Pet tipova kontrolora u gradskom prevozu
Vožnja autobusom je svakoga dana nova avantura. Sa novouvedenim regulacijama vezanim za kontrolu karata, "ridžovani" su trenirani da funkcionišu po direktivi "pronađi i uništi". Umesto da kolektivno krivimo vratove na poznatim kritičnim stanicama, isplati se ući u psihologiju vajnih pripadnika kontrole. Naš novinar je učinio upravo to – ovo su njegova iskustva.
1. Rambo
Rambo pristupa poslu isto kao kada je nekad čuvao mrtvu stražu na granici sa Bugarskom u zlatno doba JNA. Strog i odlučan, neće odstupiti od pravila službe ni milimetar i spreman je na sve. Obično je niži i temeljno građen, kratko podšišan, komande izdaje kratko i odsečno. Putnici mogu da ga vole ili mrze, ali njegova je poslednja. Dobar u naplati, loš u međuljudskim odnosima, obično radi neko vreme i prebaci se na nešto bolje, tipa obezbeđenje u "Maksiju" ili čuvanje ovaca.
2. Oštrokonđa
U pitanju je vrlo specifičan tip starije žene, vazda nervozna i na ivici, ona koristi svoj novi autoritet da ispravi sve svetske nepravde, krive Drine i druge probleme koji je muče. Oštrokonđa je u velikoj meri upoznata sa sistemom funkcionisanja GSP-a, zna gde se kriju slepi putnici i pronalazi veliko zadovoljstvo u pronalaženju i sankcionisanju istih. Svađa se glasno, ima odgovor na sve i u njenoj smeni svi su krivi dok se ne utvrdi suprotno, a onda su krivi zbog toga što postoje. Ne dao vam dobri Bog da se nađete pred bujicom njenih otrovnih opaski, tada postaje nebitna i karta i kazna - valja spasavati živu glavu. Otpor je uzaludan. Možete bežati, ali šta kada je sretnete sledeći put? Kada je Homer pisao o mitskim harpijama, imao je na umu upravo nju. Strah i trepet, neumitna poput smrti, gorka kao kafa u našoj redakciji.
3. Pioniri
Uglavnom dobra deca, povučena iz najdubljih ponora studentskih zadruga i bačena u čeljusti zveri koju zovemo gradskim prevozom. Isprva pokušavaju da ispoštuju direktive nadređenih, ali očaj koji vlada u narodnoj atmosferi ubrzo ih transformiše u nefunkcionalne kontrolore, pa tako većinu radnog vremena provedu na stanici, prosto se vozeći busom ili završavajući svoje mnogobrojne obaveze. Kod pionira ništa nije problem, sažaliće se na bolećivu priču i biće spremni da saslušaju.
4. Starac Fočo od stotinu ljeta
Stari Fočo je srećan zbog sigurnog posla u bilo kakvoj službi koji je u stanju da dobije, jerbo nije lako biti u penziji i raditi, prosto treba naći vremena od hranjenja golubova i igranja šaha. Ipak, supruga ga kod kuće u velikoj meri smara, pa je spreman da provede veliki deo vremena na terenu. Nije preterano efektivan, često se zapriča sa putnicima i tako dođe vreme za sledeću stanicu, a pola autobusa ostade nepregledanih karata. Izbegava kažnjavanje zbog komplikovanog funkcionisanja aparata, u njegovo vreme nije bilo ni fiksnog telefona, a kamoli ekrana na dodir. Hrabriji "šverceri" ga redovno varaju sa pričom da im je već pregledao kartu - što nije lepo, ali funkcioniše. Pamti oba Balkanska rata, ali ne i na kojoj je liniji. Svađa ili mito ne prolaze - u pitanju je čovek jakih moralnih stavova koji veruje u Boga i državu.
5. Finac
Redak primer pristojne, vaspitane osobe koja se nekim čudom našla u osinjaku u kome se nikako ne snalazi. Kontrola funkcioniše sve dok putnici sarađuju, međutim kada se javi problem, ulazi u dugačke dijaloge sa drugom stranom i prosto nije u stanju da odbaci argument tipa "čekao sam pola sata, ne pada mi na pamet da overim karticu". Prepun razumevanja, jedina opcija koju ima jeste da u pomoć pozove Ramba ili Oštrokonđu, zbog čega ubrzo zažali jer situacija odmah postane prepuna tenzije.
Ne propustite: 20 tipova putnika u GSP (četvrti deo)
Mudri i iskusni, šefovi koji upravljaju armijama kontrolora znaju da upare ove tipove ličnosti sa onima koji ih najbolje dopunjuju, pa tako svaka "crna trojka" kontrolorska ima svog Ramba ili Oštrokonđu. Ostali se kao na ringišpilu smenjuju, prolaze kroz komedije i drame koje su deo naše svakodnevice, probijajući se kroz zgusnute građane uz manje ili više muke. Veliki problem u Srbalja jeste neprihvatanje autoriteta kontrolora, koji (zaboga!) samo rade svoj posao, ali teško je ići protiv duboko ukorenjenih anarho-komunističkih tendencija koje su nam svojstvene. U bliskoj budućnosti, očekujemo da svi oni budu zamenjeni robotima (Terminatorima, po mogućstvu), a možda i bude pokrenuta inicijativa uvoza kakvih japanskih nindži, jer se ponekad zaista mora hodati po plafonu u našem prevozu.