Пет типова контролора у градском превозу
Вожња аутобусом је свакога дана нова авантура. Са новоуведеним регулацијама везаним за контролу карата, "риџовани" су тренирани да функционишу по директиви "пронађи и уништи". Уместо да колективно кривимо вратове на познатим критичним станицама, исплати се ући у психологију вајних припадника контроле. Наш новинар је учинио управо то – ово су његова искуства.
1. Рамбо
Рамбо приступа послу исто као када је некад чувао мртву стражу на граници са Бугарском у златно доба ЈНА. Строг и одлучан, неће одступити од правила службе ни милиметар и спреман је на све. Обично је нижи и темељно грађен, кратко подшишан, команде издаје кратко и одсечно. Путници могу да га воле или мрзе, али његова је последња. Добар у наплати, лош у међуљудским односима, обично ради неко време и пребаци се на нешто боље, типа обезбеђење у "Максију" или чување оваца.
2. Оштроконђа
У питању је врло специфичан тип старије жене, вазда нервозна и на ивици, она користи свој нови ауторитет да исправи све светске неправде, криве Дрине и друге проблеме који је муче. Оштроконђа је у великој мери упозната са системом функционисања ГСП-а, зна где се крију слепи путници и проналази велико задовољство у проналажењу и санкционисању истих. Свађа се гласно, има одговор на све и у њеној смени сви су криви док се не утврди супротно, а онда су криви због тога што постоје. Не дао вам добри Бог да се нађете пред бујицом њених отровних опаски, тада постаје небитна и карта и казна - ваља спасавати живу главу. Отпор је узалудан. Можете бежати, али шта када је сретнете следећи пут? Када је Homer писао о митским харпијама, имао је на уму управо њу. Страх и трепет, неумитна попут смрти, горка као кафа у нашој редакцији.
3. Пионири
Углавном добра деца, повучена из најдубљих понора студентских задруга и бачена у чељусти звери коју зовемо градским превозом. Испрва покушавају да испоштују директиве надређених, али очај који влада у народној атмосфери убрзо их трансформише у нефункционалне контролоре, па тако већину радног времена проведу на станици, просто се возећи бусом или завршавајући своје многобројне обавезе. Код пионира ништа није проблем, сажалиће се на болећиву причу и биће спремни да саслушају.
4. Старац Фочо од стотину љета
Стари Фочо је срећан због сигурног посла у било каквој служби који је у стању да добије, јербо није лако бити у пензији и радити, просто треба наћи времена од храњења голубова и играња шаха. Ипак, супруга га код куће у великој мери смара, па је спреман да проведе велики део времена на терену. Није претерано ефективан, често се заприча са путницима и тако дође време за следећу станицу, а пола аутобуса остаде непрегледаних карата. Избегава кажњавање због компликованог функционисања апарата, у његово време није било ни фиксног телефона, а камоли екрана на додир. Храбрији "шверцери" га редовно варају са причом да им је већ прегледао карту - што није лепо, али функционише. Памти оба Балканска рата, али не и на којој је линији. Свађа или мито не пролазе - у питању је човек јаких моралних ставова који верује у Бога и државу.
5. Финац
Редак пример пристојне, васпитане особе која се неким чудом нашла у осињаку у коме се никако не сналази. Контрола функционише све док путници сарађују, међутим када се јави проблем, улази у дугачке дијалоге са другом страном и просто није у стању да одбаци аргумент типа "чекао сам пола сата, не пада ми на памет да оверим картицу". Препун разумевања, једина опција коју има јесте да у помоћ позове Рамба или Оштроконђу, због чега убрзо зажали јер ситуација одмах постане препуна тензије.
Не пропустите: 20 типова путника у ГСП (четврти део)
Мудри и искусни, шефови који управљају армијама контролора знају да упаре ове типове личности са онима који их најбоље допуњују, па тако свака "црна тројка" контролорска има свог Рамба или Оштроконђу. Остали се као на рингишпилу смењују, пролазе кроз комедије и драме које су део наше свакодневице, пробијајући се кроз згуснуте грађане уз мање или више муке. Велики проблем у Србаља јесте неприхватање ауторитета контролора, који (забога!) само раде свој посао, али тешко је ићи против дубоко укорењених анархо-комунистичких тенденција које су нам својствене. У блиској будућности, очекујемо да сви они буду замењени роботима (Терминаторима, по могућству), а можда и буде покренута иницијатива увоза каквих јапанских нинџи, јер се понекад заиста мора ходати по плафону у нашем превозу.