Mentoring kao podrška za unapređenje poslovanja
U Srbiji se već više od 10 godina razvija usluga mentoringa kao podrška unapređenju poslovanja malih i srednjih preduzeća i to po uzoru na model koji u Japanu postoji već 70 godina
U Srbiji se već više od 10 godina razvija usluga mentoringa kao podrška unapređenju poslovanja malih i srednjih preduzeća i to po uzoru na model koji u Japanu postoji već 70 godina, a u Razvojnoj agenciji Srbije (RAS) kažu da je do sada tu uslugu koristilo 2.000 kompanija.
Direktorka Sektora za međunarodnu saradnju u RAS-u Ana Žegarac kaže za Tanjug da u Srbiji ima ukupno 58 obučenih sertifikovanih mentora koji besplatno pružaju podršu malim i srednjim preduzećima za rešavanje problema u poslovanju ili za unapređenje poslovanja.
Za startap firme ta usluga podrazumave bespalan rad sa mentorom u 25 sati, dok za postojeća mala i srednja preduzeća usluga traje 50 sati, a Žegarac navodi da su dosadašnji rezulati odlični.
- Za nas je primer dobre prakse ono što kompanije imaju da kažu o uticaju ove usluge i sve druge oblike za podršku malim i srednjim preduzećima. Unapređenje njihovog poslovanja, povećanje profita, povećanje broja radnika je zapravo naš cilj koji mislim da smo ispunili ovim projektom - rekla je Žegarac.
Objasnila je da je reč o partnerskom projektu sa Japanskom agencijom za međunarodni razvoj (JICA) koja pruža tehničku podršku za obuku mentora i podizanje njihovog kapaciteta, dok RAS i Ministarstvo privrede finansiraju samu uslugu mentoringa.
Istraživanje RAS-a o značaju mentoring podrške u Srbiji je pokazalo da se čak 98 odsto korisnika izjasnilo da bi ponovo učestvovalo u projektu, a 90 odsto je istaklo da su uz pomoć podrške mentora unapredili svoje poslovanje.
Svoje iskustvo su danas na sastanku predstavnika JICA, RAS-a, mentora i korisnika usluge mentoringa predstavile dve firme u Srbiji, a jedan od mentora Ljiljana Marković kaže da se mentoring razlikuje od konsaltinga, te da je jedna od ključnih stvari uspostavljanje poverenja između mentora i vlasnika kompanije iz koga se rađaju sve aktivnosti koje realizuju.
Kako je ispričala, njeno iskustvo u radu sa malim i srednjim preduzećima pokazuje da često vlasnici kompanija nisu svesni ključnih problema jer su finansijske poteškoće i briga kako obezbediti odgovarajući prihod i platiti dobavljače smao deo problema.
- To je sigurno jesu problemi. Međutim, kada mentor obuče njihovo odelo i kada postavi veliki broj pitanja i kroz dijagnozu poslovanja onda često vidimo da se problemi kreću iz različitih oblasti - navodi Marković.
Jedan deo problema je, dodaje, vezan za ljudske resurse u okviru samih kompanija, drugi je vezan za marketing i prodaju, odnosno samo pozicioniranje na tržištu, dok je treći deo problema, pogotovo kod startap kompanija, kako da pronađu pravi put za plasman svojih proizvod i usluga i kako da se strateški pozicioniraju.
Uloga mentora je, navodi, da vlasnicima kompanija da preporuke kako neke stvari u poslovanju mogu da unaprede.
- Odluka da li će prihvatiti preporuku mentora je na vlasniku kompanje. Naravno da je proces donošenja odluka o tome da li nešto uraditi ili ne uraditi proces koji traje. Često nam se dešava da mi u samom mentoringu pokrenemo neke stvari, što i jeste uloga mentora, a da onda nakon godinu ili dve vidimo efekte ili rezultate - kaže Marković.
Ambasador Japana Ðinići Marujama rekao je za Tanjug da mala i srednja preduzeća u Japanu čine 90 odsto ekonomije i da su njen centar.
- U Japanu imamo zaista uspešan primer podrške malim i srednjim preduzećima koja imaju važnu ulogu u razvoju ekonomije. Iskustva iz Japana smo hteli da primenimo i u Srbiji - rekao je ambasador.
Današnji sastanak je održan u okviru projekta "Uspostavljanje i promocija mentoring usluge za mikro, mala i srednja preduzeća u zemljama Zapadnog Balkana", koji realizuje RAS uz podršku JICA.
Projekat je regionalnog karaktera i sprovodi se i u zemljama u okruženju.