ТРАНСПОРТНА КИЧМА ЗАПАДНОГ БАЛКАНА : Приоритетна улагања у железнички Коридор 10 у Србији
Железнички Коридор 10 у Србији је кичма Западног Балкана, каже директор Сталног секретаријата Транспортне заједнице Матеј Закоњшек и наводи да ће приоритет бити улагање управо у тај вид повезивања у региона.
На вебинару "Агенда повезивања за Западни Балкан - значај за Србију", Закоњшек је рекао да је у том смислу кључна улога Србије као највеће земље региона, с обзиром да је први приоритет Секератријата Траспортне заједнице инвестирање у железницу, односно обнова постојећих железничких линија и изградња нових.
Закоњшек је напоменуо да је кључно да железница буде повезана и са воденим путевима.
РЕГИОН ПРЕПЛАВЉЕН КРНТИЈАМА: Возила на балканским улицама старија него у ЕУ
УПРКОС КОРОНИ НАЛАЗЕ СЕ У ПРОБРАНОМ ДРУШТВУ: Забележен обиман пораст грађевинских радова у земљи чланице ЕУ
СПЕЈС ШАТЛ ИЛИ ВОЗ? Будућност је стигла: Руске железнице представиле нови вагон (ВИДЕО)
-Имамо конкретне пројекте, а што се тиче Европске комисије, носећи пројекат је да се обезбеди пловност Дунава и да Сава буде оспособљена за пловидбу - рекао је Закоњшек.
Навео је да је, после улагања у железницу, други приоритет Секретаријата Транспортне заједнице безбедност на путевима, а трећи олакшавање транспорта.
Указао је на то да тренутно грађани и пословни оператери предуго чекају на границима у региону, и да су зато потребне "меке мере" које би омогућиле да се стање промени.
Навео је да су шпедитери из региона два пута скупљи од шпедитера у ЕУ, јер њихови камиони чекају од седам до 48 сати да пређу један гранични прелаз.
-Просечан шпедитер у региону има потребу за пет пута више камиона да би обавио исти посао, а то не значи само веће трошкове, него и већу емисију угљен диоксида и хабање путева - рекао је Закоњшек.
Навео је да је током ковид кризе регион показао да сви партнери могу брзо и добро да сарађују када постоји јасно опредељење и циљ, и то ислустровао примером успостављања такозваних "зелених коридора" за медицинску опрему.
-Кад постоји идеја и политичка воља ствари се дешавају врло брзо. Треба да одржимо тај замајац и да ти зелени путеви остану заиста зелени и проширимо списак роба - рекао је Закоњшек.
Навео је да је крајни циљ један шалтер на свакој граници који ће драматично скратити време чекање, и као добра пример навео интеграисани гранични прелаз између Србије и Северне Македоније.
Нагласио је да је циљ Секретаријата Транспортне заједнице, у чијем чланству су све земље ЕУ и шест регионалних партнера на Западном Балкану потпуна интеграција траспортних тржишта региона унутра земаља региона и Западног Балкана са ЕУ.
Шеф сектора за сарадњу Делегације ЕУ Ингве Енгстром поручио је да је побољшање повезаности међу земљама Западног Балкана и региона са ЕУ једна од кључних полуга и замајаца привредног раста који доноси опипљиве користи грађанима Србије и региона.
Навео је да је ЕУ за пројекте повезаности обезбедила милијарду евра 2015. године кроз грантове да би пратила агенду за повезивање, као и да је то већ донело опипљиве резултате.
-Желимо да модернизујемо железницу у региону, да се повећа безбедност на путевима и смање трошкови одржавања. Желимо да грантове који су планирани за економски инвестициони оквир ЕУ за Западни Балкан повежемо са зајмовима који се могу добити од европских банака - каже Енгстром.
Енгстром је рекао да економски инвестициони план мобилише велики део финансијског оквира које покрива земље канидидате.
- То је једна отворена понуда од девет милијарди евра за цео Западни Балкан - каже Енгстром.
Директор Регионалне привредне коморе за Моравички и Рашки административни округ Звонко Туфегџић каже да би обнављање железничког саобраћаја отворило и ослободило економски потенцијал пет округа који гравитирају ка Краљеву.
- Отварање и обнављање пруге која би спојила Београд и Приштину и попречне везе између железничког коридора 10 и 11 значило би поново оживљавање железничког чвора Краљево, рекао је Туфегџић.
Како наводи, највећи бенефити од обнављања железнице очекују се у металској индустрији која има највећи проблеме у транспорту, затим аутомобилској индустрији, рударству и дрвној индустрији, али и у туризму.