Нови хангар Принце Авиатион: Авијација, гламур и снови спојени са визијом
У нови хангар може се истовремено сместити девет авиона, што у пракси значи повећање МРО капацитета Принце Авиатион од чак 400 процената
“На почетку су била два принца, Слободан и Ђорђе, који су се одважили на једну храбру мисију да освоје небо. На свом путу су окупили и малу армију витезова и дама са којима су на том путу решавали изазове, прескакали разне препреке, чинили разна чуда… Ова два принца су имала и сан, толико величанствен, да су се удружили са Веселином, чаробњаком са визијом, стратегом загледаним у будућност. Када се споје снови и визија, сударају се машта и могућности и онда настају велике ствари”.
Овим речима почели су своје веома надахнуто и нескривено емотивно обраћање бројним званицама на отварању новог хангара српске приватне авио-компаније Принце Авиатион, Владимир Јовановић, извршни директор и Срђан Крагојевић, директор технике. Њих двојица, колеге са факултета, су почели да раде у компанији коју данас воде као млади дипломци пре осамнаест година - истог дана - и после целог једног “професионалног пунолетства” стали су пред бројне званице, пријатеље и колеге да најаве, како су сами истакли, “једно ново поглавље Принце Авиатион”.
Нови хангар, како је наведено, најмодернији у овом делу Европе, површине 3.000 квадратних метара (плус 600 м2 радионица и канцеларија), који ће ускоро бити испуњен авионима на редовним или ванредним сервисима или модификацијама, је више личио на престижно место за вечерњи излазак - уосталом, које је боље место за излазак петком увече него хангар - или неки гламурозни кабаре него на место где се одржавају авиони: Светлећа “писта” по средини хангара, десно флагсхип компаније Dassault Фалцон 2000LXS у свој својој француској елеганцији, лево гостујућа Cessna Цитатион Латитуде, један од највећих бизјетова из најпродаваније Цитатион породице коју је произвођач специјално за ову прилику долетео да прикаже, рефлектори који све то обасјавају плавим и пурпурним светлима, посластице брендиране логотипима Принце Авиатион и произвођача авиона… Елегантне хаљине, високе потпетице и понека лептир-машна и смокинг само потврђују авио-гламур у правом смислу те речи - чак иако реч не постоји, слободни смо да је измислимо јер оваква прилика то заслужује!
Хангар је свечано отворио Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић после обраћања у коме је помало поетски истакао како “Постоји нека чудна љубав између ваздухопловства и Београда”. Министар је, као и недавно у Вршцу, подсетио на дугогодишњу традицију авио-индустрије у Србији: “Између два светска рата Србија није производила аутомобиле, али смо у Београду имали више фабрика авиона”, рекао је Весић и додао да је “Краљ Александар био први европски монарх који је летео авионом”
Само отварање је такође било “бајковито” - сасвим очекивано од компаније чији је назив пре више од три деценије инспирисан управо чувеном новелом-бајком Антона де Сент Егзипери, такође пилота: када су, на притисак дугмета, врата новог хангара почела полако да се дижу, из мрака, кроз облак дима (или су то били ниски облаци, нисмо питали) се указао најновији авион Пилотске школе Принце Авиатион: Тецнам П2010 Гран Lusso, преузет ове године на сајму у Фридрихафену, о чему је Aero.rs тада писао.
Принце Авиатион, приватна авио-компанија која је преко три деценије синоним за услуге приватних чартер летова и за школовање пилота - оно што је можда мање познато широј јавности која се не бави авијацијом - већ више од 15 година успешно послује и незадрживо се шири у сегменту одржавања авиона, односно МРО (Маинтенанце, Репаир, Оверхаул) и управо је овај део Принце Авиатион синоћ добио огроман ветар у леђа отварањем новог, како је наведено, најмодернијег у овом делу Европе, хангара на београдском аеродрому.
У нови state-of-the-art хангар може се истовремено сместити девет - “најчешће сервисираних, односно Cessna Цитатион породице” - авиона, што у пракси значи “повећање МРО капацитета компаније са три на 12 линија за одржавање”, односно чак 400%, каже за Aero.rs Срђан Крагојевић. Укупне је површине 3600 м2, од чега је сам хангарски простор 3000, а 600 заузимају радионице и канцеларије, како смо већ навели. Крагојевић посебно истиче како је сам хангар, у техничком смислу, “инжењерски подухват” с обзиром да је ширине 55 метара, а дужине 60 без потпорних стубова што омогућава смештај и већег броја авиона и оних највећих у сегменту пословне авијације, конкретно “бизјет широкотрупних” Dassault Фалцон и Cessna Цитатион Латитуде и Лонгитуде. Нимало случајно, управо један Фалцон 2000LXS и један Латитуде су били изложени у хангару. Крагојевић поносно наглашава да ће у Принцов хангар моћи да се смести и најновији и највећи у својој класи Dassault Фалцон 10X када почне да се производи.
Отварање новог хангара - “новог двора Принца”, како каже извршни директор Јовановић - окупило је велики број гостију и пријатеља, партнера, ваздухопловних професионалаца из региона - и не само региона - који су радили за Принце Авиатион или се ту школовали.
Присуствовао је и амбасадор САД Кристофер Хил са супругом Џули, нимало неочекивано имајући у виду да су међу најзначајнијим партнерима ове српске компаније управо америчке фирме Textron, који је власник бренда Cessna, произвођач мотора Pratt & Whitney, Collins Аероспаце, Гармин и друге. Видели смо и представнике француског Dassaulta који су недавно приказали управо Принце Авиатиону свој Фалцон 6X о чему сте могли да читате на Aero.rs.
Делегација Cessne, односно Textrona дошла је на отварање Принцовог хангара својим Cessna 680 Латитуде, другог највећег пословног авиона у бројној Цитатион линији, најбројнијој међу пословним авионима. Да мисле о свим детаљима, илуструје и луксузна фото-монографија “Србија из другачије перспективе” познатог фотографа Предрага Вучковића која је дочекала, луксузно опремљеној кабини оне који пожелели да завире у Латитуде, а вероватно нема ко од присутних није.
Принце Авиатион је дугогодишњи корисник управо Cessna Цитатион авиона: Први биз јет који су набавили далеке 1997. године био је управо Cessna Цитатион 550, а данас у флоти имају Цитатион 525 и Цитатион 560 XLS, а корисници ових авиона су и најчешћи клијенти услуга сервиса и одржавања.
У неформалном разговору, представници Cessne потврдили су да имају дугу и успешну сарадњу са Принце Авиатион која траје деценијама у региону. Не скривају да “веома цене” инвестицију у нови хангар обзиром да је сервисирање, односно техничка подршка за њихове производе управо један од кључних аспеката партнерства са српском компанијом и се радују развоју тржишта пословне авијације у Србији. Уосталом, Cessna Цитатион фамилија је убедљиво најзаступљенији пословни авион у целом региону некадашње југословенске федерације.
Принце Авиатион се одржавањем авиона бави већ више од 15 година, а успон је почео освајањем линијског одржавања типова ваздухоплова које је компанија тада користила у авио-такси саобраћају. “Временом обим послова се ширио, тим је био све бројнији, а искуство је непрекидно расло. Принце Авиатион већ више од деценије носилац свих потребних Уверења о оспособљености како од Директората Цивилног Ваздухопловства Републике Србије, тако и европске Агенције за безбедност ваздухопловства (ЕАСА). Не само то, Принце Авиатион је препознат од највећих имена ваздухопловне индустрије у свом сегменту”, наводе у овој авио-компанији и са поносом истичу да раде и "поправке какве нису рађене ван фабричких погона произвођача”
Ове године, српска компанија је сертификована, прва у свету за ту категорију авиона, за модификацију, односно уградњу Иридиум Цертус интернет повезаности у мале пословне авионе и у сарадњи са реномираним произвођачем авионике Collins Аероспаце и компанијом QCM Десигн понудила светском тржишту на овогодишњем сајму пословне авијације ЕБАЦЕ у Женеви о чему је Aero.rs тада детаљно извештавао.