KOLIKO KILOMETARA NOVIH PUTEVA ČEKA SRBIJU OVE GODINE? U planu još 16 brzih deonica, a evo i gde se grade i kada
Samo u prošloj godini završeno je nekoliko deonica autoputeva u Srbiji.
Kompletiran je Koridor 10 puštanjem u saobraćaj južnog i istočnog kraka, Beograd i Čačak spojeni su autoputem "Miloš Veliki", a Ipsilon krak povezao je Suboticu i granicu sa Mađarskom.
Mreža autoputeva se širi, a i za naredni period najavljeno je nekoliko velikih projekata, poput gradnje Moravskog koridora, Fruškogorskog koridora, autoputa Niš-Pločnik i još nekoliko deonica.
NOVA PRAVILA ZA SRPSKE UGOSTITELJE: Preti vam drakonska KAZNA ukoliko zaboravite da uradite ovo
Srpski ratari seju uz SMS UPUTSTVO: Prinos i pet tona po hektaru kad se pravila poštuju!
Šta piše u dokumentu koji je danas potpisan u Beogradu: Pogledajte sve detalje sporazuma! (FOTO)
Najnovije najave tiču se povezivanjem Niša i Prištine novim autoputem, a iz resornih institucija najavljuju ukupno 16 novih brzih deonica.
Kada će svi ovi radovi biti kompletirani i kada će cela zemlja biti prekrivena mrežom autoputeva još je teško precizirati, ali je činjenica da se sa kraja na kraj Srbije stiže sve brže.
Šta je završeno?
Autoput "Miloš Veliki", od Beograda do Čačka, ukupne dužine 120 km, pušten je u saobraćaj 18. avgusta 2019. godine. Trasa autoputa E-763 predstavlja krak Transevropske magistrale koja povezuje njen osnovni pravac od Gdanjska do Atine i Istanbula sa Jadranskim morem i lukom Bar.
Povezuje Obrenovac, Ub, Lajkovac, Ljig, Rudnik, Takovo, Gornji Milanovac i Preljinu, a preko Surčinske petlje povezan je sa Koridorom 10 i Beogradom.
Južni krak Koridora 10, na autoputu E75, od Grabovnice do granice sa Severnom Makedonijom, završen je u potpunosti i pušten u saobraćaj 18. maja 2019. godine.
Reč je o deonici od 95,7km na Koridoru 10 koji je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Severnu Makedoniju i Grčku. Povezuje sledeće gradove i opštine: Niš, Leskovac, Vladičin Han, Vranje, Bujanovac i Preševo.
Autoputem od Niša do Bugarske
Krajem prošle godine, 9. novembra, pušten je u saobraćaj i Istočni krak Koridora 10, autoputa E80, od Niša do granice sa Bugarskom, ukupno 87km. Istočni krak Koridora 10 povezuje Srbiju sa Bugarskom, ali je važna i kao tranzitni koridor preko kojeg se odvija saobraćaj između centralne Evrope i Turske ka Bliskom Istoku. Povezuje Niš, Belu Palanku, Pirot i Dimitrovgrad.
Gradilo se i na severu, pa je 27. decembra 2019. pušten u javni saobraćaj "Ipsilon" (Y) krak, od obilaznice oko Subotice do graničnog prelaza Kelebija, ukupne dužine 24 km.
Započeti projekti
Projekat Moravski koridor, autoput E761, od Pojata do Preljine, ukupne dužine 112,37km, započet je 15. decembra 2019. godine. Kako navode iz Koridora Srbije, ova saobraćajnica povezuje centralne delove Srbije pravcem istok - zapad, odnosno dva najznačajnija putna pravca države koji pripadaju i evropskoj mreži puteva, a to su autoput E75 i autoput "Miloš Veliki". Povezuje teritoriju na području sedam opština i gradova sa oko 467.000 stanovnika i to Ćićevac, Varvarin, Kruševac, Trstenik, Vrnjačka Banja, Kraljevo i Čačak.
U decembru je započet i projekat autoputa Ruma – Šabac i brza saobraćajnica Šabac – Loznica, ukupna dužine 77km, od čega je dužina autoputa Ruma – Šabac 22km, a dužina brze saobraćajnice Šabac – Loznica 55km. Povezuje Rumu, Šabac i Loznicu.
Gradnja autoputa Beograd-Sarajevo zvanično je počela krajem avgusta 2019. otvaranjem gradilišta na deonici Sremska Rača-Kuzmin dugačkoj oko 18 kilometara, čija je vrednost radova sa sve mostom preko Save 220 miliona evra. Rok za izgradnju je dve i po godine.
Gradi se i deonica Preljina-Požega, na autoputu E-763, i brza saobraćajnica na deonici Iverak-Lajkovac, dugačka 18,3 km, a kako ističu iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u toku je izgradnja i sektora "C" obilaznice oko Beograda, deonica Bubanj Potok – Pančevo, ukupne dužine 31,5 km. Ovaj put povezaće Bubanj Potok, Leštane i Pančevo.
Sledeće godine 210,8 milijardi dinara za infrastrukturu
Autoput "Vožd Karađorđe", takozvani Šumadijski koridor, biće ukupne dužine oko 220km. Ovaj projekat je u planu, a reč je o brzoj saobraćajnici sa po dve trake u oba smera, koja će povezati centralnu i istočnu Srbiju, i nosiće ime po vođi Prvog srpskog ustanka. Sa jedne strane će ići trasom Mladenovac – Orašac – Aranđelovac, sa druge Lazarevac - Aranđelovac gde će se spojiti, odakle će ići dalje ka Rači, Svilajncu, Despotovcu i Boru.
Ova saobraćajnica će imati direktnu vezu sa Koridorom 10, odnosno autoputem Beograd - Niš, pošto će se sa njim ukrštati u zoni Markovca. Veza sa Koridorom 10 bi mogla biti ostvarena i u zoni Mladenovca, dok bi kod Lajkovca trebalo da se poveže i sa Koridorom 11, odnosno autoputem "Miloš Veliki".
U planu je i autoput Niš – Merdare – Pločnik, ukupne dužine 77 km. Autoput Niš - Merdare će biti deo autoputa E80, i predstavljaće vezu saobraćajnog čvorišta Niš sa Prištinom i dalje, preko Albanije, sa Jadranskim morem, a povezaće gradove Niš, Prokuplje i Kuršumliju sa Prištinom.
Iz Ministarstva građevinarstva takođe navode da je u planu nekoliko projekata. Planirana je izgradnja deonice Požega-Kotroman, dužine 60 km, na autoputu Beograd-Sarajevo, zatim autoputa Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, u dužini od 110 km, kao i autoputa prema Rumuniji - Beograd-Vršac-(Vatin), dužine 86 km. U planu je i gradnja deonice autoputa od Požege do Boljara ka Crnoj Gori, dugačka 107 km, a Novi Beograd i Surčin biće spojeni putem dugim 7,9 km.
Kako su prethodno najavili iz Ministarstva, za sledeću godinu se spremaju projekti vredni 210,8 milijardi dinara, kao nastavak investicija u infrastrukturu.
U planu i brze saobraćajnice
Pored autoputeva, najavljeni su i projekti brzih saobraćajnica - Fruškogorski koridor (47,7 km), Bački Breg-Sombor-Kikinda-granica sa Rumunijom (175 km), Slepčević-Pavlovića most (15 km), Kragujevac-Mrčajevci (33 km), petlja Požarevac-Golubac (70 km), Golubac-Donji Milanovac-Brza Palanka i Kladovo-Negotin (146 km) i Paraćin-Zaječar-Negotin (140 km).