NOVA PRAVILA: Kako da prepoznate političku kampanju na našim televizijama?
Predizborna kampanja proteći će prvi put bez zakupljenih stranačkih termina na televizijama. Ili ipak ne?
Zakonom o elektronskim medijima je predviđeno, a Pravilnikom o predizbornoj kampanji bliže razjašnjeno - dakle nema plaćenih termina. Ovo pravilo se primenjuje prvi put, jer posle usvajanja zakona ovo su prvi izbori.
Međutim, generalni sekretar Regulatornog tela za elektronske medije (REM) Nenad Janković za Srbiju Danas.com kaže da i sada postoji mogućnost da se zakupi termin, a objašnjava i kako:
Veto na zabavne emisije
Političari, tokom predizborne kampanje, ne smeju da gostuju u zabavnim emisijama, igranom, dečijem i sličnim programima. Izuzetak je samo ako je sadržaj snimljen bar godinu dana pre raspisivanja izbora. Zabranjeno je da preuzimaju ulogu voditelja i reportera u TV programima.
- Pitanje je da li će pružalac medijske usluge da uđe u tu varijantu, zato što 12 minuta reklama kao komercijalna usluga u satu može da se iskoristi za plaćeni termin. Dakle, neko ko hoće da se 12 minuta emituje plaćeno, on može da se emituje, ali televizija na kojoj se emituje neće moći da emituje reklame – rekao je Janković.
Dakle, u neku ruku, televizija će se tog sata odreći drugih, tj. komercijalnih reklama.
Za sve jednako na javnim servisima
Kako piše u Pravilniku o obavezama pružalaca medijskih usluga Javna medijska ustanova "Radio-televizija Srbije" i Javna medijska ustanova "Radio-televizija Vojvodine" dužne su da u svom programu ravnomerno i bez diskriminacije, pod istim programskim i tehničkim uslovima, predstave sve izborne liste i kandidate
- Ako je zakonodavac mislio da će na ovaj način biti izbegnuta diskriminacija stranaka, onda je to i stavio tako u zakon, a to je zakonom predviđeno da nema plaćenih termina – objašnjava Janković.
Sve u skladu sa novinarskim žanrom
Televizija može da organizuje debatu, predstavljanje neke stranke, može da organizuje okrugli sto, intervju, može bilo šta da uradi što je u okviru novinarskog žanra, ali pod istim uslovima za sve učesnike u predizbornoj kampanji odnosno na izborima.
- Televizije mogu da emituju ali ne sme da bude plaćeni termin niko ne može da plati da se pojavi i da priča, odnosno da se reklamira, izuzev ako zakupi 12 minuta ili 5 minuta reklama... Tj. ono što je reklamni prostor. Naravno tu mogu da emituju i spotove.
Predizborni program
Mitinzi će moći da budu emitovani, ali prema procenama urednika, kao deo predizbornog programa i bez diskriminacije stranaka.
Predizborni program mora biti odvojen zvukom i slikom od ostatka programa, a tokom trajanja mor a da bude jasno označen tekstualnim obaveštenjem. Ne sme se emitovati u toku i najmanje 10 minuta pre ili nakon emitovanja emisija za maloletnike.
Televizije ne smeju u udarnim terminima, kao vesti dana i glavne naslove, da objavljuju istraživanja javnog menjenja koja procenjuju kako se stranke kotiraju.