TRANSPORTNA KIČMA ZAPADNOG BALKANA : Prioritetna ulaganja u železnički Koridor 10 u Srbiji
Železnički Koridor 10 u Srbiji je kičma Zapadnog Balkana, kaže direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice Matej Zakonjšek i navodi da će prioritet biti ulaganje upravo u taj vid povezivanja u regiona.
Na vebinaru "Agenda povezivanja za Zapadni Balkan - značaj za Srbiju", Zakonjšek je rekao da je u tom smislu ključna uloga Srbije kao najveće zemlje regiona, s obzirom da je prvi prioritet Sekeratrijata Trasportne zajednice investiranje u železnicu, odnosno obnova postojećih železničkih linija i izgradnja novih.
Zakonjšek je napomenuo da je ključno da železnica bude povezana i sa vodenim putevima.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2016/02/07/autoput.jpg?itok=-ZkpoLvk)
REGION PREPLAVLJEN KRNTIJAMA: Vozila na balkanskim ulicama starija nego u EU
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/04/23/gradjevina.jpg?itok=w9Om6lM1)
UPRKOS KORONI NALAZE SE U PROBRANOM DRUŠTVU: Zabeležen obiman porast građevinskih radova u zemlji članice EU
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/10/18/voz.jpg?itok=xAk6lGka)
SPEJS ŠATL ILI VOZ? Budućnost je stigla: Ruske železnice predstavile novi vagon (VIDEO)
-Imamo konkretne projekte, a što se tiče Evropske komisije, noseći projekat je da se obezbedi plovnost Dunava i da Sava bude osposobljena za plovidbu - rekao je Zakonjšek.
Naveo je da je, posle ulaganja u železnicu, drugi prioritet Sekretarijata Transportne zajednice bezbednost na putevima, a treći olakšavanje transporta.
Ukazao je na to da trenutno građani i poslovni operateri predugo čekaju na granicima u regionu, i da su zato potrebne "meke mere" koje bi omogućile da se stanje promeni.
Naveo je da su špediteri iz regiona dva puta skuplji od špeditera u EU, jer njihovi kamioni čekaju od sedam do 48 sati da pređu jedan granični prelaz.
-Prosečan špediter u regionu ima potrebu za pet puta više kamiona da bi obavio isti posao, a to ne znači samo veće troškove, nego i veću emisiju ugljen dioksida i habanje puteva - rekao je Zakonjšek.
Naveo je da je tokom kovid krize region pokazao da svi partneri mogu brzo i dobro da sarađuju kada postoji jasno opredeljenje i cilj, i to islustrovao primerom uspostavljanja takozvanih "zelenih koridora" za medicinsku opremu.
-Kad postoji ideja i politička volja stvari se dešavaju vrlo brzo. Treba da održimo taj zamajac i da ti zeleni putevi ostanu zaista zeleni i proširimo spisak roba - rekao je Zakonjšek.
Naveo je da je krajni cilj jedan šalter na svakoj granici koji će dramatično skratiti vreme čekanje, i kao dobra primer naveo integraisani granični prelaz između Srbije i Severne Makedonije.
Naglasio je da je cilj Sekretarijata Transportne zajednice, u čijem članstvu su sve zemlje EU i šest regionalnih partnera na Zapadnom Balkanu potpuna integracija trasportnih tržišta regiona unutra zemalja regiona i Zapadnog Balkana sa EU.
Šef sektora za saradnju Delegacije EU Ingve Engstrom poručio je da je poboljšanje povezanosti među zemljama Zapadnog Balkana i regiona sa EU jedna od ključnih poluga i zamajaca privrednog rasta koji donosi opipljive koristi građanima Srbije i regiona.
Naveo je da je EU za projekte povezanosti obezbedila milijardu evra 2015. godine kroz grantove da bi pratila agendu za povezivanje, kao i da je to već donelo opipljive rezultate.
-Želimo da modernizujemo železnicu u regionu, da se poveća bezbednost na putevima i smanje troškovi održavanja. Želimo da grantove koji su planirani za ekonomski investicioni okvir EU za Zapadni Balkan povežemo sa zajmovima koji se mogu dobiti od evropskih banaka - kaže Engstrom.
Engstrom je rekao da ekonomski investicioni plan mobiliše veliki deo finansijskog okvira koje pokriva zemlje kanididate.
- To je jedna otvorena ponuda od devet milijardi evra za ceo Zapadni Balkan - kaže Engstrom.
Direktor Regionalne privredne komore za Moravički i Raški administrativni okrug Zvonko Tufegdžić kaže da bi obnavljanje železničkog saobraćaja otvorilo i oslobodilo ekonomski potencijal pet okruga koji gravitiraju ka Kraljevu.
- Otvaranje i obnavljanje pruge koja bi spojila Beograd i Prištinu i poprečne veze između železničkog koridora 10 i 11 značilo bi ponovo oživljavanje železničkog čvora Kraljevo, rekao je Tufegdžić.
Kako navodi, najveći benefiti od obnavljanja železnice očekuju se u metalskoj industriji koja ima najveći probleme u transportu, zatim automobilskoj industriji, rudarstvu i drvnoj industriji, ali i u turizmu.