Ко је "краљ наочара" који ПОТРЕСА СВЕТ ИТАЛИЈАНСКИХ финансија?
Леонардо дел Vecchio, други најбогатији човек Италије, упркос приближавању прославе 85. рођендана, не смањује свој пословни апетит.
Наиме, последње недеље су показале да нема ни најмању намеру у својим одмаклим годинама да се повуче из пословног света, већ да ће остати једна од најактивнијих и најборбенијих фигура у корпоративној Европи.
НЕМАЧКИ БАНКАРИ СЕ ЗАЛАЖУ ЗА ДИГИТАЛНИ ЕВРО, влада страх од "приватних валута"
КОНКУРЕНЦИЈА ЗА ФОЛКСВАГЕН СВЕ ЈАЧА: Комшије се укључиле у трку за немачку фабрику
Дел Vecchio је, иначе, оснивач и већински власник "EssilorLuxottice", највећег светског произвођача наочара и сочива, познат по брендовима попут "RayBan" и "Oakley".
А осим што и даље има централну улогу у борби за трон у "EssilorLuxottici", краљ наочара прошлог месеца је потресао и свет италијанских финансија.
Наиме, куповином удела од седам одсто у италијанској инвестицијској банци "Медиобанца" и најавом подизања тог удела изнад десет одсто дел Vecchio је постао актер комплексне мреже коју чине највећа италијанска банка "УниЦредит", њена највећа инвестицијска банка "Медиобанца" и најмоћнија италијанска осигуравајућа кућа "Генерали".
Стога не чуди што су бројни аналитичари закључили да предузетник намерава да игра активну улогу у будућој владавини "Медиобанцом". Наиме, глас у Већу "Медиобанке" дел Vecchiu даје утицај над највећом инвестицијом "УниЦредита" као и удео у "Генералију".
Милијардер тренутно поседује отприлике пет одсто удела тог осигуравача и око два одсто "УниЦредита", који такође има удео у "Медиобанци".
Неки аналитичари сматрају да је могући циљ последњег дел Vecchiovog корака продаја лоших "Медиобанциних" деоница у "Генералију" чиме би се потенцијално повећала вредност те компаније, што је, како тврде, могуће продајом која би могла укључивати дугооспоравану инвестицију у осигуравача од стране италијанске "Интеса Санпаоло", или пак неким споразумом који укључује саму "Медиобанцу".
И док аналитичари и стручњаци покушавају да схвате намере италијанског милијардера, он је медијима река да "ради на плану којим ће инвестицијска банка Медиобанца постати лидер не само у Италији, већ у целој Европи".
Све наведено више је него јасан доказ да тајкун који је пре 15 година навелико најављивао свој одлазак из пословног света, нема никакву намеру дане проводити на каучу у својој огромној вили у Монтекарлу.
Наиме, дел Vecchio је 2004. управљачку палицу "Luxotticom" предао Андреи Guerri, који је имао богато искуство управљања компанија у породичном власништву, јер напросто није хтео да вођство над компанијом преузме иједно од његово шесторо деце.
То је, наравно, одушевило стручњаке за корпоративно управљање.
Ипак, десет година касније, тада 79-годишњи дел Vecchio вратио се у компанију како би "склонио" Guerru те га је с тим циљем исплатио с 10 милиона евраа и 33 милиона евра вредним деоницама.
Како је рекао, дел Vecchio се "вратио да склапа договоре". И то је заиста учинио.
Пре две године италијанска "Luxottica" спојила се с француским произвођачем сочива "Essilorom" чиме је настала групација вредна више од 50 милијарди евра.
Но, настала је и борба над том групацијом. Леонардо дел Vecchio и "Essilorov" власник Хуберт Сагниерес су се, наиме, договорили да ће делити моћ над новонасталом групацијом док не запосле новог генералног директора. Логично, сватко покушава прогурати "неког свог".
Из "Essilora" су, рецимо, оптужили италијанског милијардера да из погрешних разлога на врху компаније жели Францесца Millerija, свог личног асистента, ИТ стручњака и породичног пријатеља, односно да кроз њега намерава да има контролу над целом компанијом.
Дел Vecchio то, наравно, негира, а такве су инсинуације алармирале и неке од деоничара "EssilorLuxottice", којој су још у мају недостајали обавезни (и потребни) независни директори у Надзорном одбору, што је долило уље на ватру.
Упркос наведеном, и иако на слабим ногама, примирје између два моћника је договорено. Milleri и Лаурент Vacherot, који је деловао као директор у "Essiloru", тренутно деле челну позицију у групацији.
Но, у већ напету ситуацију укључио се и Даниел Лоеб, један од најпознатијих активиста Wall Стреета чије су раније мете били "Sony" и "Yahoo".
Он је, наиме, током лета купио око два одсто удела у "EssilorLuxottici" и тиме је постао трећи највећи инвеститор групације, а још увек није одабрао страну у италијанско-француској борби за моћ над компанијом. Одлучна борба врло се вероватно неће одвити пре маја 2021. када завршава договор о тренутној двојној владавини и када ће дел Vecchio бити задужен за одабир чланова Надзорног одбора.
Истовремено, мандат "Медиобанцином" одбору те мандат њеног генералног директора завршава се за годину дана па аналитичари очекују обрачун и у тој арени.
А осим што то значи ризик за вредност деоница како "EssilorLuxottice", тако и "Медиобанце", то значи и да ће италијански предузетник и милијардер морати да суздржава свој апетит за борбом још барем 12 месеци.