U prodavnicama po Srbiji vam nude kartice sa vašim imenom, a evo da li trebate da ih uzmete ili prodavci hoće samo da vas prevare
"Ja mislim o tebi i hoću da te nagradim"
Na kasi velikih trgovinskih lanaca uz račun i osmeh (ne)verne mušterije sve češće dobijaju i ponudu, mali znak pažnje. Reč je o lojaliti karticama koje su preplavile domaće tržište i koje prete da izazovu rat cenama - nikad povoljnijim. Na primer, ukoliko u potrazi za kućnom hemijom ili kozmetikom za celu porodicu plastificirana kartica sa vašim imenom i logom drogerije u kojoj se nađete, ne donese željeni popust ili proizvod gratis ili, možda, poklon na kupovinu određenog proizvoda, uvek možete da "premestite" tu kupovinu u neki od hipermarketa koji slučajno baš tada ima akciju. I to ne bilo kakvu, već akciju koja traje recimo do kraja meseca i nudi sniženje od dvadesetak odsto sa jednom cakom - za potrošače koji su vlasnici lojaliti kartice. I tako u krug.
Pročitajte i:
Računica je jasna. Sa utroškom vrlo malo vremena potrebnog za popunjavanje osnovnih podataka, kupci mogu postati vlasnici lojaliti kartice koja će im doneti određene povoljnosti u određenom periodu. Ipak, postavlja se pitanje interesa trgovaca da posluju po nižim cenama od stalnih, osmišljavaju akcije, obezbeđuju i dele poklone.
Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Zoran Nikolić tvrdi da je računica prilično jasna i na drugoj strani.
- Poenta svega je da kupuju kod njih. "Lojaliti" znači odanost. To je jedan način da se potrošaču kaže: "Ja mislim o tebi i hoću da te nagradim zato što ti meni daješ svoj novac" - ocenjuje ističući i primere državanih firmi koje redovne platiše nagrađuju popustima i to "za nešto što inače treba da se radi".
Ovo, tvrdi Nikolić, nije jedini slučaj postojanja lojaliti programa, koji čak ne zahteva korišćenje kartice.
- Toga ima svuda. Na primer, taksi ima pet vožnji, šesta je gratis. I u pekarama postoje akcije od 30 do 50 odsto sniženja, a nema lojaliti kartice - ilustruje primerom koliko je briga o redovnim korisnicima važna tema.
Ovo je prva zemlja na svetu u kojoj će javni prevoz biti besplatan za sve
Prema njegovim rečima, ovakva praksa u svetu postoji više od 30 godina, a kod nas tek desetak sa pojavom velikih marketa. Ipak, smatra da ponude nisu nužno povoljne i da građani treba da budu na oprezu.
- Ako potrošač hoće da ostvari pogodnosti koje lojaliti kartica nudi, a ne kupuje toliko često, zamislite da je osnovni uslov da bi se povoljnost ostvarila kupovina u minimalnom iznosu od 100.000 dinara u nekom periodu. Onda potrošač treba da se zapita da li je realno da ostvari toliku kupovinu u tom periodu. Te kartice imaju ograničenja i nije sve tako jednostavno - upozorio je građane da ne srljaju.
Mada se prilikom popunjavanja brošura za dobijanje lojaliti kartice korisnici izlažu riziku da budu žrtve zloupotrebe ličnih podataka, Nikolić smatra da taj strah nije opravdan.
- Deljenje podataka je zabranjeno. Oni ne smeju da završe kod nekog drugog, ali mislim da trgovci ljubomorno čuvaju podatke o potrošačima, jer ako ih podele sa nekim drugim, dolaze u opasnost da izgube tog jednog vernog kupca - ocenjuje ističući da "to nije teren za zloupotrebu".
Ono što ga brine jeste konkurencija i način na koji će lokalne trgovine izboriti sa povoljnostima koje nude lojaliti kartice (još uvek) svojstvene velikim trgovinama. Ipak, to (još uvek) nije briga potrošača.