НАУЧНА ФАНТАСТИКА ИЛИ РЕАЛНОСТ?! Летећи аутомобил је стигао - погледајте како је изгледао први јавни лет (ВИДЕО)
X2 је летелица са два седећа места и вертикалним узлетањем и слетањем, а подиже се помоћу осам пропелера - по два на сваком углу возила.
Радња оригиналног филма "Блејд ранер - Истребљивач" (1982) одигравала се у имагинарном Лос Анђелесу 2019. године, футуристичком граду у ком киселе кише падају са неба загушеног "скимерима": летећим аутомобилима који зује ваздушним аутопутевима.
Од тада је ова технологија узнапредовала на начине које Холивуд никако није могао да предвиди. А опет лебдећи таксији и даље изгледају као далека фантазија, резервисана за научнофантастичне романе и забавне паркове, међутим летећи аутомобили постоје - и наредних деценија би могли да утичу на то како путујемо, радимо и живимо.
"НЕ МОГУ ДА НАХРАНИМ ДЕЦУ, ДОСТА, ДОСТА...!" Мајке на улицама Италије протествују због све бруталније кризе - "Најтежи период у нашој историји" (ВИДЕО)
ЗАПАДНИ МЕДИЈИ БРУТАЛНИ: Европу чека незамислив УЖАС и то све због САД!
КРИЗА У ФРАНЦУСКОЈ ДОСТИГЛА КАТАСТРОФАЛНИ ВРХУНАЦ: Марин Ле Пен осула паљбу по Влади - "Нема бензина, пумпе су на ивици затварања"
Напреци у густини енергије батерије, науци о материјалима и компјутерској симулацији покренули су развој широког спектра персоналних летећих возила и навигационих система који ће им омогућити да се крећу – од електричних једрилица до летелица са фиксним крилима и дронова са четири елисе (квадкоптера).
Ове летелице можда баш не изгледају као маштарије из "Блејд ранера". Али нису ни превише далеко од њих.
Много мањи од комерцијалног авиона, већина је осмишљена са роторима уместо крилима, који омогућују вертикално узлетање и слетање. Тилтротори, на пример, омогућују ефикасност у праволинијском лету на дуже удаљености, док су мултиротори прављени да смање буку приликом кретања лебдењем.
Најважније од свега, ова возила осмишљена су да омогуће брже путовање од куће до посла од традиционалних личних превозних средстава, нарочито у градовима са загушеним саобраћајем.
Први јавни лет "летећег аутомобила" кинеске компаније Xpeng Инц.
Тако је "летећи" аутомобил који је изградила кинеска фабрика електричних возила Xpeng Инц. извео је свој први јавни лет у Уједињеним Арапским Емиратима у склопу програма компаније за лансирање свог производа на међународним тржиштима.
X2 је летелица са два седећа места и вертикалним узлетањем и слетањем (еВТОЛ што је шкраћеница за "вертицал take-off анд ландинг"), а подиже се уз помоћу осам пропелера – по два на сваком углу возила.
- Идемо корак по корак према међународном тржишту - рекао је Мингуан Qiu, генерални директор за Xpeng Аерохт.
- Дубаи смо изабрали за први лет јер је најиновативнији град на свету - објаснио је.
Електрични ваздушни такси
У овом тренутку, тржиште самосталних урбаних летелица још помало личи на Дивљи запад. Десетине стартап компанија такмиче се за развој комерцијалних џетпекова, летећих мотоцикала и персоналних ваздушних таксија.
Венчер капиталисти, ауто и авио корпорације (чак и компанија за дељење вожње Убер, са својим амбицијама под именом Убер елевејт) почињу све више да се баве овом индустријом у повоју, која бо до 2040. године могла да вреди чак 1,5 билиона долара.
За то време, власти задужене за ваздушни саобраћај кроје политику и стандарде безбедности који ће управљати овим новим светом саобраћаја.
Немачки Волокоптер, на пример, рекламира своје Волосити возило као први комерцијално одобрени електрични ваздушни такси, возило које ће на крају летети без пилота.
- То је као Убер блек или било која друга престижна услуга - каже Фабијен Нестман, потпредседник јавних питања у Волокоптеру, пише BBC.
Уз неколико кључних разлика, да будемо прецизни. Испрва ће Волосити имати места само за једног путника. То ће испочетка значити вишу цену по вожњи.
Али Волокоптер жели да изгради поверење потрошача пре него што се пребаци на модел под пуном аутономијом: електричну летелицу без крила која иде на девет батерија и која ће пребацивати путнике преко планиране мреже вертидрома – аеродрома за авионе који узлећу и слећу вертикално – широм великих градова. Волоситијеви први комерцијални летови заказани су за 2022. годину.
Ови први летови коштаће 300 евра по карти. Али, временом, каже Нестман, циљ компаније је да по својој цени постане конкурентна са, на пример, Убер блеком.
- Ми не желимо да то буде играчка само за богате, већ део добро интегрисаног путовања за свакога у урбаним областима. Свако треба да има опцију да ли ће ходати, бити вожен, возити бицикл или летети - каже он.
Друге компаније ушле су у партнерство са постојећим фабрикама аутомобила да би створиле моделе које у једном тренутку планирају да развију за комерцијалну употребу. Јапански стартап Скајдрајв, на пример, недавно се удружио са Тојотом ради пробног лета за свој потпуно електрични ваздушни такси, за који тврди да је најмање електрично возило које може да узлети и слети из вертикалног положаја.
Овог лета, компанија је успешно пилотирала својом летелицом СД-03 у ваздуху неколико минута крај писте са пилотом за управљачем.
- Потрошачка потражња је порасла, али људи још нису изнедрили јасно решење за саобраћај, чак ни преко опција као што су електрични аутомобили или брзе алтернативе као што је француски интерсити ТГВ воз - каже представник Скајдрајва Такако Вада.