YANDEX TAXI ПРЕДЛОЖИО ТРИ ЗАКОНОДАВНЕ ИЗМЕНЕ: "Ако сада ништа не урадимо, такси тржиште у Србији ће нестати"
Yandex.Taxi предлаже да се промени законодавство у области такси услуга: да откаже регулисање цена и да дозволи добијање лиценце за нове возаче.
Да би се Београд и остали градови Србије претворили у савремене "паметне градове", држава мора радикално да измени законе у области легалног такси превоза. Ово мишљење је изразио Антон Петраков, директор за везу са државним органима Yandex.Taxi (Русија), током презентације "Смарт City" на конференцији Innovation Талк 2018, одржаној под покровитељством Министарства за иновације Републике Србије.
Концепт "Смарт City", између осталог, подразумева значајно смањење употребе и чак потпуно напуштање личних аутомобила. Ако је у граду добро развијен, не само традиционални јавни превоз, већ и "лични" (такси, цар схаринг), који је јефтин и удобан за коришчење, њихов аутомобил постаје непотребан. Зашто губити време и новац за куповину аутомобила, осигурање, одржавање, тражење паркинг места, бринући о сигурности возила док шетате или док идете у ресторан, када у било ком тренутку и у било ком месту у граду можете наручити јефтини такси? А ако желите да возите - користите цар схеринг: брзо ће те пронаћи аутомобил у вашој близини са вашег паметног телефона, одвести се тамо где желите, и оставите ауто на улици за следеће кориснике.
У најскупљим светским градовима, цена таксија слична као у Београду
У многим развијеним градовима света то се већ дешава. Нажалост, у Србији то није могуће због озбиљних законских ограничења у области такси услуга. Цене превоза се утврђују законом и веома су високе. По речима Антона Петракова, чак у једном од најскупљих градова на свету - у Москви - просечна цена вожње таксијем је приближна као и у Београду, док је просечна плата два пута већа.
Поред тога, важећи закон је направљен тако да добијање такси лиценце у земљи већ дужи низ година је немогућ. Број возача је природно смањен, а за оне који желе да зарађују додатни новац, постоји само један излаз - да се то уради незаконито, заобилазећи закон и порезе.
Таксисти не треба да брину, зарађиваће више
"Yandex.Taxi већ ради у 14 земаља и добро нам је познато да: легално такси тржиште и путнички саобраћај генерално показују брз раст у државама са прогресивним законодавством, способношћу да одреде своје цене за вожњу таксијем и отвореним приступом возачима за добијање такси лиценци ", коментарисао је господин Петраков.
Такси тржиште у земљи је тренутно у озбиљној кризи, а ако се ништа не уради, за неколико година ће и нестати. "Таксисти, наравно, брину о њиховим зарадама и могу их схватити. Из истог разлога, протестују против доласка технолошких платформи, верујући да оне узимају њихов новац и не осигуравају сигурност превоза. Али како показује наше искуство, све се догађа потпуно супротно: када се цене за превоз смање и тржиште постаје отворено, возачи почињу зарађивати више. Платформе попут наше помажу у томе: захваљујући модерним технологијама, време мировања и чекања возача је смањено неколико пута, тако да стварно зарађују већину радног дана. Захваљујући отвореном тржишту појављују се нове компаније, долазе велики играчи, који почињу да се такмиче не само за путнике, већ и за возаче. Истовремено, ми, на пример, радимо само са лиценцираним такси службама и у потпуности подржавамо жељу тржишта да останемо у легалној правној области", додаје он.
Yandex.Taxi предлаже три темељне измене законодавства Србије
Како би такси из "елитног" средства превоза постао јавни превоз доступан свим локалним становницима, задржавајући све предности легалног тржишта (лиценцирани возачи, транспарентност за опорезивање), Yandex.Taxi предлаже три темељне измене законодавства Србије:
- Способност одређивања тржишних тарифа
- Могућност попуста у вожњама у таксију
- Променити правила за издавање лиценци за пружање такси услуга: уклонити ограничење њиховог броја и успоставити процедуру коју може донети сваки возач који жели да заради новац таксирањем.
Yandex.Taxi верује да ће те промене с једне стране довести до брзог раста потражње за такси услугама, а са друге - повећању тржишних капацитета, стварању нових лиценцираних такси служби и многим новим радним местима у земљи. Такси услуге ће наставити да пружају возачи са лиценцама, али ће се потражња и понуда на тржишту повећати више пута. Као што показује пракса, сви ће имати користи од тога: путници, возачи и држава.