Менторинг као подршка за унапређење пословања
У Србији се већ више од 10 година развија услуга менторинга као подршка унапређењу пословања малих и средњих предузећа и то по узору на модел који у Јапану постоји већ 70 година
У Србији се већ више од 10 година развија услуга менторинга као подршка унапређењу пословања малих и средњих предузећа и то по узору на модел који у Јапану постоји већ 70 година, а у Развојној агенцији Србије (РАС) кажу да је до сада ту услугу користило 2.000 компанија.
Директорка Сектора за међународну сарадњу у РАС-у Ана Жегарац каже за Танјуг да у Србији има укупно 58 обучених сертификованих ментора који бесплатно пружају подршу малим и средњим предузећима за решавање проблема у пословању или за унапређење пословања.
За стартап фирме та услуга подразумаве беспалан рад са ментором у 25 сати, док за постојећа мала и средња предузећа услуга траје 50 сати, а Жегарац наводи да су досадашњи резулати одлични.
- За нас је пример добре праксе оно што компаније имају да кажу о утицају ове услуге и све друге облике за подршку малим и средњим предузећима. Унапређење њиховог пословања, повећање профита, повећање броја радника је заправо наш циљ који мислим да смо испунили овим пројектом - рекла је Жегарац.
Објаснила је да је реч о партнерском пројекту са Јапанском агенцијом за међународни развој (ЈИЦА) која пружа техничку подршку за обуку ментора и подизање њиховог капацитета, док РАС и Министарство привреде финансирају саму услугу менторинга.
Истраживање РАС-а о значају менторинг подршке у Србији је показало да се чак 98 одсто корисника изјаснило да би поново учествовало у пројекту, а 90 одсто је истакло да су уз помоћ подршке ментора унапредили своје пословање.
Своје искуство су данас на састанку представника ЈИЦА, РАС-а, ментора и корисника услуге менторинга представиле две фирме у Србији, а један од ментора Љиљана Марковић каже да се менторинг разликује од консалтинга, те да је једна од кључних ствари успостављање поверења између ментора и власника компаније из кога се рађају све активности које реализују.
Како је испричала, њено искуство у раду са малим и средњим предузећима показује да често власници компанија нису свесни кључних проблема јер су финансијске потешкоће и брига како обезбедити одговарајући приход и платити добављаче смао део проблема.
- То је сигурно јесу проблеми. Међутим, када ментор обуче њихово одело и када постави велики број питања и кроз дијагнозу пословања онда често видимо да се проблеми крећу из различитих области - наводи Марковић.
Један део проблема је, додаје, везан за људске ресурсе у оквиру самих компанија, други је везан за маркетинг и продају, односно само позиционирање на тржишту, док је трећи део проблема, поготово код стартап компанија, како да пронађу прави пут за пласман својих производ и услуга и како да се стратешки позиционирају.
Улога ментора је, наводи, да власницима компанија да препоруке како неке ствари у пословању могу да унапреде.
- Одлука да ли ће прихватити препоруку ментора је на власнику компање. Наравно да је процес доношења одлука о томе да ли нешто урадити или не урадити процес који траје. Често нам се дешава да ми у самом менторингу покренемо неке ствари, што и јесте улога ментора, а да онда након годину или две видимо ефекте или резултате - каже Марковић.
Амбасадор Јапана Ђинићи Марујама рекао је за Танјуг да мала и средња предузећа у Јапану чине 90 одсто економије и да су њен центар.
- У Јапану имамо заиста успешан пример подршке малим и средњим предузећима која имају важну улогу у развоју економије. Искуства из Јапана смо хтели да применимо и у Србији - рекао је амбасадор.
Данашњи састанак је одржан у оквиру пројекта "Успостављање и промоција менторинг услуге за микро, мала и средња предузећа у земљама Западног Балкана", који реализује РАС уз подршку ЈИЦА.
Пројекат је регионалног карактера и спроводи се и у земљама у окружењу.