najvažnije. Metroom trasirate pravce razvoja grada, jer tamo gde su metro stanice, u tom pravcu se i grad razvija i više se gradi", naveo je Vesić.
Kako kaže, beogradski metro će koristiti svima, kako meštanima tako i onima koji dolaze u glavni grad.
"U pitanju je razvojni projekat jer obezbeđuje posao za domaću industriju. Važnost infrastrukturnih projekata je što svaki dinar koji se uloži u infrastrukturu se multiplikuje puta tri u bruto domaćem proizvodu. Srbija će ove godine uložiti četiri milijarde evra u infrastrukturu, što je više od ulaganja svih drugih zemalja Zapadnog Balkana zajedno", rekao je Vesić.
Ministar dodaje da posvećenost izvođača i zaposlenih u JKP "Beogradski metro i voz" pokazuju da zajednički možemo da uradimo dobre stvari, zbog čega je siguran da će se projekat izgradnje metroa završiti u planiranom roku.
Vrednost ugovora je 2,4 milijarde dinara.