NAUČNA FANTASTIKA ILI REALNOST?! Leteći automobil je stigao - pogledajte kako je izgledao prvi javni let (VIDEO)
X2 je letelica sa dva sedeća mesta i vertikalnim uzletanjem i sletanjem, a podiže se pomoću osam propelera - po dva na svakom uglu vozila.
Radnja originalnog filma "Blejd raner - Istrebljivač" (1982) odigravala se u imaginarnom Los Anđelesu 2019. godine, futurističkom gradu u kom kisele kiše padaju sa neba zagušenog "skimerima": letećim automobilima koji zuje vazdušnim autoputevima.
Od tada je ova tehnologija uznapredovala na načine koje Holivud nikako nije mogao da predvidi. A opet lebdeći taksiji i dalje izgledaju kao daleka fantazija, rezervisana za naučnofantastične romane i zabavne parkove, međutim leteći automobili postoje - i narednih decenija bi mogli da utiču na to kako putujemo, radimo i živimo.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2022/10/12/italija.jpg?itok=jo2CEOqD)
"NE MOGU DA NAHRANIM DECU, DOSTA, DOSTA...!" Majke na ulicama Italije protestvuju zbog sve brutalnije krize - "Najteži period u našoj istoriji" (VIDEO)
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2022/10/16/collage_maker-16-oct-2022-07.17-am.jpg?itok=wJzwalud)
ZAPADNI MEDIJI BRUTALNI: Evropu čeka nezamisliv UŽAS i to sve zbog SAD!
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2018/07/08/profimedia-0374920796.jpg?itok=azZkI4P_)
KRIZA U FRANCUSKOJ DOSTIGLA KATASTROFALNI VRHUNAC: Marin Le Pen osula paljbu po Vladi - "Nema benzina, pumpe su na ivici zatvaranja"
Napreci u gustini energije baterije, nauci o materijalima i kompjuterskoj simulaciji pokrenuli su razvoj širokog spektra personalnih letećih vozila i navigacionih sistema koji će im omogućiti da se kreću – od električnih jedrilica do letelica sa fiksnim krilima i dronova sa četiri elise (kvadkoptera).
Ove letelice možda baš ne izgledaju kao maštarije iz "Blejd ranera". Ali nisu ni previše daleko od njih.
Mnogo manji od komercijalnog aviona, većina je osmišljena sa rotorima umesto krilima, koji omogućuju vertikalno uzletanje i sletanje. Tiltrotori, na primer, omogućuju efikasnost u pravolinijskom letu na duže udaljenosti, dok su multirotori pravljeni da smanje buku prilikom kretanja lebdenjem.
Najvažnije od svega, ova vozila osmišljena su da omoguće brže putovanje od kuće do posla od tradicionalnih ličnih prevoznih sredstava, naročito u gradovima sa zagušenim saobraćajem.
Prvi javni let "letećeg automobila" kineske kompanije Xpeng Inc.
Tako je "leteći" automobil koji je izgradila kineska fabrika električnih vozila Xpeng Inc. izveo je svoj prvi javni let u Ujedinjenim Arapskim Emiratima u sklopu programa kompanije za lansiranje svog proizvoda na međunarodnim tržištima.
X2 je letelica sa dva sedeća mesta i vertikalnim uzletanjem i sletanjem (eVTOL što je škraćenica za "vertical take-off and landing"), a podiže se uz pomoću osam propelera – po dva na svakom uglu vozila.
- Idemo korak po korak prema međunarodnom tržištu - rekao je Minguan Qiu, generalni direktor za Xpeng Aeroht.
- Dubai smo izabrali za prvi let jer je najinovativniji grad na svetu - objasnio je.
Električni vazdušni taksi
U ovom trenutku, tržište samostalnih urbanih letelica još pomalo liči na Divlji zapad. Desetine startap kompanija takmiče se za razvoj komercijalnih džetpekova, letećih motocikala i personalnih vazdušnih taksija.
Venčer kapitalisti, auto i avio korporacije (čak i kompanija za deljenje vožnje Uber, sa svojim ambicijama pod imenom Uber elevejt) počinju sve više da se bave ovom industrijom u povoju, koja bo do 2040. godine mogla da vredi čak 1,5 biliona dolara.
Za to vreme, vlasti zadužene za vazdušni saobraćaj kroje politiku i standarde bezbednosti koji će upravljati ovim novim svetom saobraćaja.
Nemački Volokopter, na primer, reklamira svoje Volositi vozilo kao prvi komercijalno odobreni električni vazdušni taksi, vozilo koje će na kraju leteti bez pilota.
- To je kao Uber blek ili bilo koja druga prestižna usluga - kaže Fabijen Nestman, potpredsednik javnih pitanja u Volokopteru, piše BBC.
Uz nekoliko ključnih razlika, da budemo precizni. Isprva će Volositi imati mesta samo za jednog putnika. To će ispočetka značiti višu cenu po vožnji.
Ali Volokopter želi da izgradi poverenje potrošača pre nego što se prebaci na model pod punom autonomijom: električnu letelicu bez krila koja ide na devet baterija i koja će prebacivati putnike preko planirane mreže vertidroma – aerodroma za avione koji uzleću i sleću vertikalno – širom velikih gradova. Volositijevi prvi komercijalni letovi zakazani su za 2022. godinu.
Ovi prvi letovi koštaće 300 evra po karti. Ali, vremenom, kaže Nestman, cilj kompanije je da po svojoj ceni postane konkurentna sa, na primer, Uber blekom.
- Mi ne želimo da to bude igračka samo za bogate, već deo dobro integrisanog putovanja za svakoga u urbanim oblastima. Svako treba da ima opciju da li će hodati, biti vožen, voziti bicikl ili leteti - kaže on.
Druge kompanije ušle su u partnerstvo sa postojećim fabrikama automobila da bi stvorile modele koje u jednom trenutku planiraju da razviju za komercijalnu upotrebu. Japanski startap Skajdrajv, na primer, nedavno se udružio sa Tojotom radi probnog leta za svoj potpuno električni vazdušni taksi, za koji tvrdi da je najmanje električno vozilo koje može da uzleti i sleti iz vertikalnog položaja.
Ovog leta, kompanija je uspešno pilotirala svojom letelicom SD-03 u vazduhu nekoliko minuta kraj piste sa pilotom za upravljačem.
- Potrošačka potražnja je porasla, ali ljudi još nisu iznedrili jasno rešenje za saobraćaj, čak ni preko opcija kao što su električni automobili ili brze alternative kao što je francuski intersiti TGV voz - kaže predstavnik Skajdrajva Takako Vada.