Стижу нова правила: Ако возите дете без седишта, казне су и до 120.000 динара
Водите рачуна
Свако дете до 135 центиметара висине мора да седи у седишту или ће возач бити кажњен са 120.000 динара. Вожња у ауто-седишту смањује ризик од повреда чак за 70 одсто, тврде стручњаци.
ВЕОМА ЕКОНОМИЧНО РЕШЕЊЕ: Саградите себи кућу за само ШЕСТ ЧАСОВА! (ВИДЕО)
Кукате на цену цигарета код нас, у региону су још СКУПЉЕ
Казна за вожњу деце ван ауто-седишта убудуће ће се у Србији наплаћивати уместо 30.000, чак 120.000 динара! То прописују измене Закона о безбедности саобраћаја, које би врло брзо требало да се нађу на гласању у Скупштини.
Поред тога, седишта која се користе мораће да имају атест и биће обавезна за свако дете висине до 135 центиметара. Стручњаци за безбедност у саобраћају кажу да је добро што ће казне бити веће да би приморали возаче да их користе пошто седишта смањују ризик од повреда код деце и до 70 одсто.
Директор Комитета за безбедност саобраћаја Србије Дамир Окановић каже да је поражавајуће што мали број људи поштује актуелне одредбе закона, па се у целој Србији тек свако пето дете превози у дечијем седишту.
- Поздрављам одлуку да се казне за вожњу деце без ауто-седишта пооштре и новчано повећају. Тако ћемо натерати све који превозе децу да то раде безбедно по њих. Проблем је што ми не знамо да ли родитељи адекватно превозе своју децу, чак и када у колима имају заштитно седиште, јер су истраживања показала да већина није правилно постављена, и да често седишта не одговарају узрасту детеце којима су намењена - каже Окановић.
Он објашњава да родитељи морају схватити од колике је важности коришћење те безбедносне опреме за децу и да никако не треба да користе разне изговоре.
- Често чујем да родитељи причају међу собом како они као деца нису седели у ауто-седиштима и да им ништа није фалило. То је једна велика заблуда, јер су пре двадесет година деца много више страдала у саобраћају него данас, али нама је циљ да се тај број још смањи. Такође, родитељи никако не смеју да мисле да уколико иду на мање релације могу да возе децу ван седишта, јер никада не можемо знати на ком километру може неко да нас удари или да нам налети на путу - каже Окановић.
Директорка Комитета за безбедност у саобраћају Јасмина Милошевић истиче да су током полицијских контрола уочене бројне грешке чак и родитеља који су имали ауто седиште у колима.
- Један од најчешћих пропуста јесте да седиште у којем се вози дете није довољно причвршћено, или да су каишеви којима су деца везана у седишту лабаво постављени. Наши подаци показују да тек сваки трећи родитељ правилно превози дете у колима, док остали или не превозе малишане у седишту или је оно неправилно постављено. Седишта чувају деци живот и зато родитељи морају да појас везују правилно. Он мора да иде преко кључне кости, преко груди и карлице, а у овим зимским условима обавезно је да малишанима скинемо јакну у колима - наводи Милошевићева.
Према њеним речима, веома је важно да траке на појасевима не буду заврнуте, као и да дете и онај који седи поред њега позади не користе исти појас за везивање.
- Није добро ни да деца у рукама док се возе држе тешке предмете, стаклене флашице или пластичне играчке. Препоручљиво је да се деца у вожњи играју евентуално плишаним играчкама које при кочењу не могу да их повреде. Такође, возачи који имају бебе обично их превозе у седиштима која се стављају на предње седиште. Они обавезно онда морају да деинсталирају ваздушни јастук, јер уколико дође до саобраћајне несреће управо они могу да тешко повреде дете - упозорава наша саговорница.