Bez provizije i očas posla - STIGLA NOVA OLAKŠICA ZA GRAĐANE I PRIVREDU
Građani Srbije od 16. marta sve uplate za više od 300 usluga koje pruža Ministarstvo unutrašnjih poslova u vezi sa ličnim dokumentima, ali i druge usluge koje pruža MUP moći će da plate elektronskim putem, preko portala eUprava „Plati“, kreiranjem jedinstvene uplatnice.
Građani i pravna lica će na jednom mestu moći da kreiraju uplatnice za sve takse i naknade u okviru nadležnosti Ministarstva unutrašnjih poslova i to znači da će građani Srbije za jednu uslugu, odnosno izvršenje neke zakonske obaveze u Ministarstvu unutrašnjih poslova imati samo jednu uplatnicu, a ne kao do sada više uplatnica za jedan postupak.
Usluga "Plati" omogućiće građanima da umesto popunjavanja nekoliko uplatnica, preko portala eUprave kreiraju jedinstvenu uplatnicu i uslugu plate elektronski Dina, Viza, Master i Maestro karticom i integrisanim elektronskim bankarstvom. Takođe, uplatu će moći da obave i na šalterima policijskih stanica, a biće im omogućeno i da sa jedinstvenom uplatnicom koju su dobili preko usluge "Plati" plaćanje obave u bankama i poštama.
Kako za portal Srbija Danas objašnjava Duško Sivčević iz Sektora za analitiku, telekomunikacije i informacione tehnologije (SATIT) svaka tako izgenerisana objedinjena uplatnica je personalizovana po pozivu na broj koji nikada ne može da se ponovi. Samim tim manje će se plaćati provizija za uplatu ovih sredstava.
- Građani i pravna lica neće morati da odlaze u banke ili pošte da na njihovim šalterima izvrše plaćanje, već će to moći da urade direktno putem elektronskog bankarstva, mobilnog bankarstva ili plaćanjem karticama preko portala eUprava. Time će uštedeti i vreme i smanjiti troškove – navodi Duško Sivčević
Ministarstvo unutrašnjih poslova, prateći savremeni razvoj informacionih tehnologija i trend u procesu digitalizacije kao jedan od značajnih prioriteta Vlade Republike Srbije, dostiglo je visok stepen elektronskog poslovanja unutar svakog segmenta svog delovanja.
- U saradnji sa Kancelarijom za informacione tehnologije i elektronsku upravu Vlade Republike Srbije razvijeno je više kompleksnih elektronskih usluga na nacionalnom Portalu eUprava koje omogućavaju realizaciju zahteva bez dolaska na šaltere MUP-a i uključuju plaćanje taksi i naknada – navodi Sivčević.
On je objasnio da u te usluge spadaju zamena vozačke dozvole uz mogućnost dostave vozačke dozvole na adresu prebivališta, zahtev za izdavanje uverenja o (ne)kažnjavanju, takođe uz mogućnost dostave na adresu prebivališta, kao i produženje registracije vozila na ovlašćenim tehničkim pregledima.
- Ministarstvo unutrašnjih poslova elektronsku uslugu "Plati" je razvilo sa ciljem da građani i pravna lica na jedan sistematičan način, na jednom mestu preko portala eUprava u sistemu za kreiranje uplatnica za plaćanja taksi i naknada u Republici Srbiji, na jedan jednostavan način generišu jednu objedinjenu uplatnicu za jedan postupak koji rešavaju pred Ministarstvom unutrašnjih poslova i da ako žele istu plate elektronski putem elektronskog bankarstava, mobilnog bankarstva ili plaćanjem karticama - objasnio je Sivčević.
Ovaj novi servis je tako razvijen da važi za sve usluge Ministarstva unutrašnjih poslova nevezano za to da li su namenjeni građanima ili pravnim, odnosno privrednim subjektima. Posebno je značajan za funkcionisanje kompanija i pravnih lica, jer sa ovim servisom nije neophodno donošenje potvrda koje izdaju poslovne banke o izvršenom plaćanju, što značajno ubrzava poslovanje.
- Ministarstvo unutrašnjih poslova je prvi organ državne uprave koji je građanima i pravnim licima omogućio ovakav način generisanja uplatnica i plaćanja obaveza koje zahteva neki upravni ili bilo koji drugi postupak. Prethodni napori koji su uloženi u proces digitalizacije poslovnih procesa omogućili su da se uvede elektronsko plaćanje u sve poslovne procese. - objašnjava Sivčević.
Procedura generisanja uplatnica u novom sistemu i plaćanja
Za kreiranje uplatnica za neki od postupaka, građani i pravna lica treba da posete veb-sajt Ministarstva unutrašnjih poslova www.mup.gov.rs ili plati.euprava.gov.rs.
Na veb stranici Ministarstva unutrašnjih poslova izaberu opciju "Građani", pa "Dokumenta građana". Potom bi građani trebalo da izaberu uslugu koja im je potrebna (npr. "Putne isprave"). Klikom na ponuđeni link plati.euprava.gov.rs otvoriće se veb stranica na Portalu eUprava koja se odnosi na "Sistem za kreiranje uplatnica za plaćanja taksi i naknada u Republici Srbiji" na kojoj se vrši evidentiranje i plaćanje željene usluge.
Na ovoj stranici unose se sledeći lični podaci: ime i prezime, jedinstveni matični broj građana (JMBG) i adresa prebivališta. Zatim se izabere pružalac usluge tj. Ministarstvo unutrašnjih poslova. Nakon toga građanin izabere uslugu, vrstu usluge i opštinu prebivališta. Na sledećoj stranici se prikazuje iznos koji je neophodno platiti.
Ako građanin želi odmah da plati može na istoj web stranici da plati putem elektronskog bankarstava, mobilnog bankarstva ili plaćanjem karticama preko Portala eUprava. Ukoliko građanin ne želi da izvrši elektronsko plaćanje preko Portala eUprava, može da preuzme uplatnicu ili prepiše podatke sa uplatnice i da sa tom uplatnicom izvrši plaćanje u poslovnoj banci, pošti ili drugoj platnoj instituciji.
- Ovim želimo da damo primer svim državnim organima da je to moguće i da je to na neki način njihova obaveza i prema građanima i privredi Srbije. Otvoreni smo da svoja iskustva koja smo stekli prilikom uvođenja ovog elektronskog servisa podelim sa svim državnim organima i pomognemo da i oni što pre uvedu ovakav sistem. Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu Vlade Republike Srbije svoje kapacitete, odnosno kapacitete Portala eUprava pripremila je za prihvat kompletne državne administracije u okviru elektronskog sistema za kreiranje uplatnica za plaćanja taksi i naknada u Republici Srbiji. Ovaj novi elektronski sistem generisanja uplatnica i plaćanja je fokusiran na konkretne postupke koji se rešavaju pred Ministarstvom unutrašnjih poslova. To znači da plaćanje obaveza za ove postupke ni u kom slučaju nije povezano sa proverama drugih eventualno neizmerenih obaveza - navodi on.
Jedinstveni poziv na broj u ovom novom sistemu se generiše tačno za određeni postupak u momentu generisanja objedinjene uplatnice.
- To znači da svakim generisanjem uplatnice za isti postupak se dobija novi poziv na broj. U svojoj strukturi poziv na broj, pored drugih podataka, sadrži JMBG ili matični broj pravnog lica u zavisnosti da li uplatnicu generiše fizičko ili pravno lice. Na taj način je omogućena apsolutna kontrola da li su plaćane takse i naknade za konkretan postupak. Ovakav jedan kompleksan način generisanja poziva na broj u objedinjenoj naplati je razvijen sa Upravom za trezor Ministarstva finansija. Ovom prilikom apelujemo da se prilikom plaćanja vodi računa o tome da se poziv na broj koristi baš onakav kakav je i generisan u objedinjenoj naplati, odnosno uplatnici - kaže Sivčević.
PLAĆANJE MOGUĆE I BEZ PROVIZIJE
Stari način plaćanja podrazumevao je da se prilikom plaćanja obaveza za izvršenje jednog postupka vrše uplate više uplatnica koje su se odnosile na takse, naknade, lokalne komunalne takse i drugo.
- Uvođenjem sistema objedinjene uplatnice ovaj način je otišao u prošlost. Dakle, u novom sistemu u skladu sa regulativom koja to definiše, generiše se jedna uplatnica za jedan postupak. Samim tim građani plaćaju jednu proviziju. Koliko je nama poznato neke poslovne banke omogućavaju plaćanje putem elektronskog bankarstva bez provizije. U svakom slučaju, ovaj novi sistem značajno smanjuje troškove koje građani imaju u rešavanju svojih zakonskih obaveza - rekao je Sivčević.
Ministarstvo unutrašnjih poslova se uvek trudilo da bude lider u kreiranju elektronskih usluga i pružanju najsavremenijeg načina kontakta građana sa upravom.
- Nikada nisu zanemarivane potrebe građana koji nisu radi da koriste elektronske usluge u kontaktu sa državnom upravom. Ovom prilikom smo svoje postupanje prilagodili i ovoj kategoriji građana tako da niko neće biti odbijen kada zatraži uslugu na šalterima policijskih stanica. Zakonska regulativa je takva da se plaćanje elektronskim putem može nesmetano koristiti za plaćanja obaveza svojih članova porodice i slično, ali da se ne može koristiti za plaćanje radi naplate provizije za tu uslugu, odnosno kao poslovna delatnost, ukoliko za to nisu ovlašćena lica koja uplatu vrše - rekao je Sivčević.
KONSTANTNA SARADNJA SVIH INFORMACIONIH SEKTORA
Bezbednost podataka je jedna od najvažnijih aktivnosti koje Ministarstvo unutrašnjih poslova obavlja u svom radu.
- Veoma je bitno napomenuti da je za ceo ovaj postupak plaćanja, kao i kontrole da li je izvršena uplata na tačno određen iznos, implementiran složen informacioni sistem koji uključuje više državnih organa. To su Ministartvo finansija – Uprava za trezor, Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu Vlade Republike Srbije i naravno Ministarstvo unutrašnjih poslova - kaže Sivčević.
Kako navodi, međusobnom razmenom podataka između informacionih sistema navedenih državnih organa službenici Ministarstva unutrašnjih poslova u svom radnom okruženju vide podatak da li je iznos uplaćen na propisan način.
- Ovaj podatak o adekvatnoj uplati znači da se usluga koju pruža Ministarstvo unutrašnjih poslova može izvršiti. Da bi jedan ovakav sistem razmene podataka bio adekvatan i bezbedan morale su se implementirati sve mere informacione bezbednosti u skladu sa regulativom koja prati ovu oblast. Građani mogu da budu mirni za bezbednost podataka koji se nalaze na uplatnicama koje se generišu u ovom novom elektronskom sistemu – zaključio je Sivčević za portal Srbija Danas.