Odlična vest za kupce nekretnina: Notari ubuduće završavaju VELIKI DEO posla
Automatizovana procedura preko e-šaltera
Kupci stanova više neće morati sami da se bave rešavanjem upisa novih nepokretnosti jer od 1. jula počinje upis po službenoj dužnosti i umesto kupaca to će raditi notari.
Pročitajte i:
Zakon o katastru, međutim, ne ukida mogućnost da građani sami ili preko svojih punomoćnika i dalje traže da se upišu u katastar, naročito ako sumnjaju da će nadležni biti sporiji. Ako se pak ispostavi da je postupak već pokrenut po službenoj dužnosti, postupci će se spojiti, a ako nadležni ni nakon 30 dana nije podneo ispravu, postupak će se okončati po zahtevu građana.
Notara, izvršitelja ili sud nakon toga očekuje preispitivanje rada.
- Upis po službenoj dužnosti će omogućiti da više nemamo neupisana prava na osnovu ugovora i presuda čime će se izbeći pravna nesigurnost tokom uživanja i prenosa prava na nepokretnostima. Izbeći će se izvršenja potraživanja prethodnih vlasnika, nemogućnost naplate poreza, naplata "Infostana" od onoga ko nije vlasnik i slične situacije, sve anomalije koje je prouzrokovao važeći sistem upisa isključivo na zahtev stranke - rečeno je u Ministarstvu građevinarastva.
Javni beležnici će preko e-šaltera u automatizovanoj proceduri pribavljati izvode iz katastra neophodne za overu ugovora o kupoprodaji. Posle overe ugovora o kupoprodaji digitalizovaće ga i slati u Republički geodetski zavod da upiše nepokretnost u katastar.
U sledećem koraku notar će slati poresku prijavu i to tako što će od Geodetskog zavoda tražiti procenu vrednosti nepokretnosti. Da bi notar popunjavao i poresku prijavu za plaćanje poreza na apsolutna prava, ova mogućnost mora da se predvidi i u Zakonu o porezu na imovinu, čije su izmene upravo u toku.
Upis po službenoj dužnosti ne odnosi se samo na notare, za njih ova obaveza počinje 1. jula, a sledeći na spisku su javni izvršitelji. Oni će morati da dostavljaju svoje odluke koje su izvršene od 1. novembra ove godine.
Za sudove će ova obaveza početi da važi od 2020. godine. Kad je u pitanju podnošenje zahteva, građani više neće moći da ih podnose u papirnoj formi nakon 31. decembra 2020.godine.