RADNA VERZIJA ZAKONA: Ko ne dokaže legalno poreklo imovine ostaje bez nje?
Po okončanju postupka kontrole, navodi se dalje, Jedinica PURS-a donosi rešenje o utvrđivanju posebnog poreza
Poreska uprava Republike Srpske (PURS) imaće zadatak da utvrdi da li se vrednost imovine neke osobe nesrazmerno uvećala u odnosu na prijavljene prihode, dok će ta osoba biti dužna da dokaže da je imovinu uvećala na zakonit način, a ukoliko to ne uradi, ostaće bez tri četvrtine te imovine.
Ovo propisuje radna verzija Zakona o ispitivanju porekla imovine i posebnom porezu Republike Srpske, čije upućivanje u parlamentarnu proceduru je pre dva dana najavio lider SNSD Milorad Dodik.
KRIZA OKOVALA MALU EVROPSKU DRŽAVU: Turista ni na vidiku, stanovnici zabrinuti za svoja radna mesta (FOTO)
MIRIS SOLI SE VEĆ SAD OSEĆA! Izvesno da će granice biti otvorene: Gde će srpski turisti ovog leta moći da se sunčaju?
KORONA OTVORILA VRATA E-PRODAJI: Jedna evropska zemlja zabeležila rast od 262 odsto
Prema radnoj verziji propisano je da će u okviru Poreske uprave RS biti formirana posebna organizaciona jedinica zadužena za vođenje postupka utvrđivanja imovine i posebnog poreza (Jedinica PURS-a).
Osim toga, zakon predviđa da se postupak utvrđivanja imovine i posebnog poreza pokreće po službenoj dužnosti i sastoji od dve faze: prethodnog postupka i postupka kontrole i utvrđivanja poreske osnovice.
- Pri utvrđivanju vrednosti imovine uzima se u obzir celokupna imovina fizičkog lica, a naročito nepokretne stvari, finansijski instrumenti, udeli u pravnom licu, oprema za obavljanje samostalne delatnosti, motorna vozila, plovni objekti i vazduhoplovi, štedni ulozi i gotov novac i druga imovinska prava - precizirano je u radnoj verziji zakona.
"Eliot Nes"
Prema radnoj verziji zakona, na čelu Jedinice PURS-a koja će biti zadužena za utvrđivanje porekla imovine praktično biće srpski Eliot Nes.
- Rukovodilac Jedinice PURS-a može biti lice koje ima najmanje deset godina radnog iskustva na poslovima iz oblasti poreskog postupka. Rukovodioca jedinice postavlja Vlada RS na pet godina, na predlog direktora PURS-a uz saglasnost ministra finansija RS - navedeno je u radnoj verziji, piše Glas Srpske.
Kada je reč o prethodnom postupku, on se sprovodi u skladu sa godišnjim smernicama koje donosi direktor PURS-a na osnovu analize rizika i te smernice nisu javno dostupne, a može se pokrenuti i na osnovu prijave drugog organa ili po inicijativi fizičkog ili pravnog lica.
- U prethodnom postupku Jedinica PURS-a utvrđuje uvećanje imovine i upoređuje sa prijavljenim prihodima u određenom periodu. Postupak kontrole pokreće se na način propisan zakonom koji uređuje poreski postupak, ako se u prethodnom postupku učini verovatnim da u najviše tri uzastopne kalendarske godine u kojima fizičko lice ima uvećanje imovine, postoji razlika između uvećanja imovine i prijavljenih prihoda fizičkog lica, koja je veća od 300.000 maraka - navedeno je u radnoj verziji.
Po okončanju postupka kontrole, navodi se dalje, Jedinica PURS-a donosi rešenje o utvrđivanju posebnog poreza, ako utvrdi postojanje nezakonito stečene imovine.
- Osnovica posebnog poreza utvrđuje se u vrednosti nezakonito stečene imovine, koju čini zbir vrednosti utvrđene nezakonito stečene imovine za svaku kalendarsku godinu koja je bila predmet kontrole. Jedinica PURS-a utvrđuje poseban porez za celi period kontrole, primenom stope posebnog poreza od 75 odsto na poresku osnovicu utvrđenu ovim zakonom, odnosno tri četvrtine vrednosti utvrđene nezakonito stečene imovine - predviđa radna verzija Zakona o ispitivanju porekla imovine i posebnom porezu Republike Srpske.
Jedinica PURS-a imaće pravo pribavljanja podataka iz svih vrsta evidencija o nepokretnim i pokretnim stvarima, privrednim subjektima, finansijskim instrumentima, štednim ulozima i računima kod poslovnih banaka, kao i drugih evidencija iz kojih se može utvrditi imovina fizičkog lica, računajući poslovne knjige i dokumentaciju privrednih društava i drugih lica.
Interesantno je i da zakon stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a da će se početi primenjivati po isteku jedne godine od stupanja na snagu. Ukoliko zakon u formi nacrta bude usvojen na martovskoj sednici Narodne skupštine RS, nakon čega treba da ide u javnu raspravu, to u najboljem slučaju znači da bi u formi predloga mogao pred poslanike za tri do šest meseci, što znači da bi na snagu stupio najranije u julu naredne godine.