Kapital poverenja na tržištu osiguranja Srbije
Reč koja je obeležila 2022. godinu je PERMAKRIZA. Ako pod tim razumemo sve oblike kriza sa kojima se poslednje tri godine suočavamo - PANDEMIJA, RAT I ENERGETSKA KRIZA – postavlja se pitanje da li su izazvale poremećaje na tržištu osiguranja. Ako je suditi po podacima NBS, odgovor je NE.
Uzmemo li kao referentan desetogodišnji period, uočavamo da su povećani kapital i ukupna imovina društava za osiguranje, da su tehničke rezerve skoro utrostručene, ukupna premija je zabeležila skok, a naročito premija životnog osiguranja, što svedoči o poverenju građana u proizvode osiguranja.
Tržište osiguranja pokazalo je povećanu otpornost na sistemske rizike i to se može objasniti delovanjem nekoliko faktora. Prvo, kreiran je održivi sistem osiguranja u čijem središtu je korisnik usluge osiguranja. Regulatorni okvir pretenduje da klijentima pruži osećaj zaštićenosti, kako na planu materijalnog, tako i na planu rešavanja sporova. Drugo, favorabilan poslovnopravni ambijent podstiče osiguravače da ponude proizvode osiguranja koji odgovaraju stvarnim potrebama korisnika. I treće, ne može se zanemariti permanentna nadzorna i regulatorna aktivnost NBS.
Da li će formirane rezerve osiguravača biti dovoljne da se odgovori na negativna ekonomska očekivanja i globalnu finansijsku ranjivost finansijskog sektora? Koliko će društava moći da ostvare planirane ciljeve i dobit usled preteće visoke inflacije? Iako smo tokom prethodne tri godine imali relativno negativna očekivanja, pokazalo se da je sektor osiguranja beležio rast u različitim segmentima. Posle decenije stabilnog rasta možemo računati na nešto što se zove kapital poverenja, po čemu se osiguranje sve više izdvaja od ostatka finansijskog sektora. Klijenti su stekli određeni stepen poverenja da će osiguranje delovati kada je najpotrebnije. Ljudima je u krizi potrebna normalnost, a ima li proizvoda koji može pružiti bolju kompenzaciju od osiguranja?! Štaviše, neki oblici životnog osiguranja – poput štednih ili mešovitih osiguranja - vaskrsnuli su, što je direktna posledica trenda rasta kamatnih stopa i pooštravanja monetarnih uslova. Moje je predviđanje da će globalne turbulencije stvoriti nove prilike za osiguravače, posebno u pogledu polisa koje pokrivaju prekid poslovanja. Za očekivati je i povećanu potražnju za polisama odgovornosti (trenutno je aktuelna polisa odgovornosti na društvenim mrežama!), ali i klasičnim polisama osiguranja imovine. Da ne pominjem dobrovoljno zdravstveno osiguranje, koje u pandemijskim godinama beleži postepeni rast.
Izazova, dakle, ima, ali to su prilike da se unapredi poslovanje i da se ispliva u prvi plan. Najzad, najvažnije za dalja pozitivna kretanja na tržištu osiguranja je poverenje. Jer, nije važno kroz šta prolazimo ako znamo na koga možemo da se oslonimo!
Autor: dr Nataša Petrović Tomić, redovna profesorka Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu