РАДНА ВЕРЗИЈА ЗАКОНА: Ко не докаже легално порекло имовине остаје без ње?
По окончању поступка контроле, наводи се даље, Јединица ПУРС-а доноси решење о утврђивању посебног пореза
Пореска управа Републике Српске (ПУРС) имаће задатак да утврди да ли се вредност имовине неке особе несразмерно увећала у односу на пријављене приходе, док ће та особа бити дужна да докаже да је имовину увећала на законит начин, а уколико то не уради, остаће без три четвртине те имовине.
Ово прописује радна верзија Закона о испитивању порекла имовине и посебном порезу Републике Српске, чије упућивање у парламентарну процедуру је пре два дана најавио лидер СНСД Милорад Додик.
КРИЗА ОКОВАЛА МАЛУ ЕВРОПСКУ ДРЖАВУ: Туриста ни на видику, становници забринути за своја радна места (ФОТО)
МИРИС СОЛИ СЕ ВЕЋ САД ОСЕЋА! Извесно да ће границе бити отворене: Где ће српски туристи овог лета моћи да се сунчају?
КОРОНА ОТВОРИЛА ВРАТА Е-ПРОДАЈИ: Једна европска земља забележила раст од 262 одсто
Према радној верзији прописано је да ће у оквиру Пореске управе РС бити формирана посебна организациона јединица задужена за вођење поступка утврђивања имовине и посебног пореза (Јединица ПУРС-а).
Осим тога, закон предвиђа да се поступак утврђивања имовине и посебног пореза покреће по службеној дужности и састоји од две фазе: претходног поступка и поступка контроле и утврђивања пореске основице.
- При утврђивању вредности имовине узима се у обзир целокупна имовина физичког лица, а нарочито непокретне ствари, финансијски инструменти, удели у правном лицу, опрема за обављање самосталне делатности, моторна возила, пловни објекти и ваздухоплови, штедни улози и готов новац и друга имовинска права - прецизирано је у радној верзији закона.
"Елиот Нес"
Према радној верзији закона, на челу Јединице ПУРС-а која ће бити задужена за утврђивање порекла имовине практично биће српски Елиот Нес.
- Руководилац Јединице ПУРС-а може бити лице које има најмање десет година радног искуства на пословима из области пореског поступка. Руководиоца јединице поставља Влада РС на пет година, на предлог директора ПУРС-а уз сагласност министра финансија РС - наведено је у радној верзији, пише Глас Српске.
Када је реч о претходном поступку, он се спроводи у складу са годишњим смерницама које доноси директор ПУРС-а на основу анализе ризика и те смернице нису јавно доступне, а може се покренути и на основу пријаве другог органа или по иницијативи физичког или правног лица.
- У претходном поступку Јединица ПУРС-а утврђује увећање имовине и упоређује са пријављеним приходима у одређеном периоду. Поступак контроле покреће се на начин прописан законом који уређује порески поступак, ако се у претходном поступку учини вероватним да у највише три узастопне календарске године у којима физичко лице има увећање имовине, постоји разлика између увећања имовине и пријављених прихода физичког лица, која је већа од 300.000 марака - наведено је у радној верзији.
По окончању поступка контроле, наводи се даље, Јединица ПУРС-а доноси решење о утврђивању посебног пореза, ако утврди постојање незаконито стечене имовине.
- Основица посебног пореза утврђује се у вредности незаконито стечене имовине, коју чини збир вредности утврђене незаконито стечене имовине за сваку календарску годину која је била предмет контроле. Јединица ПУРС-а утврђује посебан порез за цели период контроле, применом стопе посебног пореза од 75 одсто на пореску основицу утврђену овим законом, односно три четвртине вредности утврђене незаконито стечене имовине - предвиђа радна верзија Закона о испитивању порекла имовине и посебном порезу Републике Српске.
Јединица ПУРС-а имаће право прибављања података из свих врста евиденција о непокретним и покретним стварима, привредним субјектима, финансијским инструментима, штедним улозима и рачунима код пословних банака, као и других евиденција из којих се може утврдити имовина физичког лица, рачунајући пословне књиге и документацију привредних друштава и других лица.
Интересантно је и да закон ступа на снагу осам дана од дана објављивања у "Службеном гласнику РС", а да ће се почети примењивати по истеку једне године од ступања на снагу. Уколико закон у форми нацрта буде усвојен на мартовској седници Народне скупштине РС, након чега треба да иде у јавну расправу, то у најбољем случају значи да би у форми предлога могао пред посланике за три до шест месеци, што значи да би на снагу ступио најраније у јулу наредне године.