Beskompromisni filozofi: Naši dizajneri kreirali AQOS - auto za pohod na vrh sveta
Ogromna ponuda automobila čini originalnost đavolski teškim poslom. Takođe, očekivanja kupaca i borba za njihovo poverenje nikad nisu bili zahtevniji. Sve ovo ne plaši momke iz AQOS automobila. Naprotiv.
AQOS Technologies je domaća firma koju čine iskusni i u Evropi priznati profesionalci u oblastima projektovanja, inženjeringa, tehnologije i arhitekture. Pokušavajući da iskoče iz ustaljenog toka automobilske industrije, tim koji čini AQOS želi da stvori autentičan brend, čiji se identitet neće zasnivati na agresivnoj marketinškoj kampanji, već na samom sebi.
AQOS projekat je stvoren sa ciljem da iz korena protrese automobilsku industriju. Činjenica da je napravljen u Srbiji čini ga dodatno inovativnim, jedinstvenim i intrigantnim.
Saša Milovančević (na slici ispod), glavni dizajner u kompaniji, pokušao je da nam objasni energiju koja pokreće celo poduzeće, filozofiju koja ga uobličava, ali i viđenje automobilskog univerzuma danas, te, naravno, model čija prezentacija svetu tek sledi.
• ZAŠTO DIZAJN AUTOMOBILA?
Kulminacija tenzije između funkcije i estetike u auto dizajnu oduvek je predstavljala za mene neodoljivu privlačnost kojoj se nisam mogao ni hteo odupreti. Kompleksnost procesa na harmonizaciji mehaničkih, ergonomskih i aerodinamičkih elemenata sa estetikom, kao i filozofskih i socioloških stavova unutar percepiranog ekonomskog efekta, izazov je prvog reda.
• ŠTA JE SUŠTINA DIZAJNA (AUTOMOBILA)?
Pohotljivost i sebičnost lepote je često suprotstavljena tehnici. Harmonizacija i pronalaženje balansa, veze i razumevanja te dve pojave je zapravo suština dizajna, u kojoj se dizajn pojavljuje kao artikulator svih tehničko-tehnoloških procesa. Kada se približite ili dodjete do nje (suštine dizajna), tehnika vam postaje lepa a estetika postaje veoma matematična.
• U KOJOJ MERI JE ETIKA OSNOV UMETNOSTI I DIZAJNA?
Kada imate moral etika je nepotrebna, ali važi i obrnuto sa malim modifikacijama. Osnovni etički problem je brza smenjivost (postojećeg) dizajna. Neoliberalni ekonomisti bi to vrlo rado pravdali ubrzanjem tj. ponavljanjem profitnog ciklusa, ali poslednjim dešavanjima zapravo iskustvima svetske ekonomije i taj koncept je kompromitovan. Da pojasnim, pohlepa se ne isplati.
• FILOZOFIJA ŽIVLJENJA?
Ne možete da date ono što nemate. Svako stvaralaštvo po svojoj prirodi je sebično i tek kada postigne svoje zadovoljenje postaje darežljivo za opštu stvar, a u retkim slučajevima i za kompletnu civilizaciju. Morate uhvatiti najbolji deo svoje psihe, izbalansirati duh i telo do tačke kada kvalitet te spoznaje možete da transferišete u delo, tj. misli u liniju i površinu odnosno formu, i da satisfakciju tog procesa ne devalvirate bilo kakvim životnim kompromisima koje bi ugrozile savršenost pomenutog procesa.
• IMA LI UTICAJA DRUGIH OBLIKA UMETNOSTI NA STVARANJE SPORTSKIH AUTOMOBILA?
Automobilski dizajn je jako senzibilan i kao takav veoma je podložan trenutnom trendu i jakoj interakciji sa ostalim tokovima umetnosti (moda, arhitektura, muzika). Da li je era elektronske muzike bila preteča i uvodnik u eru električnih automobila prepustimo istoriji umetnosti, ali je sasvim sigurno da je odradila mentalnu predigru i adaptaciju za nešto novo što u tom trenutku nije bilo izvesno.
• GDE JE AUTO-INDUSTRIJA DANAS?
Samo velika i nepresušna potreba tržišta za „suvozemnim četvorotočkašem kontrolisanim voljom vlasnika“ održava ideju o automobilu.
Jedan pravac je da odgovor na tu potrebu, u kojoj ima strasti i logike, treba tražiti novim dizajnom koji će prepakovati tradicionalne poglede na tehnologiju materijala i pogona.
Drugi pravac jeste da trenutna tehnološka postignuća treba filigranskom preciznošću reinstalirati u koren ideje o automobilu kao fenomenu dvadesetog veka koji je predstavljao simbol slobode (nezavisnog kretanja) i lepote koju istinski automobilski zaljubljenici u trenucima entuzijazma čak porede i sa lepotom žene. AQOS će oba pomenuta pravca tretirati svojim delovanjem.
Tržište u ovih sto i nešto godina edukovano, da je sve manje podložno besmislenim marketinškim sloganima i imuno na prolazne trendove koji se uporno serviraju. Lestvica poverenja tj. zadovoljenja tržišta je poslednjih godina dramatično podignuta na viši nivo i tu pojavu smatram odličnom.
• KADA SE RAĐA NOVI BREND?
Smisao i pun efekat novog brenda je moguć jedino ako se momentum dešavanja sinhronizuje sa razumevanjem civilizacijskih potreba. U tom trenutku i u tom slučaju imamo efekat tržišnog vakuma koji usisava novu ideologiju novog brenda.
Podrazumeva se da je u temelju procesa znanje, strast i bezrezervna ljubav koja će vas odvesti u posvećenost i rizik iznalaženja rešenja na sve izazove koji vas očekuju na tom putu. Istine radi, treba pomenuti dozu lične ludosti i hira koji vas vodi u pravcu preuzimanja odgovornosti za ishod akcije, ali tako je bilo oduvek kroz istoriju stvaranja novog.
• ČIME SE AQOS IZDVAJA OD POSTOJEĆIH AUTOMOBILA?
AQOS postoji zbog onih čijem ukusu postojeća dostignuća u auto industriji nisu dovoljna, koji odabir marke automobila doživljavaju kao čin determinacije svoje ličnosti i pre svega onih koji znaju i vole da voze automobile složenog karaktera. Tenzije suprostavljenih karakteristika, o kojima sam govorio na početku ovog razgovora, biće dovedene do svog vrhunca i one će biti nosioci satisfakcije klijenata i nas koji radimo na stvaranju proizvodnje AQOS-a.
• DA LI JE DANAS POKRENUTI NOV BREND I UČINITI GA PROFITABILNIM?
Odgovor na to pitanje daćemo po završetku punog ciklusa koji se sastoji od predstavljanja prototipa, njegove proizvodnje i plasmana na trzistu. AQOS-ov ulazak u trku sa etabliranim brendovima čin je našeg stava da je to i moguće. Uostalom, svaki biznis je profitabilan ako je vaša performansa u njemu dominantna u odnosu prema konkurenciji.
• KADA ĆE AQOS STUPITI NA ASFALT?
Prvi AQOS-ov automobil kao svetsku premijeru videćete na nekom od automobilskih sajmova krajem ove godine ili početkom sledeće u formi koncepta - prototipa. Sledeća etapa promocije odigraće se na čuvenoj trci u Le Manu gde ćemo svoja rešenja sa radošću uporediti sa konkurencijom. Godina u kojoj će se to desiti biće rezultanta naše nespremnosti da kompromitujemo kvalitet izrade. Trenutni presek situacije nam govori da AQOS treba očekivati u punom sjaju za dve do tri godine.
Pogledajte još:
♦ Ostavili mu 10 santimetara prostora, ali je isparkirao kao šampion (VIDEO)
♦ "Petlja" mu se vuče po podu: Skok motorom sa ski skakaonice (VIDEO)
♦ Kako izgleda kada se posvađaju kopilot i vozač tokom relija? (VIDEO)
♦ NI reka u sred Vankuvera ne može da zaustavi novi Jeep! (VIDEO)
♦ Majstor za povlačenje crte: Pogledajte kako Italijan boji linije na putu (VIDEO)