KADA LJUDE TRETIRAJU KAO PRTLJAG : Da li zbog debljine treba da plaćamo skuplje let avionom?
Jedan Italijan tužio je avio-kompaniju zato što je tokom devetočasovnog leta morao da sedi pored gojaznog putnika.
Presela mu ona stara - bolje da ljulja nego da žulja!
Advokat iz Padove po imenu Đorđo Destro (Giorgio Destro) tužio je prošlog meseca jednu renomiranu avio-kompaniju zato što je tokom devetočasovnog leta od Kejptauna do Dubaia morao da se stiska na svom sedištu pošto je do njega sedeo izrazito punačak gospodin. A kao dokaz na sudu poslužiće mu selfi na kojem se vidi kako ruka njegovog saputnika dobrim delom ulazi u prostor njegovog sedišta!
Problem je u tome što su sva sedišta u avionima jednakih dimenzija - do 45,7 centimetara širine, nezavisno od toga da li je putnik vitak, podeblji, visok, nizak, širokih ili uskih ramena, širokih ili uskih bokova. A od 1980. do 2014. broj gojaznih ljudi se udvostručio.
Svetska zdravstvena organizacija (WHO) prekomernu telesnu težinu definiše kod onih osoba kod kojih je faktor BMI jednak ili veći od 25. Sve češće se događa da pojedine avio-kompanije insistiraju da gojazni putnici moraju da kupe dve karte kako bi osigurali da se ostali putnici osećaju udobno. A to onda dovodi do suđenja, prepirki o ljudskim i potrošačkim pravima i svemu ostalom.
Što je avion teži, troši više goriva
Bivša stjuardesa Bet Bler (Beth Blair) navela je veoma dobre razloge ZA i PROTIV naplaćivanja cene leta gojaznim osobama u skladu s njihovim povećanim dimenzijama.
- Na prvi pogled čini se da je 'porez na debljinu' diskriminacijski. No, drugi smatraju da je reč o pukim brojkama. Što je avion teži, troši više goriva. A avio-prevoznici uvek gledaju da im putovanja budu što lakša - kaže Bler.
- To ide dotle da su 75 godina piloti morali sa sobom da nose "Jeppeson flight manuals" paket s opremom za računanje trase leta, naočara, lične i druge dokumente i još mnogo druge neophodne opreme, sve zajedno teške 20 kilograma. Zapravo, dva puta toliko jer je tu i kopilot, i to je već 40 kilograma. 100.000 letova širom sveta na dan, to su već ogromne količine goriva.
Ali, onda su došli elektronički paketi, iPadi, u koje su avio-prievoznici uložili poveći novac.
Samo American Airlines izračunao je da time na potrošnji goriva štedi 1,2 miliona dolara godišnje. Čisto matematičko-finansijskom logikom vodio se i Samoa Airlines kada je počeo naplaćivati putnicima cenu karata u odnosu na telesnu težinu, ali ne zato da bi nekoga izvrgli ruglu. Oni u svojoj ponudi imaju sedišta za za krupnije putnike, širine i do 81 centimetara. Njihov argument o tome koliko je pošteno dodatno naplatiti debeljucama je da osoba teška 75 kilograma mora platiti za svoj prtljag težak 25 kilograma, dok osoba teška 150 kilograma bez prtljaga ne mora da plati ništa osim karte za taj let.
Pravda za buce!
Pegi Hovel (Peggy Howell) iz Nacionalne zadruge za prihvatanje osoba s viškom telesne mase (NAAFA) ne slaže se sa mišljenjem bivše stjuardese.
- Ispitujemo legalnost tako diskriminatornih pravila i da li to krši zakone o avio-prevozu - kazala je.
Kanadska agencija za prevoz još pre sedam godina utvrdila je pravilo - jedna osoba jedno putovanje koje važi i za osobe koje su klinički gojazne. Međutim, kada se sve malo više izanalizira, Bet Bler dokazuje da skuplje karte zaista ne piju vodu.
Prema nekim proračunima prosečni let Boingom 737 od Bostona do Denvera po svakih 25 kilograma dodatnog tereta košta, što se tiče potrošnje goriva, između 3 i 5 dolara više.
Dakle, nije velika razlika. Uz to, ljude ne možete tretirati kao prtljag, jer imaju različitu genetiku, poreko, rasu i na hiljadu drugih načina, a samo avio-prevoznici ih sve trpaju u unificirana sedišta.
Problem je, dakle, u sedištima!
Za Airbus su, nedavno patentirali sasvim novi koncept sedišta koja se po širini mogu prilagođavati. A osim toga, postoji još jedan trik koji je svima promakao.
Malo ko je uočio da u avionu u istoj klasi nisu sva sedišta iste širine. Pet prvih i pet zadnjih redova, okvirno gledano, nešto su uži od onih u sredini putničke kabine u avionu, naprosto zato što je avion po sredini nešto širi, a prolaz u avionu je uvek iste širine. Dakle, dok se ne smisli nešto bolje, gojazne osobe prosto mogu smestiti u središnji deo aviona.