NIKAD VIŠE PRITUŽBA NA RAD BANAKA? Građani se žale svako malo, za razne stvari, ali da li su uvek u pravu
Kada posumnjaju da postoji nepravilnost u radu banaka i da su oštećeni, klijenti mogu da se požale službi Narodne banke Srbije.
Prema podacima Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga, u prvih šest meseci ove godine, rešeno je 868 pritužbi korisnika na postupanje banaka. Među žalbama su i one vezane za reklamacije zbog transakcija karticama, o kojima smo nedavno pisali pošto su pojedine banke uvele paprene nakanade kada se utvrdi da su pritužbe neosnovane.
GREJNA SEZONA SVE BLIŽA, CENE SVE VEĆE: Koliko košta ogrev u Srbiji i šta se građanima najviše isplati?
EVO DA LI JE I SRBIJA NA SPISKU: Grčka za 16 zemalja promenila pravila za ulazak
VLASNICI OKO 2.200 LOKALA U BEOGRADU PLATILI JEFTINIJU KIRIJU: Razlog je jednostavan, ali stižu još bolje vesti
Na spisku banaka za koje je utvrđeno da su radile nezakonito je sedam finansijskih ustanova, a najveći broj žalbi građana odnosio se na kredite.
Kako poslednja statistika pokazuje, od svih reklamacija, 685 je proglašeno neosnovanim, a u 183 slučaja je potvrđeno da su klijenti bili u pravu.
- Na postupanje u vezi sa kreditima odnosi se 58,8 odsto pritužbi, na platne račune i takve usluge - 24 procenta, a na platne kartice 13,2 odsto reklamacija - podatak je NBS.
Kako u njihovoj analizi stoji, na probleme sa gotovinskim kreditima žalio se 221 klijent, na potrošačke 35, dok je 88 žalbi u vezi sa stambenim kreditima. Na druge vrste kredita napisano je još 128 prigovora.
Problema sa platnim karticama bilo je u 115 slučajeva, doduše toliko ih je stiglo do Sektora Centralne banke. Među njima su i pritužbe vezane za reklamacije zbog transakcija, o kojima smo nedavno pisali, jer su pojedine banke uveče takse od 1.000 dinara kada se utvrdi da su neosnovane.
- U periodu od januara do kraja juna 2021. godine postupali smo po 26 pritužbi koje su bile vezane za reklamacije zbog transakcija platnom karticom, od čega je bilo 17 neosnovanih pritužbi i devet osnovanih, dok je u 2020. godini ukupno bilo 37 ovakvih pritužbi, od čega 22 neosnovane i 15 osnovanih - objašnjavaju u NBS.
- Napominjemo da u slučaju kada je pritužba korisnika osnovana, Narodna banka Srbije preduzimajući mere iz svoje nadležnosti između ostalog nalaže banci da otkloni nepravilnost na način da račun korisnika vrati u stanje u kome bi bio da nije bilo nepravilnosti, a to uključuje i da banka izvrši povraćaj svih naplaćenih naknada.
Pritužbi na sve finansijske ustanove, od početka godine, do kraja juna, koje je NBS rešila, bilo je ukupno 1.393, a osim na banke, odnosile su se i na društva za osiguranja, davaoce finansijskog lizinga, dobrovoljne penzijske fondove.
I OSIGURANJA PROBLEM
Najviše žalbi - 62,3 odsto, odnosilo se na postupanje banaka, 37,3 odsto na društva za osiguranje, 0,2 na davaoce finansijskog lizinga, a po 0,1 odsto na postupanje platnih institucija i društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima. Rešeno je 519 pritužbi korisnika na postupanje društava za osiguranje, a najveći broj ovih pritužbi se odnosio na auto-odgovornost - 35,6 odsto i osiguranje od posledica nesrećnog slučaja - 19,7 odsto. Primljeno je 75 predloga za posredovanje, a strane u postupku posredovanja prihvatile su 13 predloga.