YANDEX TAXI PREDLOŽIO TRI ZAKONODAVNE IZMENE: "Ako sada ništa ne uradimo, taksi tržište u Srbiji će nestati"
Yandex.Taxi predlaže da se promeni zakonodavstvo u oblasti taksi usluga: da otkaže regulisanje cena i da dozvoli dobijanje licence za nove vozače.
Da bi se Beograd i ostali gradovi Srbije pretvorili u savremene "pametne gradove", država mora radikalno da izmeni zakone u oblasti legalnog taksi prevoza. Ovo mišljenje je izrazio Anton Petrakov, direktor za vezu sa državnim organima Yandex.Taxi (Rusija), tokom prezentacije "Smart City" na konferenciji Innovation Talk 2018, održanoj pod pokroviteljstvom Ministarstva za inovacije Republike Srbije.
Koncept "Smart City", između ostalog, podrazumeva značajno smanjenje upotrebe i čak potpuno napuštanje ličnih automobila. Ako je u gradu dobro razvijen, ne samo tradicionalni javni prevoz, već i "lični" (taksi, car sharing), koji je jeftin i udoban za koriščenje, njihov automobil postaje nepotreban. Zašto gubiti vreme i novac za kupovinu automobila, osiguranje, održavanje, traženje parking mesta, brinući o sigurnosti vozila dok šetate ili dok idete u restoran, kada u bilo kom trenutku i u bilo kom mestu u gradu možete naručiti jeftini taksi? A ako želite da vozite - koristite car shering: brzo će te pronaći automobil u vašoj blizini sa vašeg pametnog telefona, odvesti se tamo gde želite, i ostavite auto na ulici za sledeće korisnike.
U najskupljim svetskim gradovima, cena taksija slična kao u Beogradu
U mnogim razvijenim gradovima sveta to se već dešava. Nažalost, u Srbiji to nije moguće zbog ozbiljnih zakonskih ograničenja u oblasti taksi usluga. Cene prevoza se utvrđuju zakonom i veoma su visoke. Po rečima Antona Petrakova, čak u jednom od najskupljih gradova na svetu - u Moskvi - prosečna cena vožnje taksijem je približna kao i u Beogradu, dok je prosečna plata dva puta veća.
Pored toga, važeći zakon je napravljen tako da dobijanje taksi licence u zemlji već duži niz godina je nemoguć. Broj vozača je prirodno smanjen, a za one koji žele da zaradjuju dodatni novac, postoji samo jedan izlaz - da se to uradi nezakonito, zaobilazeći zakon i poreze.
Taksisti ne treba da brinu, zarađivaće više
"Yandex.Taxi već radi u 14 zemalja i dobro nam je poznato da: legalno taksi tržište i putnički saobraćaj generalno pokazuju brz rast u državama sa progresivnim zakonodavstvom, sposobnošću da odrede svoje cene za vožnju taksijem i otvorenim pristupom vozačima za dobijanje taksi licenci ", komentarisao je gospodin Petrakov.
Taksi tržište u zemlji je trenutno u ozbiljnoj krizi, a ako se ništa ne uradi, za nekoliko godina će i nestati. "Taksisti, naravno, brinu o njihovim zaradama i mogu ih shvatiti. Iz istog razloga, protestuju protiv dolaska tehnoloških platformi, verujući da one uzimaju njihov novac i ne osiguravaju sigurnost prevoza. Ali kako pokazuje naše iskustvo, sve se događa potpuno suprotno: kada se cene za prevoz smanje i tržište postaje otvoreno, vozači počinju zarađivati više. Platforme poput naše pomažu u tome: zahvaljujući modernim tehnologijama, vreme mirovanja i čekanja vozača je smanjeno nekoliko puta, tako da stvarno zarađuju većinu radnog dana. Zahvaljujući otvorenom tržištu pojavljuju se nove kompanije, dolaze veliki igrači, koji počinju da se takmiče ne samo za putnike, već i za vozače. Istovremeno, mi, na primer, radimo samo sa licenciranim taksi službama i u potpunosti podržavamo želju tržišta da ostanemo u legalnoj pravnoj oblasti", dodaje on.
Yandex.Taxi predlaže tri temeljne izmene zakonodavstva Srbije
Kako bi taksi iz "elitnog" sredstva prevoza postao javni prevoz dostupan svim lokalnim stanovnicima, zadržavajući sve prednosti legalnog tržišta (licencirani vozači, transparentnost za oporezivanje), Yandex.Taxi predlaže tri temeljne izmene zakonodavstva Srbije:
- Sposobnost određivanja tržišnih tarifa
- Mogućnost popusta u vožnjama u taksiju
- Promeniti pravila za izdavanje licenci za pružanje taksi usluga: ukloniti ograničenje njihovog broja i uspostaviti proceduru koju može doneti svaki vozač koji želi da zaradi novac taksiranjem.
Yandex.Taxi veruje da će te promene s jedne strane dovesti do brzog rasta potražnje za taksi uslugama, a sa druge - povećanju tržišnih kapaciteta, stvaranju novih licenciranih taksi službi i mnogim novim radnim mestima u zemlji. Taksi usluge će nastaviti da pružaju vozači sa licencama, ali će se potražnja i ponuda na tržištu povećati više puta. Kao što pokazuje praksa, svi će imati koristi od toga: putnici, vozači i država.