НОВА ПРАВИЛА: Како да препознате политичку кампању на нашим телевизијама?
Предизборна кампања протећи ће први пут без закупљених страначких термина на телевизијама. Или ипак не?
Законом о електронским медијима је предвиђено, а Правилником о предизборној кампањи ближе разјашњено - дакле нема плаћених термина. Ово правило се примењује први пут, јер после усвајања закона ово су први избори.
Међутим, генерални секретар Регулаторног тела за електронске медије (РЕМ) Ненад Јанковић за Србију Danas.com каже да и сада постоји могућност да се закупи термин, а објашњава и како:
Вето на забавне емисије
Политичари, током предизборне кампање, не смеју да гостују у забавним емисијама, играном, дечијем и сличним програмима. Изузетак је само ако је садржај снимљен бар годину дана пре расписивања избора. Забрањено је да преузимају улогу водитеља и репортера у ТВ програмима.
- Питање је да ли ће пружалац медијске услуге да уђе у ту варијанту, зато што 12 минута реклама као комерцијална услуга у сату може да се искористи за плаћени термин. Дакле, неко ко хоће да се 12 минута емитује плаћено, он може да се емитује, али телевизија на којој се емитује неће моћи да емитује рекламе – рекао је Јанковић.
Дакле, у неку руку, телевизија ће се тог сата одрећи других, тј. комерцијалних реклама.
За све једнако на јавним сервисима
Како пише у Правилнику о обавезама пружалаца медијских услуга Јавна медијска установа "Радио-телевизија Србије" и Јавна медијска установа "Радио-телевизија Војводине" дужне су да у свом програму равномерно и без дискриминације, под истим програмским и техничким условима, представе све изборне листе и кандидате
- Ако је законодавац мислио да ће на овај начин бити избегнута дискриминација странака, онда је то и ставио тако у закон, а то је законом предвиђено да нема плаћених термина – објашњава Јанковић.
Све у складу са новинарским жанром
Телевизија може да организује дебату, представљање неке странке, може да организује округли сто, интервју, може било шта да уради што је у оквиру новинарског жанра, али под истим условима за све учеснике у предизборној кампањи односно на изборима.
- Телевизије могу да емитују али не сме да буде плаћени термин нико не може да плати да се појави и да прича, односно да се рекламира, изузев ако закупи 12 минута или 5 минута реклама... Тј. оно што је рекламни простор. Наравно ту могу да емитују и спотове.
Предизборни програм
Митинзи ће моћи да буду емитовани, али према проценама уредника, као део предизборног програма и без дискриминације странака.
Предизборни програм мора бити одвојен звуком и сликом од остатка програма, а током трајања мор а да буде јасно означен текстуалним обавештењем. Не сме се емитовати у току и најмање 10 минута пре или након емитовања емисија за малолетнике.
Телевизије не смеју у ударним терминима, као вести дана и главне наслове, да објављују истраживања јавног мењења која процењују како се странке котирају.