ANKETA: Da li znate po kom Milošu je novi auto-put dobio ime?
U ponedeljak je otvoren auto-put "Miloš Veliki" od Obrenovca do Ljiga od jutros saobraćaju prva vozila.
I pored toga što je Srbija imala nekoliko velikih Miloša u istoriji, ovaj auto-put ime nosi po Milošu Obrenoviću, vođi Drugog srpskog ustanka.
Miloš Obrenović (1780. ili 1783-1860), bio je knez Srbije od 1817. a pre toga drugi vrhovni vožd od 1815. godine. Godine 1830. dobio je dostojanstvo naslednog Kneza.
"Hvala svima koji se raduju napretku Srbije" - posle Vučićevih reči na otvaranju autoputa, krenulo je SLAVLJE!
PONOS SRBIJE! Predsednik je juče otvorio autoput "Miloš Veliki" i najavio - STIŽE ŠUMADIJSKI KORIDOR!
Građani zadovoljni novim auto-putem: "Put je fenomanalan, baš veliki, baš Miloš Veliki"
Vladao je Srbijom od 1815. do 1839. i od 1858. do 1860. godine.
Nakon kraćeg vremena i pojačanog terora osmanlija stao je na čelo kao izabrani vođa Drugog srpskog ustanka, koji je podigao u Takovu, 1815.
Učestvovao je u najvažnijim bitkama i lično vodio pregovore sa Turcima, a njegova najveća zasluga je to što je bio na čelu Srbije pri oslobađanju od turske okupacije.
Sklopio je usmeni dogovor sa Marašli Ali-pašom o mešovitoj srpsko-turskoj upravi.
Za vreme njegove prve vladavine, upornom diplomatijom, Srbija je postala autonomna kneževina u okviru Osmanskog carstva i ukinut je feudalizam nakon čega je nastao novi društveni sloj slobodno seljaštvo.
Knez Miloš je vladao autokratski, stalno odbijajući da ograniči i deli vlast, zbog čega je protiv njegove vlasti bilo podizano nekoliko buna.
Najznačajnija je bila Miletina buna koja je za posledicu imala donošenje kratkotrajnog liberalnog Sretenjskog ustava koji je postavio temelje pravnog poretka u zemlji.
Tokom svoje prve vladavine, knez Miloš je bio najbogatiji čovek u Srbiji i jedan od imućnijih na Balkanu, a tokom izgnanstva poslovno su ga pretekli drugi veletrgovci.
Iako je bio nepismen tokom njegove prve vladavine osnovane su 82 škole, 2 polugimnazije, 1 gimnazija i Liceum Knjažestva serbskog, koji predstavlja temelj visokog obrazovanja.
19 godina je proveo u izgnanstvu, od 1839. do 1859. godine, prvo u Beču a potom na svojim imanjima u Vlaškoj, odakle je davao političku podršku svojim pristalicama u Srbiji.
VUČIĆ NA OTVARANJU AUTOPUTA "MILOŠ VELIKI": Uložićemo milijardu evra i izgradićemo 5.000 KM novih puteva! (FOTO)
Pročitajte ceo GOVOR Aleksandra Vučića na otvaranju autoputa ''Miloša Velikog''
NAŠI PEVAČI I GLUMCI ODUŠEVLJENI AUTOPUTEM "MILOŠ VELIKI" Zeljko Joksimović: O ovom sanjam 40 godina! (FOTO)
Vraćen je na vlast posle Svetoandrejske skupštine 1858.
Tokom kratkotrajne druge vladavine naložio je da se progone politički protivnici za koje je smatrao da su odgovorni za njegovo višegodišnje izgnanstvo ali je i usvojen Zakon o skupštini čime se u zemlji utemeljio parlamentarni sistem.
Novi autoput je sinoć oko 22 sata otvoren za redovan saobraćaj.
Vozila iz Beograda mogu da se uključe na autoput kod Mislođina, do kojeg se stiže putem pored Ade Ciganlije ka Obrenovcu, kao i obilaznicom preko Ostružničke petlje.
Novi autoput od Obrenovca do Ljiga dužine je 62,7 kilometara, a čine ga tri deonice: Obrenovac-Ub dužine 26,23 kilometara, Ub-Lajkovac dužine 12,5 kilometara, gde se zbog lošeg kvaliteta prilikom prvobitne izgradnje deo u ukupnoj dužini od 2,5 km morao sanirati i Lajkovac-Ljig dužine 23,98 kilometara.
Tako je sa deonicom Ljig-Preljina, koja je ranije otvorena, u saobraćaju 103,06 km autoputa E-763 Beograd - Južni Jadran.
Deonica Obrenovac-Ljig je projektovana za brzine od 130 km na sat, širine je 28,4 metra s brzom, srednjom i zaustavnom trakom i čine je 42 mosta i nadvožnjaka, gde je najduži most dugačak preko 580 metara, a na njoj je bezbednosti radi i oko 200 kilometara odbojne ograde.
Mnogo decenija smo čekali ovaj dan: Budućnost Srbije biće mnogo bolja nego prošlost!
Vučić: ''Niko ne može pokvariti radost narodu što je posle 74 godine dobio autoput''
" VALJEVO ne sme da ostane slepo crevo": Posle "Miloša Velikog" sledi IZGRADNJA i autoputa od Slovca do Iverka
Trasa autoputa E-763 predstavlja krak Transevropske magistrale koja povezuje njen osnovni pravac od Gdanjska do Atine i Istanbula sa Jadranskim morem i lukom Bar.