Dečiji crteži su pokazatelj inteligencije u starijoj dobi
Tokom istraživanja dr. Arden je s timom pratila 7.752 para blizanaca koji su bili deo istraživanja ranog razvoja blizanaca.
Svi roditelji znaju s koliko ponosa lepe prve crteže svoje dece po stanu, mada prema novim istraživanjima, upravo iz tih žvrljotina moglo bi se videti koliko će inteligentna deca biti u tinejdžerskom dobu.
Nedavno su objavljena otkrića istraživanja doktorke Rosalinde Arden s Instituta psihijatrije u Londonu, u časopisu "Psychologival Science". Tokom istraživanja dr. Arden je s timom pratila 7.752 para blizanaca koji su bili deo istraživanja ranog razvoja blizanaca.
Kad su deca bila stara četiri godine, roditelji su im rekli da nacrtaju sliku deteta, kako bi uporedili nalaze s istraživanjem iz 1920.-ih godina, kojim se želela utvrditi inteligencija dece.
Svaki crtež tad je ocenjen od 0 do 12, a gledao se broj fizičkih karakteristika (glava, oči, nos, usta, telo i ruke) koje je dete nacrtalo. Tako je, na primer, dete koje je nacrtalo dve ruke i noge, ali glavu bez ikakvih karakteristika moglo dobiti tek četiri boda.
Od dece je zatim zatraženo da reše testove inteligencije sa četiri, a zatim ponovo sa četrnaest godina. Naučnici su otkrili da su deca koja su sa četiri godine osvojila više bodova zbog crteža pokazala i veći IQ u tom dobu, što je bilo i za očekivati.
Međutim ono što je iznenadilo sve je bila činjenica da su deca koja su sa četiri godine dobila veće ocene na testu crtanja bila inteligentnija i sa četrnaest godina.
Dr. Arden ipak ističe da roditelji ne trebaju da brinu ako njihova deca ne crtaju lepo, jer je korelacija između "lepih" crteža i inteligencije bila mala, pa dodaje: "Crtačke sposobnosti ne određuju inteligenciju. Postoje brojni uzroci, genetski i oni uslovljeni okolinom, koji utiču na inteligenciju u starijoj dobi."
Tim je otkrio da bi mogla postojati i genetska veza u pogledu detetove sposobnosti da se likovno izražava. Naime, u dobi od četiri godine jednojajčani blizanci su crtali mnogo sličnije crteže od dvojajčanih, koji dele 50% genetike, ali imaju slično vaspitanje.
No dr. Arden napominje i da to ne znači da postoji gen koji određuje nadarenost za slikanje. "Detetova mogućnost da nešto dobro prikaže crtežom povezana je sa brojnim njegovim drugim mogućnostima, kao što su moć zapažanja, kako drži olovku, itd."
Ranije ove godine objavljeno je i istraživanje prema kojem je dečija sposobnost čitanja takođe pokazatelj inteligencije koju će dete imati u tinejdžerskom periodu.
(magazin.net.hr)