Ko je "kralj naočara" koji POTRESA SVET ITALIJANSKIH finansija?
Leonardo del Vecchio, drugi najbogatiji čovek Italije, uprkos približavanju proslave 85. rođendana, ne smanjuje svoj poslovni apetit.
Naime, poslednje nedelje su pokazale da nema ni najmanju nameru u svojim odmaklim godinama da se povuče iz poslovnog sveta, već da će ostati jedna od najaktivnijih i najborbenijih figura u korporativnoj Evropi.
NEMAČKI BANKARI SE ZALAŽU ZA DIGITALNI EVRO, vlada strah od "privatnih valuta"
KONKURENCIJA ZA FOLKSVAGEN SVE JAČA: Komšije se uključile u trku za nemačku fabriku
Automobili skuplji od 2020. godine - ovo je RAZLOG
Del Vecchio je, inače, osnivač i većinski vlasnik "EssilorLuxottice", najvećeg svetskog proizvođača naočara i sočiva, poznat po brendovima poput "RayBan" i "Oakley".
A osim što i dalje ima centralnu ulogu u borbi za tron u "EssilorLuxottici", kralj naočara prošlog meseca je potresao i svet italijanskih finansija.
Naime, kupovinom udela od sedam odsto u italijanskoj investicijskoj banci "Mediobanca" i najavom podizanja tog udela iznad deset odsto del Vecchio je postao akter kompleksne mreže koju čine najveća italijanska banka "UniCredit", njena najveća investicijska banka "Mediobanca" i najmoćnija italijanska osiguravajuća kuća "Generali".
Stoga ne čudi što su brojni analitičari zaključili da preduzetnik namerava da igra aktivnu ulogu u budućoj vladavini "Mediobancom". Naime, glas u Veću "Mediobanke" del Vecchiu daje uticaj nad najvećom investicijom "UniCredita" kao i udeo u "Generaliju".
Milijarder trenutno poseduje otprilike pet odsto udela tog osiguravača i oko dva odsto "UniCredita", koji takođe ima udeo u "Mediobanci".
Neki analitičari smatraju da je mogući cilj poslednjeg del Vecchiovog koraka prodaja loših "Mediobancinih" deonica u "Generaliju" čime bi se potencijalno povećala vrednost te kompanije, što je, kako tvrde, moguće prodajom koja bi mogla uključivati dugoosporavanu investiciju u osiguravača od strane italijanske "Intesa Sanpaolo", ili pak nekim sporazumom koji uključuje samu "Mediobancu".
I dok analitičari i stručnjaci pokušavaju da shvate namere italijanskog milijardera, on je medijima reka da "radi na planu kojim će investicijska banka Mediobanca postati lider ne samo u Italiji, već u celoj Evropi".
Sve navedeno više je nego jasan dokaz da tajkun koji je pre 15 godina naveliko najavljivao svoj odlazak iz poslovnog sveta, nema nikakvu nameru dane provoditi na kauču u svojoj ogromnoj vili u Montekarlu.
Naime, del Vecchio je 2004. upravljačku palicu "Luxotticom" predao Andrei Guerri, koji je imao bogato iskustvo upravljanja kompanija u porodičnom vlasništvu, jer naprosto nije hteo da vođstvo nad kompanijom preuzme ijedno od njegovo šestoro dece.
To je, naravno, oduševilo stručnjake za korporativno upravljanje.
Ipak, deset godina kasnije, tada 79-godišnji del Vecchio vratio se u kompaniju kako bi "sklonio" Guerru te ga je s tim ciljem isplatio s 10 miliona evraa i 33 miliona evra vrednim deonicama.
Kako je rekao, del Vecchio se "vratio da sklapa dogovore". I to je zaista učinio.
Pre dve godine italijanska "Luxottica" spojila se s francuskim proizvođačem sočiva "Essilorom" čime je nastala grupacija vredna više od 50 milijardi evra.
No, nastala je i borba nad tom grupacijom. Leonardo del Vecchio i "Essilorov" vlasnik Hubert Sagnieres su se, naime, dogovorili da će deliti moć nad novonastalom grupacijom dok ne zaposle novog generalnog direktora. Logično, svatko pokušava progurati "nekog svog".
Iz "Essilora" su, recimo, optužili italijanskog milijardera da iz pogrešnih razloga na vrhu kompanije želi Francesca Millerija, svog ličnog asistenta, IT stručnjaka i porodičnog prijatelja, odnosno da kroz njega namerava da ima kontrolu nad celom kompanijom.
Del Vecchio to, naravno, negira, a takve su insinuacije alarmirale i neke od deoničara "EssilorLuxottice", kojoj su još u maju nedostajali obavezni (i potrebni) nezavisni direktori u Nadzornom odboru, što je dolilo ulje na vatru.
Uprkos navedenom, i iako na slabim nogama, primirje između dva moćnika je dogovoreno. Milleri i Laurent Vacherot, koji je delovao kao direktor u "Essiloru", trenutno dele čelnu poziciju u grupaciji.
No, u već napetu situaciju uključio se i Daniel Loeb, jedan od najpoznatijih aktivista Wall Streeta čije su ranije mete bili "Sony" i "Yahoo".
On je, naime, tokom leta kupio oko dva odsto udela u "EssilorLuxottici" i time je postao treći najveći investitor grupacije, a još uvek nije odabrao stranu u italijansko-francuskoj borbi za moć nad kompanijom. Odlučna borba vrlo se verovatno neće odviti pre maja 2021. kada završava dogovor o trenutnoj dvojnoj vladavini i kada će del Vecchio biti zadužen za odabir članova Nadzornog odbora.
Istovremeno, mandat "Mediobancinom" odboru te mandat njenog generalnog direktora završava se za godinu dana pa analitičari očekuju obračun i u toj areni.
A osim što to znači rizik za vrednost deonica kako "EssilorLuxottice", tako i "Mediobance", to znači i da će italijanski preduzetnik i milijarder morati da suzdržava svoj apetit za borbom još barem 12 meseci.