Stižu nova pravila: Ako vozite dete bez sedišta, kazne su i do 120.000 dinara
Vodite računa
Svako dete do 135 centimetara visine mora da sedi u sedištu ili će vozač biti kažnjen sa 120.000 dinara. Vožnja u auto-sedištu smanjuje rizik od povreda čak za 70 odsto, tvrde stručnjaci.
VEOMA EKONOMIČNO REŠENJE: Sagradite sebi kuću za samo ŠEST ČASOVA! (VIDEO)
Kukate na cenu cigareta kod nas, u regionu su još SKUPLJE
Kazna za vožnju dece van auto-sedišta ubuduće će se u Srbiji naplaćivati umesto 30.000, čak 120.000 dinara! To propisuju izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje bi vrlo brzo trebalo da se nađu na glasanju u Skupštini.
Pored toga, sedišta koja se koriste moraće da imaju atest i biće obavezna za svako dete visine do 135 centimetara. Stručnjaci za bezbednost u saobraćaju kažu da je dobro što će kazne biti veće da bi primorali vozače da ih koriste pošto sedišta smanjuju rizik od povreda kod dece i do 70 odsto.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije Damir Okanović kaže da je poražavajuće što mali broj ljudi poštuje aktuelne odredbe zakona, pa se u celoj Srbiji tek svako peto dete prevozi u dečijem sedištu.
- Pozdravljam odluku da se kazne za vožnju dece bez auto-sedišta pooštre i novčano povećaju. Tako ćemo naterati sve koji prevoze decu da to rade bezbedno po njih. Problem je što mi ne znamo da li roditelji adekvatno prevoze svoju decu, čak i kada u kolima imaju zaštitno sedište, jer su istraživanja pokazala da većina nije pravilno postavljena, i da često sedišta ne odgovaraju uzrastu detece kojima su namenjena - kaže Okanović.
On objašnjava da roditelji moraju shvatiti od kolike je važnosti korišćenje te bezbednosne opreme za decu i da nikako ne treba da koriste razne izgovore.
- Često čujem da roditelji pričaju među sobom kako oni kao deca nisu sedeli u auto-sedištima i da im ništa nije falilo. To je jedna velika zabluda, jer su pre dvadeset godina deca mnogo više stradala u saobraćaju nego danas, ali nama je cilj da se taj broj još smanji. Takođe, roditelji nikako ne smeju da misle da ukoliko idu na manje relacije mogu da voze decu van sedišta, jer nikada ne možemo znati na kom kilometru može neko da nas udari ili da nam naleti na putu - kaže Okanović.
Direktorka Komiteta za bezbednost u saobraćaju Jasmina Milošević ističe da su tokom policijskih kontrola uočene brojne greške čak i roditelja koji su imali auto sedište u kolima.
- Jedan od najčešćih propusta jeste da sedište u kojem se vozi dete nije dovoljno pričvršćeno, ili da su kaiševi kojima su deca vezana u sedištu labavo postavljeni. Naši podaci pokazuju da tek svaki treći roditelj pravilno prevozi dete u kolima, dok ostali ili ne prevoze mališane u sedištu ili je ono nepravilno postavljeno. Sedišta čuvaju deci život i zato roditelji moraju da pojas vezuju pravilno. On mora da ide preko ključne kosti, preko grudi i karlice, a u ovim zimskim uslovima obavezno je da mališanima skinemo jaknu u kolima - navodi Miloševićeva.
Prema njenim rečima, veoma je važno da trake na pojasevima ne budu zavrnute, kao i da dete i onaj koji sedi pored njega pozadi ne koriste isti pojas za vezivanje.
- Nije dobro ni da deca u rukama dok se voze drže teške predmete, staklene flašice ili plastične igračke. Preporučljivo je da se deca u vožnji igraju eventualno plišanim igračkama koje pri kočenju ne mogu da ih povrede. Takođe, vozači koji imaju bebe obično ih prevoze u sedištima koja se stavljaju na prednje sedište. Oni obavezno onda moraju da deinstaliraju vazdušni jastuk, jer ukoliko dođe do saobraćajne nesreće upravo oni mogu da teško povrede dete - upozorava naša sagovornica.