Kako su se rad i poslovanje promenili zbog korona virusa: Prvi primeri stižu iz Kine
Kina ove godine već sedam nedelja živi u budućnosti.
Druga najveća svetska privreda prva se našla na udaru epidemije korona virusa, zbog čega su zaustavljena putovanja, zatvorene trgovine i zabavni parkovi, a nošenje maski u javnosti i držanje socijalne distance postalo obavezno.
Sada se Kina postupno otvara. Dok se i ostatak sveta priprema za isto, kompanije koje su prve morale odgovoriti na epidemiju u Kini sada svoja rana iskustva koriste kao predložak za druge regije, piše CNN.
Jeste li spremni za more? GRCI OTVARAJU SEZONU 1. JULA: Pogledajte koje uslove morate ispuniti!
Gde uložiti milion dolara? Blumberg predložio srpsku firmu
Suša preti da ugrozi useve: Vlada uskoro iznosi plan za ublažavanje posledica
Korporativne reakcije u Kini postale su centralna tačka interesa analitičara sa Vol Strita poslednjih meseci, a globalni brendovi poput Najka, Starbaksa i Diznija dele svoja iskustva s investitorima i hvale tamošnje menadžere za vođenje kroz krizu.
Na primer, Najk je nedavno rekao da je u "Kini video drugu stranu krize", te naučio koje su najbolje prakse za primenu na drugim mestima. A kad je Folksvagen prošle nedelje ponovo otvorio svoj ogromni pogon u Volfsburgu u Nemačkoj, naveo je svoje iskustvo ponovnog pokretanja poslovanja u svoje 32 od 33 fabrike u Kini.
Poslovni lideri i stručnjaci, nastavlja CNN, smatraju da nove strategije kojima su se kompanije priklonile neće vratiti život u normalu. Kažu kako bi umesto toga kriza mogla trajno promeniti način na koji radimo, kupujemo i upravljamo svojim preduzećima.
- Ovo je nova normala. Trenutno radimo na mnogim pozivima za buđenje - rekao je Alain Benichou, predsednik uprave IBM Chine.
Pogledajmo kako se budućnost poslovanja promenila i kakav nam uvid u to daje Kina.
Način na koji radimo
Za Despinu Katsikakis uobičajeno radno mesto već počinje da izgleda bitno drugačije. Katsikakis, menadžerka koja se u kompaniji za komercijalne nekretnine specijalizovala za inovacije i nove prakse, savetuje kompanije širom sveta kako se vratiti poslu.
U Kini je njena firma već pomogla da se više od milion radnika vrati u kancelarije. Ona smatra da je kriza ubrzala budućnost rada i za celu deceniju.
Njena kompanija se nada da će kapitalizovati ovu promenu, počevši sa vizuelnim vodičem za svoje klijente pod nazivom "Six Feet Office". Ovaj koncept "žive laboratorije" zasnovan je na saznanjima iz Kine i povratnim informacijama od radnika i klijenata širom sveta.
- Radi se o prototipu koji u osnovi postoji kako bi ljude inspirisao da razmišljaju o rešenjima, o tome kako zadržati socijalnu distancu, kako na odgovarajući način pripremiti zgradu i doista podsticati ljude na drugačija ponašanja - rekla je Katsikakis.
U toj novoj normali, radni stolovi su udaljeni oko metar i po, što nimalo ne iznenađuje. Zdravstveni zvaničnici širom sveta već mesecima savetuju ljudima da zadrže međusobnu distancu kako bi se sprečilo širenje virusa.
Radnicima se savetuje da se kroz kancelariju kreću samo u jednom smeru - poput kazaljke na satu - te da izbegavaju mimoilaženje i eventualno širenje mikroba. Katsikakis kaže da su smernice zasnovane na savetima zdravstvenih stručnjaka, koji su naglasili da se medicinsko osoblje kroz bolnice kreće na isti način.
Jedna od najvećih pouka koje je kompanija dobila u Kini, kaže Katsikakis, glasi da "moramo imati poverenja da se vraćamo u zdravo okruženje".
Ona predviđa da će u sledećih nekoliko godina senzori zameniti sve površine koje je više osoba obično dodirivalo. Umesto provlačenja kartice za ulaz u prostorije, na primer, možda ćemo imati kamere za prepoznavanje lica ili QR kod na mobilnom telefonu.
Od kompanija se takođe očekuje da više ulažu u sisteme za pročišćavanje vazduha u kancelarijama, kako bi se smanjila kontaminacija. Folksvagen je, na primer, u Volfsburgu svoju klimatizaciju postavio na maksimum.
Neki bi čak mogli postaviti zaštitni pleksiglas na stolove. Kako bi se izbegla kontaminacija površina, Katsikakis predlaže postavljanje papirnih navlaka preko radnih stolova i redovnu dnevnu promenu tih zaštitnih navlaka. Otkako je predstavljen prototip "Six Feet Office", kompanija je preplavljena pitanjima gotovo svakog sata.
- Imali smo svakodnevne sastanke s nekim od naših najvećih klijenata kako bismo im pomogli da usvoje ove ideje i kako bismo mogli sarađivati s njima - rekla je Katsikakis za CNN.
Iako ovaj koncept zahteva više prostora, ne mora nužno značiti da će kancelarija zbog toga biti skuplja. Ako je ova situacija nešto pokazala, onda je to da je rad na daljinu efikasan i da će se i dalje koristiti, smatra Katsikakis. To znači da će isti prostor koristiti manje ljudi nego pre pandemije.
Način na koji komuniciramo na poslu takođe se promenio. Porast potražnje za poslovnim softverom, svakako je bez presedana, kaže Jared Spataro, korporativni potpredsednik Microsofta 365. On je ove nedelje naglasio da program za razmenu poruka i videokonferencije sada ima 75 miliona dnevnih korisnika, što je 70 odsto više nego prošlog meseca.
Korona promenila potrošačke navike Kineza: Evo kako sada troše novac
Korona mnoge zemlje vodi u bankrot: A prve u tom padu su ove zemlje
POREZ NA ALKOHOL: Zvuči neverovatno, ali u ovoj zemlji je zbog korone skočio u nebesa
UTORAK U ZNAKU ISPIJANJA KAFE: Ovako su danas izgledali kafici i bašte u centru Beograda (VIDEO)
Iz SREDNJEG BANATA stižu dobre vesti: Lokalne samouprave pomažu privrednicima