Srbija unapređuje proces upisa u katastar – šta građani treba da znaju
Novim zakonskim rešenjem se zadržavaju sva prava građana u postupku upisa u katastar nepokretnosti, a iznos republičkih taksi ostaje nepromenjen.
Povodom nedavnih medijskih tekstova koji su stvorili zabunu i dezinformacije u vezi sa zakonskim promenama u procesu upisa u katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture, želimo da razjasnimo suštinu ovih promena, istaknemo činjenice i argumente i pružimo konkretne primere.
Vučić: Ako nam oni ne budi pravili probleme, zime za građane Srbije neće biti
SVI SU ODUŠEVLJENI NOVIM LOGOM SAVA CENTRA koji je osmislio NAŠ ČUVENI GRAFIČKI DIZAJNER (FOTO)
LUDILO ŠOLAKOVIH MEDIJA JER GRAĐANI BEŽE OD SBB-a: Hoće da zabrane kablovsku!
Istina je da se ovim izmenama Zakona ne menja trenutni sistem upisa u katastar već unapređuje i u potpunosti demontira stari koruptivni model. Republički geodetski zavod je zbog toga očekivao reakcije interesnih grupa koji su živeli od takvog modela. Dokazano je da su najefikasnije metoda za eliminisanje korupciju profesionalizacija i digitalizacija što je Republika Srbija uvela izmenama ovog zakona.
Da bi građanima bilo jasno, naglašavamo da je promena uvedena samo u postupku podnošenja zahteva za upis prava na osnovu isprava nastalih pre jula 2018. godine, odnosno isprava koje su nastale pre 10, 20 ili 40 godina i kojima su istekli svi zakonski rokovi za podnošenje. Od 4. novembra 2023. zahtev koji sadrži ovako stare isprave mogu da se podnesu u katastar isključivo digitalnim putem, preko profesionalnih korisnika (advokata i geodetskih organizacija) koji imaju ugovor zaključen sa Republičkim geodetskim zavodom. Podnošenje zahteva katastru i za ove korisnike je potpuno besplatno.
Takođe napominjemo da danas umesto 170 standardnih, fizičkih šaltera katastra, građani na raspolaganju imaju preko 4.000 digitalnih šaltera koji rade 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, 365 dana u godini, potpuno besplatno. Ovim je kompletiran proces profesionalizacije i digitalizacije katastra i konačno je demontiran stari koruptivni model na koji su se i sami građani žalili i zbog čega nisu mogli da upišu u katastar nepokretnosti na osnovu ovako starih isprava.
Pravne poslove i dalje sprovode javni beležnici (kupoprodaje, hipoteke, ostavine...), sudovi (presude, rešenja...), lokalne samouprave (ozakonjenja, eksproprijacija, komasacija...), državni organi, izvršitelji i drugi, i sa katastrom komuniciraju digitalno preko elektronskog šaltera na način na koji to rade već 5 godina i na koji su građani navikli.
Podsećamo da se ovakvi upisi završavaju za samo 4 dana, dok je svetski prosek 47, zbog čega je Srbija svrstana u vodeće zemlje na svetu, a Ujedinjene nacije su proglasile našu zemlju primerom dobre prakse. Zbog navedenih uspeha je ova metodologija sada primenjena za rešavanje problema upisa sa starom dokumentacijom.
Novim zakonskim rešenjem se zadržavaju sva prava građana u postupku upisa u katastar nepokretnosti, a iznos republičkih taksi ostaje nepromenjen. Naglašavamo da je podnošenje zahteva u Republičkom geodetskom zavodu digitalnim putem besplatno kao što su i besplatne sve digitalne usluge koje pružamo korisnicima. Cene usluga za lica sa poverenim ovlašćenjima, kao što su javni beležnici i izvršitelji, kao i profesionalnih korisnika, nisu u nadležnosti Republičkog geodetskog zavoda.
Najveća zabuna je izazvana pogrešno plasiranom informacijom da je cena za podnošenje zahteva danas 24.750 dinara, što je potpuna neistina. Podvlačimo, podnošenje digitalnog zahteva je potpuno besplatno. Pomenuta cifra od 24.750 dinara je cena advokatske komore Srbije za podnesak upisa u katastar koji je zvanični pravni dokument i sadrži argumente, činjenice, pravne instrumente i zahteve radi evidentiranja i registracije prava ili promena u vezi sa nepokretnostima u katastar.
Opšta svrha podneska za upis u katastar nepokretnosti je da se obezbedi jasno i tačno evidentiranje prava i promena vezanih za nepokretnosti kako bi se stvorila pravna sigurnost i transparentnost u vezi s tom nepokretnosti. Uz podnesak za upis u katastar nepokretnosti obavezna je prateća dokumentacija koja podržava zahtev i pruža neophodne informacije kako bi se postupak upisa obavio na adekvatan način. Kao što se iz priloženog vidi podnošenje zahteva i podnesak za upis u katastar su dve različite stvari iako su na izgled slične pa su iskrišćene od strane interesnih grupa za dezinformisanje javnosti u cilju opstrukcije reformi.
Pozivamo građane da veruju Republičkom geodetskom zavodu jer jedino nepokretnost upisana u katastar je sigurna i vredi više.
Republički geodetski zavod stoji na raspolaganju za sva dodatna pitanja i nedoumice koje građani mogu imati u vezi sa ovim zakonima.
Sva pitanja možete uputiti preko aplikacije info centra na sajtu Republičkog geodetskog zavoda kao i na broj telefona 0700/500-500.