Fejsbuče, sram te bilo!
Facebook je postao integralni deo naših života, a mi vrlo često ne razmišljamo o tome kako neke stvari funkcionišu, već ih prihvatamo zdravo za gotovo.
Mesto gde se koplja najviše lome je svakako News Feed, tj. koje sve postove korisnici vide. S obzirom na to da svako ima u proseku preko 300 i više prijatelja, Facebook ima poseban algoritam, preko koga određuje šta bi korisniku trebalo da bude interesantno i onda mu prikazuje neke priče, a neke ne. Koliko je to moćan alat najbolje su osetile kompanije početkom ove godine, kada je Facebook promenio algoritam, a vidljivost njihovih postova je strmoglavo pala.
Najnovija kontroverza je vezana za eksperiment koji su sproveli psiholozi u saradnji sa upravom Facebooka. Naime, oni su na odabranom uzorku (preko 600.000 ljudi) primenili posebne filtere na postove koje korisnici vide, pa su tako jedni videli samo vesele i optimistične priče, a drugi samo pesimistične i negativne. Nakon toga su istraživači pratili aktivnosti ovih ljudi na mreži da bi videli da li će oni biti pozitivni ili negativni.
Istraživanje je pokazalo, ono što svi znamo, da smo veoma povodljivi, pa su korisnici ispoljavali većinom ono raspoloženje koje je preovlađivalo na njihovom news feedu.
Istraživanje možete pročitati na zvaničnom sajtu PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences), a problem je nastao jer ni Facebook ni istraživački tim nisu obavestili korisnike da su učesnici u eksperimentu. Facebook tvrdi da on ima pravo na ovakve poteze i poziva se na ugovor koji svi potpišu kada se prvi put registruju, u kome stoji da Facebook raspolaže vašim podacima. Sa druge strane javnost opravdano posmatra pitanje da li je moralno na ovaj način manipulisati ljudima, te da li se ova mogućnost može iskoristi u neko mnogo perfidnije svrhe, kao što je recimo vođenje propagandnog rata protiv neke institucije, vlade ili zemlje.