Без провизије и очас посла - СТИГЛА НОВА ОЛАКШИЦА ЗА ГРАЂАНЕ И ПРИВРЕДУ
Грађани Србије од 16. марта све уплате за више од 300 услуга које пружа Министарство унутрашњих послова у вези са личним документима, али и друге услуге које пружа МУП моћи ће да плате електронским путем, преко портала еУправа „Плати“, креирањем јединствене уплатнице.
Грађани и правна лица ће на једном месту моћи да креирају уплатнице за све таксе и накнаде у оквиру надлежности Министарства унутрашњих послова и то значи да ће грађани Србије за једну услугу, односно извршење неке законске обавезе у Министарству унутрашњих послова имати само једну уплатницу, а не као до сада више уплатница за један поступак.
Услуга "Плати" омогућиће грађанима да уместо попуњавања неколико уплатница, преко портала еУправе креирају јединствену уплатницу и услугу плате електронски Дина, Виза, Мастер и Маестро картицом и интегрисаним електронским банкарством. Такође, уплату ће моћи да обаве и на шалтерима полицијских станица, а биће им омогућено и да са јединственом уплатницом коју су добили преко услуге "Плати" плаћање обаве у банкама и поштама.
Како за портал Србија Данас објашњава Душко Сивчевић из Сектора за аналитику, телекомуникације и информационе технологије (САТИТ) свака тако изгенерисана обједињена уплатница је персонализована по позиву на број који никада не може да се понови. Самим тим мање ће се плаћати провизија за уплату ових средстава.
- Грађани и правна лица неће морати да одлазе у банке или поште да на њиховим шалтерима изврше плаћање, већ ће то моћи да ураде директно путем електронског банкарства, мобилног банкарства или плаћањем картицама преко портала еУправа. Тиме ће уштедети и време и смањити трошкове – наводи Душко Сивчевић
Министарство унутрашњих послова, пратећи савремени развој информационих технологија и тренд у процесу дигитализације као један од значајних приоритета Владе Републике Србије, достигло је висок степен електронског пословања унутар сваког сегмента свог деловања.
- У сарадњи са Канцеларијом за информационе технологије и електронску управу Владе Републике Србије развијено је више комплексних електронских услуга на националном Порталу еУправа које омогућавају реализацију захтева без доласка на шалтере МУП-а и укључују плаћање такси и накнада – наводи Сивчевић.
Он је објаснио да у те услуге спадају замена возачке дозволе уз могућност доставе возачке дозволе на адресу пребивалишта, захтев за издавање уверења о (не)кажњавању, такође уз могућност доставе на адресу пребивалишта, као и продужење регистрације возила на овлашћеним техничким прегледима.
- Министарство унутрашњих послова електронску услугу "Плати" је развило са циљем да грађани и правна лица на један систематичан начин, на једном месту преко портала еУправа у систему за креирање уплатница за плаћања такси и накнада у Републици Србији, на један једноставан начин генеришу једну обједињену уплатницу за један поступак који решавају пред Министарством унутрашњих послова и да ако желе исту плате електронски путем електронског банкарстава, мобилног банкарства или плаћањем картицама - објаснио је Сивчевић.
Овај нови сервис је тако развијен да важи за све услуге Министарства унутрашњих послова невезано за то да ли су намењени грађанима или правним, односно привредним субјектима. Посебно је значајан за функционисање компанија и правних лица, јер са овим сервисом није неопходно доношење потврда које издају пословне банке о извршеном плаћању, што значајно убрзава пословање.
- Министарство унутрашњих послова је први орган државне управе који је грађанима и правним лицима омогућио овакав начин генерисања уплатница и плаћања обавеза које захтева неки управни или било који други поступак. Претходни напори који су уложени у процес дигитализације пословних процеса омогућили су да се уведе електронско плаћање у све пословне процесе. - објашњава Сивчевић.
Процедура генерисања уплатница у новом систему и плаћања
За креирање уплатница за неки од поступака, грађани и правна лица треба да посете веб-сајт Министарства унутрашњих послова www.mup.gov.rs или plati.euprava.gov.rs.
На веб страници Министарства унутрашњих послова изаберу опцију "Грађани", па "Документа грађана". Потом би грађани требало да изаберу услугу која им је потребна (нпр. "Путне исправе"). Кликом на понуђени линк plati.euprava.gov.rs отвориће се веб страница на Порталу еУправа која се односи на "Систем за креирање уплатница за плаћања такси и накнада у Републици Србији" на којој се врши евидентирање и плаћање жељене услуге.
На овој страници уносе се следећи лични подаци: име и презиме, јединствени матични број грађана (ЈМБГ) и адреса пребивалишта. Затим се изабере пружалац услуге тј. Министарство унутрашњих послова. Након тога грађанин изабере услугу, врсту услуге и општину пребивалишта. На следећој страници се приказује износ који је неопходно платити.
Ако грађанин жели одмах да плати може на истој web страници да плати путем електронског банкарстава, мобилног банкарства или плаћањем картицама преко Портала еУправа. Уколико грађанин не жели да изврши електронско плаћање преко Портала еУправа, може да преузме уплатницу или препише податке са уплатнице и да са том уплатницом изврши плаћање у пословној банци, пошти или другој платној институцији.
- Овим желимо да дамо пример свим државним органима да је то могуће и да је то на неки начин њихова обавеза и према грађанима и привреди Србије. Отворени смо да своја искуства која смо стекли приликом увођења овог електронског сервиса поделим са свим државним органима и помогнемо да и они што пре уведу овакав систем. Канцеларија за информационе технологије и електронску управу Владе Републике Србије своје капацитете, односно капацитете Портала еУправа припремила је за прихват комплетне државне администрације у оквиру електронског система за креирање уплатница за плаћања такси и накнада у Републици Србији. Овај нови електронски систем генерисања уплатница и плаћања је фокусиран на конкретне поступке који се решавају пред Министарством унутрашњих послова. То значи да плаћање обавеза за ове поступке ни у ком случају није повезано са проверама других евентуално неизмерених обавеза - наводи он.
Јединствени позив на број у овом новом систему се генерише тачно за одређени поступак у моменту генерисања обједињене уплатнице.
- То значи да сваким генерисањем уплатнице за исти поступак се добија нови позив на број. У својој структури позив на број, поред других података, садржи ЈМБГ или матични број правног лица у зависности да ли уплатницу генерише физичко или правно лице. На тај начин је омогућена апсолутна контрола да ли су плаћане таксе и накнаде за конкретан поступак. Овакав један комплексан начин генерисања позива на број у обједињеној наплати је развијен са Управом за трезор Министарства финансија. Овом приликом апелујемо да се приликом плаћања води рачуна о томе да се позив на број користи баш онакав какав је и генерисан у обједињеној наплати, односно уплатници - каже Сивчевић.
ПЛАЋАЊЕ МОГУЋЕ И БЕЗ ПРОВИЗИЈЕ
Стари начин плаћања подразумевао је да се приликом плаћања обавеза за извршење једног поступка врше уплате више уплатница које су се односиле на таксе, накнаде, локалне комуналне таксе и друго.
- Увођењем система обједињене уплатнице овај начин је отишао у прошлост. Дакле, у новом систему у складу са регулативом која то дефинише, генерише се једна уплатница за један поступак. Самим тим грађани плаћају једну провизију. Колико је нама познато неке пословне банке омогућавају плаћање путем електронског банкарства без провизије. У сваком случају, овај нови систем значајно смањује трошкове које грађани имају у решавању својих законских обавеза - рекао је Сивчевић.
Министарство унутрашњих послова се увек трудило да буде лидер у креирању електронских услуга и пружању најсавременијег начина контакта грађана са управом.
- Никада нису занемариване потребе грађана који нису ради да користе електронске услуге у контакту са државном управом. Овом приликом смо своје поступање прилагодили и овој категорији грађана тако да нико неће бити одбијен када затражи услугу на шалтерима полицијских станица. Законска регулатива је таква да се плаћање електронским путем може несметано користити за плаћања обавеза својих чланова породице и слично, али да се не може користити за плаћање ради наплате провизије за ту услугу, односно као пословна делатност, уколико за то нису овлашћена лица која уплату врше - рекао је Сивчевић.
КОНСТАНТНА САРАДЊА СВИХ ИНФОРМАЦИОНИХ СЕКТОРА
Безбедност података је једна од најважнијих активности које Министарство унутрашњих послова обавља у свом раду.
- Веома је битно напоменути да је за цео овај поступак плаћања, као и контроле да ли је извршена уплата на тачно одређен износ, имплементиран сложен информациони систем који укључује више државних органа. То су Министартво финансија – Управа за трезор, Канцеларија за информационе технологије и електронску управу Владе Републике Србије и наравно Министарство унутрашњих послова - каже Сивчевић.
Како наводи, међусобном разменом података између информационих система наведених државних органа службеници Министарства унутрашњих послова у свом радном окружењу виде податак да ли је износ уплаћен на прописан начин.
- Овај податак о адекватној уплати значи да се услуга коју пружа Министарство унутрашњих послова може извршити. Да би један овакав систем размене података био адекватан и безбедан морале су се имплементирати све мере информационе безбедности у складу са регулативом која прати ову област. Грађани могу да буду мирни за безбедност података који се налазе на уплатницама које се генеришу у овом новом електронском систему – закључио је Сивчевић за портал Србија Данас.