Jeftini letovi idu u istoriju: Niskotarifne aviokompanije u konstantnoj evoluciji - Nove promene mogu da sruše tradicionalne prevoznike
Niskotarifne avio-kompanije su pre više od 50 godina započele revoluciju u načinu na koji putujemo, otvarajući pristupačne rute za nove destinacije.
Danas, ove kompanije nastavljaju da se šire, ali sa različitim poslovnim pristupima u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama.
Iako su osnovne cene karata ostale jeftine, niskotarifni prevoznici sada traže nove izvore prihoda, proširujući svoj poslovni model.
Razlike između poslovanja niskotarifnih avio-kompanija u Evropi i SAD-u
Evropske niskotarifne avio-kompanije, poput Easijeta i Rianaira, specijalizovane su za dodavanje opcionalnih usluga koje često povećavaju trošak osnovne karte. Na primer, dodatne usluge kao što su ekspresno ukrcavanje ili veći prostor za noge mogu povećati cenu karte za više od 50%. U drugom kvartalu 2023. godine, Rianair je ostvario oko 24 evra dodatnog prihoda po putniku od ovih usluga, što je znatno povećanje u odnosu na prethodne godine.
S druge strane, u Sjedinjenim Američkim Državama, niskotarifne avio-kompanije nemaju tako velike razlike u troškovima u odnosu na tradicionalne prevoznike jer većina avio-kompanija koristi iste aerodrome. Ipak, u Evropi, niskotarifni prevoznici često koriste manja čvorišta sa nižim troškovima, što im omogućava da ponude povoljnije cene.
Širenje tržišta na nova tržišta i nove tehnologije
Kako tehnologija napreduje, niskotarifne avio-kompanije sada mogu da ponude letove na daljim destinacijama uz smanjene troškove. Avioni postaju sve efikasniji, omogućavajući kompanijama poput Viz era da povežu gradove poput Londona i Džede za samo 160 evra po jednoj karti. Planira se da novi model Airbus A321KSLR bude uveden 2025. godine, omogućavajući niskotarifnim kompanijama da prošire svoje rute bez povećanja troškova.
Kako niskotarifne avio-kompanije proširuju svoje usluge
Uz širenje tržišta, niskotarifne avio-kompanije su počele da nude paket aranžmane, što je do sada bila domen velikih aviokompanija. Easijet je 2022. godine lansirao "Easijet Holidais", koji nudi kombinaciju jeftinih letova, smeštaja i izleta. Očekuje se da će ova usluga do 2024. godine ostvariti profit od 180 miliona funti. Rianair, takođe, proširuje ponudu kroz saradnje sa 12 turoperatora, omogućavajući svojim korisnicima širi spektar usluga.
Američki niskotarifni prevoznici kopiraju evropski model
U Sjedinjenim Državama, veliki avioprevoznici poput United Airlines-a i Delta Air Lines-a takođe primenjuju taktiku niskotarifnih avio-kompanija nudeći dodatne usluge uz osnovnu cenu karte. Na primer, američke aviokompanije sada omogućavaju putnicima da izaberu bolje sedište, prtljag ili čak obrok i Wi-Fi, što povećava ukupnu cenu karte. U prvoj polovini 2023. godine, American Airlines je ostvario 10% prihoda od ovih dodatnih usluga, što jasno pokazuje kako se tržište menja.
Putnici traže više komfora i kvalitetniji doživljaj
Putnici postaju sve zahtevniji, te su spremni da plate više za bolji kvalitet putovanja. Tokom pandemije, mnogi su se navikli na udobnije uslove, pa sada niskotarifne avio-kompanije nude opcije koje uključuju dodatni prostor za noge, Wi-Fi i obrok tokom leta. Kompanije kao što su Spirit Airlines i Frontier sada nude nove mogućnosti putnicima, uključujući čak i opciju da sedište ostane prazno za dodatnu udobnost.
Prednosti i izazovi za niskotarifne avio-kompanije u narednim godinama
Kako se tržište razvija, niskotarifne avio-kompanije suočavaju se sa novim izazovima. Iako rastu, one moraju da balansiraju između niskih cena i rasta prihoda kroz nove usluge. Stručnjaci predviđaju da će 2024. godina doneti slabiji rast za ove kompanije zbog ekonomskih faktora, kao što su inflacija i rastući troškovi. Takođe, s obzirom na infrastrukturalne izazove i manjak kvalifikovanog osoblja, ove kompanije će morati da se prilagode novim uslovima tržišta.
Niskotarifne avio-kompanije u konstantnoj evoluciji
Bez obzira na izazove, niskotarifne avio-kompanije i dalje pružaju konkurentne usluge putnicima i nastavljaju da transformišu tržište avio-industrije. Njihova sposobnost da se prilagode novim uslovima i potražnji tržišta čini ih ključnim igračima u avio-industriji, a inovacije u poslovnim modelima i uslugama samo će doprineti njihovoj budućoj konkurentnosti.