Šta i pod kojima uslovima Srbija dobija od Kine?
Srbija je na Samitu u Rigi potpisala komercijalne i ugovore o finansiranju za infrastrukturne projekte vredne 734 miliona evra.
U Ministarstvu građevinarstva ističu da je reč o kreditima Eksim banke pod najpovoljnijim uslovima, kakvi se daju samo prijateljskim zemljama.
Reč je o preferencijalnim kreditima za projekte gradnje autoputa Surčin - Obrenovac vrednog 208 miliona evra, nastavak gradnje obilaznice oko Beograda od 207 miliona evra, kao i gradnju brze pruge Beograd - Budimpešta na prvoj deonici Beograd - Stara Pazova od 319 miliona evra.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović ističe da će na svim ovim projektima biti angažovane domaće firme i pozvala ih da se na vreme organizuju i udruže.
- Srbija je na Petom samitu šefova vlada Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope u Rigi, 5. i 6. novembra, potpisala šest dokumenata, od čega se pet odnosi na projekte Ministarstva građevinarstva -podsetila je Mihajlović i dodala da to nisu samo sporazumi i memorandumi, već i - ugovori.
- Srbija je bila jedina država koja je potpisala tako veliki broj dokumenata, šest, i jedina država koja je potpisala ugovore, ne sporazume i memorandume, već komercijalne i ugovore o finansiranju - rekla je Mihajlović.
Ona je rekla da je za gradnju obilaznice oko Beograda potpisan komercijalni ugovor sa kineskom kompanijom "Power Construction Corporation of C hina" i sa JP Putevi Srbije, vredan oko 207 miliona evra. Ugovorom su obuhvaćeni radovi na deonici od Ostružničkog mosta do Bubanj Potoka u dužini od 19,5 kilometara.
Za gradnju autoputa na beogradskoj obilaznici predvijena je fiksna kamata od 2,5 odsto, sa rokom otplate od 20 godina uz grejs period (poček) od pet godina.
- To je vrlo važan ugovor i sada ćemo dalje razgovarati o ugovoru o finansiranju , ali je naš plan da zajedno sa (matičnom) kineskom kompanijom Sinohidro i Azvirtom iz Azerbejdžana radimo obilaznicu sve do Bubanj Potoka. Očekujemo da ćemo do kraja godine dogovoriti sa Eksim bankom i finansiranje - rekla je Mihajlović.
Ona je najavila da će radovi na obilaznici početi do maja 2017.
U okviru ovog projekta biće izgrađena četiri tunela ukupne dužine 2,7 kilometara, kao i 22 mosta dužine 5,3 kilometra. Ministarka je objasnila da je već potpisan i ugovor o finansiranju, iako je opšte pravilo da se prvo potpisuju komercijalni ugovori kada se ispregovaraju osnovni uslovi, a da se nakon toga dogovara finansiranje.
Mihajlović je sa predsednikom Eksim banke Kine Liu Liangom potpisala ugovor o finansiranju izgradnje autoputa Surčin-Obrenovac na Koridoru 11 vredan 208 miliona evra. Za gradnju tog autoputa, takođe, predviđena je fiksna kamata od 2,5 odsto, rok otplate 20 godina, uz grejs period od pet godina. Do sada je dogovoreno i da učešće Srbije u tom projektu bude 15 odsto.
- Mi smo pre nekoliko meseci potpisali komercijalni ugovor za Surčin - Obrenovac. Već radimo eksproprijaciju i očekujemo prvog dana kada bude počela građevinska sezona naredne godine da krenu radovi. To je vrlo važna deonica Koridora 11 i zato očekujemo da do kraja 2018. imamo potpuno završen autoput od Beograda do Čačka, dok će u 2017. biti završen deo od Obrenovca do Čačka - navela je Mihajlović.
Deonica Surčin - Obrenovac je duga 17,6 kilometara, a njegov sastavni deo je i novi most preko Save dužine 1.800 metara. Za gradnju te deonice u junu je potpisan komercijalni ugovor sa kineskom kompanijom C C C C (C hina Communication Construction Company).
To će biti treća deonica na Koridoru 11 koju grade kineske kompanije, posle deonica Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig koje su duge 50,8 kilometara, a na kojima radove izvodi "Shandong Hi-speed group".
Mihajlović je sa Infrastrukturom železnice Srbije i konzorcijumom kineskih kompanija "Ccajna rejlvej internešenel" (C hina Railway International) i "Ccajna komunikejšen konstrakšen kompani" (C C C C) potpisala i komercijalni ugovor za prvu deonicu modernizacije pruge od Beograda do Budimpešte, deonicu Beograd - Stara Pazova, vredan 319 miliona evra.
Potpisan je i Memorandum o finansiranju čitavog projekta na teritoriji Srbije.
U Ministarstvu kažu da je Srbija za gradnju pruge Beograd - Budimpešta dobila pismo kineskih zvaničnika da će kamata biti oko dva odsto. Ugovor predviđa da u izgradnji dvokolosečne pruge od Beograda do Stare Pazove, dužine 34,5 kilometara, domaće firme mogu da učestvuju do maksimalnih 46 odsto u izvođenju radova i nabavci robe.
Potpisivanjem komercijalnog ugovora i Memoranduma o razumevanju sa kineskom Eksim bankom o kreditiranju projekta mađarsko - srpske železnice na našoj teritoriji, omogućava se da krene gradnja pruge za brzine do 200 kilometar na sat, koja će skratiti vreme putovanja između srpske i mađarske prestonice na manje od tri sata.
- Očekujemo da krajem 2017. ili u drugoj polovini te godine počnemo radove na modernizaciji pruge - rekla je Mihajlović.
Pored tih ugovora, Mihajlović je potpisala i Memorandum sa kineskom kompanijom Huawei o saradnji na razvoju sistema upravljanja i telekomunikacija u saobraćaju i infrastrukturi.
- Ukupno su projekti vredni 734 miliona evra, a to je sve posao za naše firme i zato treba da se organizuju i udruže - poručila je Mihajlović.
U Rigi je, takođe, potpisan sporazum o uvođenju bezviznog režima između Srbije i Kine, koji je u ime Vlade Srbije potpisao prvi potpredsednik vlade i ministar spoljnih poslova Ivica Dačić, a čime je Srbija postala prva zemlja u regionu CEE koja je sklopila takav sporazum sa Kinom.