Novi hangar Prince Aviation: Avijacija, glamur i snovi spojeni sa vizijom
U novi hangar može se istovremeno smestiti devet aviona, što u praksi znači povećanje MRO kapaciteta Prince Aviation od čak 400 procenata
“Na početku su bila dva princa, Slobodan i Đorđe, koji su se odvažili na jednu hrabru misiju da osvoje nebo. Na svom putu su okupili i malu armiju vitezova i dama sa kojima su na tom putu rešavali izazove, preskakali razne prepreke, činili razna čuda… Ova dva princa su imala i san, toliko veličanstven, da su se udružili sa Veselinom, čarobnjakom sa vizijom, strategom zagledanim u budućnost. Kada se spoje snovi i vizija, sudaraju se mašta i mogućnosti i onda nastaju velike stvari”.
Ovim rečima počeli su svoje veoma nadahnuto i neskriveno emotivno obraćanje brojnim zvanicama na otvaranju novog hangara srpske privatne avio-kompanije Prince Aviation, Vladimir Jovanović, izvršni direktor i Srđan Kragojević, direktor tehnike. Njih dvojica, kolege sa fakulteta, su počeli da rade u kompaniji koju danas vode kao mladi diplomci pre osamnaest godina - istog dana - i posle celog jednog “profesionalnog punoletstva” stali su pred brojne zvanice, prijatelje i kolege da najave, kako su sami istakli, “jedno novo poglavlje Prince Aviation”.
Novi hangar, kako je navedeno, najmoderniji u ovom delu Evrope, površine 3.000 kvadratnih metara (plus 600 m2 radionica i kancelarija), koji će uskoro biti ispunjen avionima na redovnim ili vanrednim servisima ili modifikacijama, je više ličio na prestižno mesto za večernji izlazak - uostalom, koje je bolje mesto za izlazak petkom uveče nego hangar - ili neki glamurozni kabare nego na mesto gde se održavaju avioni: Svetleća “pista” po sredini hangara, desno flagship kompanije Dassault Falcon 2000LXS u svoj svojoj francuskoj eleganciji, levo gostujuća Cessna Citation Latitude, jedan od najvećih bizjetova iz najprodavanije Citation porodice koju je proizvođač specijalno za ovu priliku doleteo da prikaže, reflektori koji sve to obasjavaju plavim i purpurnim svetlima, poslastice brendirane logotipima Prince Aviation i proizvođača aviona… Elegantne haljine, visoke potpetice i poneka leptir-mašna i smoking samo potvrđuju avio-glamur u pravom smislu te reči - čak iako reč ne postoji, slobodni smo da je izmislimo jer ovakva prilika to zaslužuje!
Hangar je svečano otvorio Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić posle obraćanja u kome je pomalo poetski istakao kako “Postoji neka čudna ljubav između vazduhoplovstva i Beograda”. Ministar je, kao i nedavno u Vršcu, podsetio na dugogodišnju tradiciju avio-industrije u Srbiji: “Između dva svetska rata Srbija nije proizvodila automobile, ali smo u Beogradu imali više fabrika aviona”, rekao je Vesić i dodao da je “Kralj Aleksandar bio prvi evropski monarh koji je leteo avionom”
Samo otvaranje je takođe bilo “bajkovito” - sasvim očekivano od kompanije čiji je naziv pre više od tri decenije inspirisan upravo čuvenom novelom-bajkom Antona de Sent Egziperi, takođe pilota: kada su, na pritisak dugmeta, vrata novog hangara počela polako da se dižu, iz mraka, kroz oblak dima (ili su to bili niski oblaci, nismo pitali) se ukazao najnoviji avion Pilotske škole Prince Aviation: Tecnam P2010 Gran Lusso, preuzet ove godine na sajmu u Fridrihafenu, o čemu je Aero.rs tada pisao.
Prince Aviation, privatna avio-kompanija koja je preko tri decenije sinonim za usluge privatnih čarter letova i za školovanje pilota - ono što je možda manje poznato široj javnosti koja se ne bavi avijacijom - već više od 15 godina uspešno posluje i nezadrživo se širi u segmentu održavanja aviona, odnosno MRO (Maintenance, Repair, Overhaul) i upravo je ovaj deo Prince Aviation sinoć dobio ogroman vetar u leđa otvaranjem novog, kako je navedeno, najmodernijeg u ovom delu Evrope, hangara na beogradskom aerodromu.
U novi state-of-the-art hangar može se istovremeno smestiti devet - “najčešće servisiranih, odnosno Cessna Citation porodice” - aviona, što u praksi znači “povećanje MRO kapaciteta kompanije sa tri na 12 linija za održavanje”, odnosno čak 400%, kaže za Aero.rs Srđan Kragojević. Ukupne je površine 3600 m2, od čega je sam hangarski prostor 3000, a 600 zauzimaju radionice i kancelarije, kako smo već naveli. Kragojević posebno ističe kako je sam hangar, u tehničkom smislu, “inženjerski poduhvat” s obzirom da je širine 55 metara, a dužine 60 bez potpornih stubova što omogućava smeštaj i većeg broja aviona i onih najvećih u segmentu poslovne avijacije, konkretno “bizjet širokotrupnih” Dassault Falcon i Cessna Citation Latitude i Longitude. Nimalo slučajno, upravo jedan Falcon 2000LXS i jedan Latitude su bili izloženi u hangaru. Kragojević ponosno naglašava da će u Princov hangar moći da se smesti i najnoviji i najveći u svojoj klasi Dassault Falcon 10X kada počne da se proizvodi.
Otvaranje novog hangara - “novog dvora Princa”, kako kaže izvršni direktor Jovanović - okupilo je veliki broj gostiju i prijatelja, partnera, vazduhoplovnih profesionalaca iz regiona - i ne samo regiona - koji su radili za Prince Aviation ili se tu školovali.
Prisustvovao je i ambasador SAD Kristofer Hil sa suprugom Džuli, nimalo neočekivano imajući u vidu da su među najznačajnijim partnerima ove srpske kompanije upravo američke firme Textron, koji je vlasnik brenda Cessna, proizvođač motora Pratt & Whitney, Collins Aerospace, Garmin i druge. Videli smo i predstavnike francuskog Dassaulta koji su nedavno prikazali upravo Prince Aviationu svoj Falcon 6X o čemu ste mogli da čitate na Aero.rs.
Delegacija Cessne, odnosno Textrona došla je na otvaranje Princovog hangara svojim Cessna 680 Latitude, drugog najvećeg poslovnog aviona u brojnoj Citation liniji, najbrojnijoj među poslovnim avionima. Da misle o svim detaljima, ilustruje i luksuzna foto-monografija “Srbija iz drugačije perspektive” poznatog fotografa Predraga Vučkovića koja je dočekala, luksuzno opremljenoj kabini one koji poželeli da zavire u Latitude, a verovatno nema ko od prisutnih nije.
Prince Aviation je dugogodišnji korisnik upravo Cessna Citation aviona: Prvi biz jet koji su nabavili daleke 1997. godine bio je upravo Cessna Citation 550, a danas u floti imaju Citation 525 i Citation 560 XLS, a korisnici ovih aviona su i najčešći klijenti usluga servisa i održavanja.
U neformalnom razgovoru, predstavnici Cessne potvrdili su da imaju dugu i uspešnu saradnju sa Prince Aviation koja traje decenijama u regionu. Ne skrivaju da “veoma cene” investiciju u novi hangar obzirom da je servisiranje, odnosno tehnička podrška za njihove proizvode upravo jedan od ključnih aspekata partnerstva sa srpskom kompanijom i se raduju razvoju tržišta poslovne avijacije u Srbiji. Uostalom, Cessna Citation familija je ubedljivo najzastupljeniji poslovni avion u celom regionu nekadašnje jugoslovenske federacije.
Prince Aviation se održavanjem aviona bavi već više od 15 godina, a uspon je počeo osvajanjem linijskog održavanja tipova vazduhoplova koje je kompanija tada koristila u avio-taksi saobraćaju. “Vremenom obim poslova se širio, tim je bio sve brojniji, a iskustvo je neprekidno raslo. Prince Aviation već više od decenije nosilac svih potrebnih Uverenja o osposobljenosti kako od Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva Republike Srbije, tako i evropske Agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA). Ne samo to, Prince Aviation je prepoznat od najvećih imena vazduhoplovne industrije u svom segmentu”, navode u ovoj avio-kompaniji i sa ponosom ističu da rade i "popravke kakve nisu rađene van fabričkih pogona proizvođača”
Ove godine, srpska kompanija je sertifikovana, prva u svetu za tu kategoriju aviona, za modifikaciju, odnosno ugradnju Iridium Certus internet povezanosti u male poslovne avione i u saradnji sa renomiranim proizvođačem avionike Collins Aerospace i kompanijom QCM Design ponudila svetskom tržištu na ovogodišnjem sajmu poslovne avijacije EBACE u Ženevi o čemu je Aero.rs tada detaljno izveštavao.